Page 305 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 305

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             TARİH 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI

                Abbasi elçisinin Selçuklulara gelişi, Çin ve Bizans elçilerinin Gök   şiminde etkilidir. Bundan dolayı devletler bilime ve bilim adamla-
                Türklere gelişine benziyor ve aynı sevinç tekrarlanıyordu…” vb.   rına destek olmuştur. Bu destek en çok Büyük Selçuklu Devleti’nde
                farklı cevaplar verilebilir.                   görülmüştür. Özellikle Nizamiye Medreselerinin kurulması ve bu
                                                               medreseler ile beraber rasathanelerin ve hastanelerin devlet adam-
             2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Dandanakan Meydan   larının maddi desteği ile açılması bir gelenek olmuştur. Büyük
                Muharebesi’nin kazanılması, Türk-İslam tarihi açısından çok   Selçuklu Devleti’nin başlatmış olduğu medrese geleneği diğer dev-
                önemli etkiler meydana getirmiştir. Horasan’da bir devlet teşek-  letlere de örnek olmuştur. Melikşah, kendi adında bir gözlemevi
                kül etmelerinden sonra Selçuklular, bütün İslam dünyasının tem-  kurması ve buradaki bilimsel çalışmalara destek vermesi, devlet
                silcisi olarak Müslümanları içeriden ve dışarıdan gelebilecek her   işlerinde kullanmak amacıyla yeni bir takvim yapılmasını istemesi
                türlü tehlikelere karşı koruma ve savunma görevini üstlenmişler-  devlet yapısının bilimsel temellere oturtulduğunun bir kanıtıdır.
                dir. Selçuklular, Türk-İslam dünyasının sancaktarı ve bayraktarı
                konumuna gelmiştir…” vb. farklı cevaplar verilebilir.
                                                            Etkinlik No.: 146
             3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Türk devlet geleneğin-  1.  Siyasetname yönetimle ilgili bilgilere ulaşılan siyaset alanın-
                de hâkimiyetin nişanesi olan ok ve yay, hükümdarın hâkimiyet   da yazılmış bir eserdir. Siyasetname hem yazılı hem de olayın
                alametleri arasındadır. Yay devleti ve hükümdarı, ok ise hüküm-  geçtiği zamana ait bilgileri verdiği için birinci elden kaynak
                dara bağlı olmayı, halkı ifade etmektedir…” vb. farklı cevaplar   grubuna girer. Bu özelliğiyle tarihçi ya da araştırmacıların ilk
                verilebilir.                                   kullanması gereken kaynaktır.
             4.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Attila Dönemi. Çün-  2.  Divan-ı Mezalim
                kü Türklerin Avrupa’da etkin olmasını sağlamıştır…” vb. farklı
                cevaplar verilebilir.                       3. Devlet yönetiminde adaletin esas alınması
                                                            4.  Sosyal devlet ve hukuk devleti  anlayışı günümüz kavramları ol-
             Etkinlik No.: 144                                 makla birlikte  Türk İslam Devletlerinde sosyal devlet ve hukuk
             1.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Hükümdar adaletin   devleti  anlayışına ait örnekler  bulunmaktadır.
                temsilcisi, hakkın gölgesidir…” vb. farklı cevaplar verilebilir.  a) Sosyal Devlet:
             2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Kişinin hem hayattay-  2. metindeki hikaye bu duruma örnektir.
                ken hem de vefatından sonra güzel bir üslup ile hatırlanması için   Hikâye:
                insanların ihtiyaçlarını karşılayabilecek, insanlara faydalı olabi-  Şöyle işittim: Melik Kubad zamanında yedi yıl kıtlık olup âmir-
                lecek eserler bırakmasıdır… ” vb. farklı cevaplar verilebilir.  lerine ekinlerini alıp, satmalarını ve sadaka olarak bazı kimselere
             3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak      vermelerini, fakirlere de Beytu’l-mal ve hazinelerden yardım et-
                 “1. Adaletli olmak, fitne ve kargaşayı bastırmak.   melerini emretti. Neticede yedi kıtlık yılında memlekette açlıktan
                  2.  İlim taliplileri için medreseler yaptırmak.   bir tek kişi ölmedi.
                  3.  Yerleşim birimlerini düzenlemek.
                  4.  Taşradan yeraltı suları için kanallar açmak.   b)Hukuk Devleti
                  5.  Irmaklara yataklar yaptırmak, büyük suların akışı için köp-  3. metindeki “Eğer bir kişi kendisine ceza verileceği zaman, kibir-
                   rüler inşa etmek.                           lenir de kadı huzuruna çıkmazsa o, büyük bir kişi de olsa cebren
                  6.  Tarlaları ekime elverişli kılmak.        hâkim huzuruna çıkarılmalıdır.” sözleri bu duruma örnektir.
                  7.  Halkı korumak için surları yükseltmek.
                  8.  Yeni şehirler kurmak.                Etkinlik No.: 147
                  9.  Ana ve işlek yollarda konaklar yaptırmak.   1.  Okumak isteyen çocuklara imkân sağlamak, ilim insanlarına ça-
                  10. Yüksek yapılar ve görkemli meskenler tesis etmek… ”   lışma ortamı oluşturmak ve onların devlete olan bağlılıklarını
                vb. farklı cevaplar verilebilir.              sağlamak, mezhepsel kavgaları engellemek ve Batınılik gibi zararlı
                                                              grupların faaliyetlerine engel olmak Nizamiye Medreselerinin ku-
             Etkinlik No.: 145                                ruluş amaçlarındandır.
             1.  Ömer Hayyam, bilimsel ve edebi çalışmaları ile sadece yaşadığı   2.  Eğitim ve öğretimin devletin kontrolünde olması hem aynı ilim
                yüzyılı değil daha sonraki bilimsel gelişmelere ve edebiyata bü-  havuzundan beslenen bir nesil yetişmesine, hem de zararlı olu-
                yük katkılarda bulunduğu için dünyaca tanınmış bir bilgin ve   şumların kendilerine alan açmasının önüne geçilmesine imkân
                şairdir. Onun yaptığı çalışmalar sayesinde dünya medeniyetleri   sağlar. Devlete olan bağlılığı güçlendirir, devletin birlik ve bera-
                gelişme göstermiştir. Ömer Hayyam’ın adının yaşatılması  ve   berliğini sağlar. İlim adamlarının farklı ülkelere gitmesini engeller.
                insanlığa tanıtılması için metinde anlatılan yöntemler (Ömer   İlim adamlarına verilen değer, toplumun devlete olan güvenini ar-
                Hayyam adına kulüp kurulması, Ay’ın bir kraterine ve bir kuy-  tırır. İnsanlar çocuklarının geleceğini güvende hissederler.
                ruklu yıldıza isminin verilmesi, Google’ın doodle düzenlemesi
                gibi) kullanılmıştır.                       3.  Türk İslam devletleri; kurdukları eğitim kurumları, sahip çıktıkları
             2.  Ömer Hayyâm cebir, geometri, astronomi, fizik ve tıpla ilgilenmiş,   bilim insanları ve yetiştirdikleri öğrencilerle dünyada ilmin geliş-
                müzikle uğraşmış, ayrıca adını ölümsüzleştiren rubâîlerini kaleme   mesine katkı sağlamışlardır. Orta Çağ’da Avrupa bilimsel alanda
                almıştır. Bundan dolayı dönemin diğer hâkim bilginleri gibi çok   durgun iken İslam dünyası altın çağını yaşamıştır. Farabi, Hazini,
                yönlü bilim adamı ünvanını almıştır.          Bîruni, İbni Sina, El-Harizmi… vs gibi bilim insanları ve bunların
                                                              ilim alanında yaptıkları çalışmalar hem Doğu hem de Batı dünya-
             3.  Celali Takviminin sadece İran ve Türk topraklarında bilinme-  sının ilmi çalışmalarına büyük katkılar sunmuştur.
                si, dünya ülkelerine bu takvimin tanıtılmaması, daha güvenilir
                olduğunun son yapılan araştırmalar ile ortaya çıkması gibi se-  4.  Türk İslam devletlerinde yöneticiler hem devletin bekası hem de
                bepleri sıralayabiliriz.                      halkın desteğini sağlamak amaçlarıyla eğitim kurumlarının yapıl-
              4.  Tarihsel süreç içerisinde bilim, devletin tüm sistemleri içerisinde   masında etkin rol oynamışlardır. Yöneticiler kurdukları kurumlar-
                kullanılmıştır. Bilimsel gelişmeler toplumsal yapının şekillenme-  la kendi adlarını da yıllarca yaşatmışlardır.
                sinde, askeri ve ekonomik alanlarda ise araç, teknoloji ve bilgi geli-

                                                                                                   303
   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310