Page 215 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 215

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             TARİH 9      113

             5. ÜNİTE > İslam Medeniyetinin Doğuşu  Kazanım 9.5.3: Emeviler ile birlikte İslam Devleti’nin yapısında meydana gelen değişimi analiz eder.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Kavrama Becerisi
             Etkinlik İsmi                      KURTUBALI İBN-İ RÜŞD                            20 dk.

             Amacı      Kurtuba’da kültüre, bilime verilen önemi ve orada yetişen bir bilim insanı olan İbn-i Rüşd’ü açıklayabilme.  Bireysel
             Yönerge  Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.

               Kurtuba’da doğan İbn-i Rüşd, İslam dünyasının en büyük âlimlerinden biridir. Felsefi araştır-
               maların merkezi olmakla ünlenen Kurtuba’da felsefe ile ilgili çalışmalara yönelerek bu sahaya da
               büyük katkılarda bulunmuştur. Doğu ve Batı dünyası arasında bir köprü görevi görmüş, Batı dün-
               yasını uzun süre etkileyebilmiştir. Dante’nin  “Büyük Yorumcu” unvanını verdiği İbn-i Rüşd’ün
               Batı’da öne çıkan özelliği Aristo yorumculuğu olsa da o, din-felsefe ilişkileri konusunda da önemli
               katkılarda bulunmuş, İslam felsefesinin Batı’daki en büyük temsilcisi olmuştur.

               Geniş ilmî birikimi, özgün düşünce tarzı ve yorumlarıyla ortaya çıkan İbn-i Rüşd, yaşadığı dö-
               nemde dikkatleri üzerine çekmiş bir filozoftu ancak daha büyük etkileri onun ölümünü takip
               eden yıllarda gözlenmiştir. İbn-i Rüşd, hayatı boyunca pek çok eser vermiştir. Eserlerini zorunlu
               bilgiler, kısa bilgiler, makaleler, özet bilgiler, açıklamalar, yorumlar başlıkları altında toplamış ve
               bu eserlerde mantık, usûlu’l-fıkıh, psikoloji, astronomi, fizik, metafizik, ahlak, siyaset, tıp gibi
               geniş bir çerçeveye uzanan çeşitli ilim dallarında görüşlerini ortaya koymuştur. Mantık, tıp, ta-
               biat bilimleri, metafizik, din bilimleri, astronomi, politika ve ahlak ile ilgili toplam 125 eserin
               sahibidir. Birikim ile İslam bilim ve düşüncesinin uzlaşımı noktasında yoğunlaşmıştır. Bütün bu
               eserlerde geliştirdiği özgün düşünce tarzı ve farklı yaklaşımı ile klasik İslam düşüncesinin son ve
               en büyük temsilcilerinden birisi olmuştur.

                       Yıldırımer, Ş. (2012). İbn Rüşd Felsefesinin Latin Dünyasında Tanınması ve Latin İbn Rüşdçülüğü.
                   Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (25), ss. 93-114. (S.94 ve 96’dan düzenlenerek alınmıştır.)


             1. Kurtuba’nın kültür seviyesinin yüksek olmasının nedenleri neler olabilir?








             2. İbn-i Rüşd gibi Doğu ve Batı dünyası arasında köprü görevi gören bilim insanlarına siz kimi örnek
                 gösterirdiniz? Neden?








             3. İbn-i Rüşd’ün hayatı dikkate alındığında, bir bilim insanının yetişmesinde etkili olan unsurlar neler
                 olabilir?







             4. Dante’nin  “Büyük Yorumcu” unvanını verdiği İbn-i Rüşd’e siz hangi unvanı verirdiniz? Neden?









                                                                                                   213
            Hazırlayan: Süleyman YILDIZ
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220