Page 185 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 185

90        KİMYA 9                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          2. Yönerge  Grup arkadaşlarınızla beraber aşağıda verilen deneyi uygulayınız ve verilen soruları deney sonuçla-
                  rına dayanarak cevaplayınız.
          Deneyin Adı: Denge Buhar Basıncı
          Deneyin Amacı: Kapalı kaplarda gerçekleşen buharlaşma-yoğuşma süreçleri üzerinden denge buhar
          basıncı kavramını açıklar.
          Süre: 15 dk.
          Araç Gereç ve Materyaller: Bir miktar sıcak su, 4 adet şeffaf plastik bardak, buz küpleri
          Uyarılar

          1. Laboratuvarda önlük giyiniz.
          2. Laboratuvar kurallarına dikkat ediniz.
          Deneyin Yapılışı: İki plastik bardağı yarıya kadar sıcak su ile doldurunuz. Ardından diğer iki boş plas-
          tik bardağı, içi sıcak su dolu plastik bardakların üzerine ters biçimde yerleştiriniz.


          1.  Bardaklardan birinin üzerine buz küpleri koyduğunuzda her bir bardaktaki sıcak suya ve bardak-
              ların sıcak suyun dışında kalan kısımlarına ne olacağına dair tahmininizi belirtiniz. Tahminlerinizi
              ve bunların gerekçelerini grubunuzla tartışınız.







          2.  Buz küplerini bir bardağın üzerine koyunuz ve gözlemledikleri-
              nizi yazarak ve/veya çizerek gösteriniz. Gözlem sonucunuzun ne-               Buz
              denini belirtiniz. Gözlemlerinizi ve bunların gerekçelerini grubu-
              nuzla tartışarak yazınız.







                                                                               Sıcak Su    Sıcak Su


          3.  Deneyle ilgili tahminlerinizi ve gözlemlerinizi karşılaştırınız. Aralarında tutarlılık ya da tutarsızlık
              var mı?








          4.  Yaptığınız deneyi göz önünde bulundurarak denge buhar basıncı (buharlaşma-yoğuşma) olayına
              gündelik yaşantınızdan farklı örnekler veriniz.









          3. Yönerge  Kaynama noktası-dış basınç, denge buhar basıncı (buharlaşma-yoğuşma) kavramları arasındaki
                  ilişkiyi dikkate alarak kolay ulaşılabilir malzemelerle basit, anlaşılır bir deney tasarlayınız.



          184
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190