Page 212 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 212

111       TARİH 9                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          5. ÜNİTE > İslam Medeniyetinin Doğuşu  Kazanım 9.5.3: Emeviler ile birlikte İslam Devleti’nin yapısında meydana gelen değişimi analiz eder.
          Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Kavrama Becerisi

          Etkinlik İsmi                        ENDÜLÜS’TE İLİM                                20 dk.
          Amacı      Endülüs’te oluşturulan kültür ortamını açıklayabilme.                    Bireysel

           Yönerge  Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.

             Medreselerinde daha çok lisan ve edebiyata önem verdikleri anlaşılan Endülüs Emevileri, Endü-
             lüs’te muhtelif medrese ve eğitim kurumu açmışlardı. Nitekim el-Hakem, siyasi faaliyetlerinin
             parlaklığı yanında kendisi bir ilim adamı idi. Başşehrin Ulu Cami’nde (Kurtuba Mescidi) tesis
             edilen Kordova (Kurtuba) Üniversitesi hem Kahire’deki el-Ezher hem de Bağdat’taki Nizami-
             ye Medresesi’nden daha önce kurulmuştu. Buraya sadece İspanya’dan değil Avrupa, Afrika ve
             Asya’dan birçok talebe geliyordu. Bunların bir kısmı Müslüman bir kısmı da Hristiyan’dı. İslam
             ülkelerinden bu üniversiteye âlimler cezp (çekme, bağlama) edilmişti.

             Başşehirdeki bu üniversiteden ayrı olarak burada, dünyanın en zengin kütüphanesi de kurul-
             muştu. Halife el-Hakem’in İskenderiye, Dımaşk (Şam) ve Bağdat’a gönderdiği memurlar, şehir-
             lerdeki kitapçı dükkânlarını dolaşıp araştırır, satın alınacakları satın alırdı. Endülüs’te meydana
             getirilen kültür ortamının umumi seviyesi bu devirde o kadar yüksek bir noktaya ulaşmıştı ki
             Dozy (Hollandalı Doğu bilimci), heyecanlı bir şekilde “O devirde hemen herkes Endülüs’te oku-
             ma yazma biliyordu” demiştir.
             Müslüman İspanya’da bütün bunlar olurken aynı asırda Hristiyan Avrupa’da…

                                        Kazıcı, Z. (1996). İslam Kültür ve Medeniyeti. İstanbul: Timaş Yayınları.
                                                                 (s.25 ve 26’dan düzenlenerek alınmıştır.)


           1. Avrupa, Afrika ve Asya’dan farklı dinlere mensup birçok öğrencinin Kurtuba Üniversitesi’ni tercih
              etmelerinin gerekçeleri neler olabilir?







           2. Âlimlerin, Kurtuba Üniversitesi’nde çalışmaları için ne gibi faaliyetler yapılmış olabilir?







           3. Bir şehirde zengin bir kütüphanenin bulunması, o şehre ne gibi avantajlar sağlayabilir?







           4. “Müslüman İspanya’da bütün bunlar olurken aynı asırda Hristiyan Avrupa’da…” şeklinde başlayan
              paragrafın devamına yazılabilecek üç cümle sizce ne olmalıdır?










          210
                                                                                    Hazırlayan: Yasemin ARDIÇ
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217