Page 303 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 303

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             TARİH 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI

             2.  İslam dini ve gelenekleriyle Türklerin “Gök Tanrı” inancı ve ge-  dirmelerde liyakatin esas alınması, ekonomiyi iyi tutması,  baskı
                lenekleri arasında pek çok benzerlikler bulunmaktaydı. Bu yüz-  ve zulümden uzak durması, istişareye önem vermesi ve devleti
                den Müslüman tüccarlar ve sufiler, Türklerin inanç ve düşünce   adalet üzere yönetmesini nasihat etmiştir. Aksi halde Allah’ın
                bakımından İslamiyet’e yakın ve yatkın olduklarını bildikleri   hesap soracağı vurgusu yapılmıştır.
                için Türk yurtlarını tercih etmişlerdir.       Bu söylemler Türk İslam devletlerinin yönetim anlayışındaki
                                                               benzerliği göstermektedir. İki metindeki söylemde de yönetim-
             3.  İslamiyet’ten önceki dinler ve inançlar bazı istisnalar dışında,   de adalet vurgusu ön plana çıkarılmaktadır.
                Türklerin hayatında bütünüyle etkili olamamış yüzeyde kal-
                mıştır. Daha doğrusu, Türklerin dünya görüşlerinde ve hayat   3.  (Her öğrencinin kendi düşüncelerini temellendirerek ortaya koy-
                tarzlarında önemli bir değişiklik yapamamıştır. Fakat İslamiyet   ması gerekir.)
                ile Türk örfi bütünleşmiştir. İslam dinindeki tek Tanrı kavra-
                mı, Türklerde de vardı. Türkler İslamiyet’te olduğu gibi Tanrı’ya
                kurban sunuyorlar, ruhun ölmezliğine ve ahirete inanıyorlardı.   Etkinlik No.: 135
                İslamiyet’teki ceza hukuku ile eski Türklerin ceza hukuku ara-
                sında da benzerlikler vardı. Bu benzerlikler, Türklerin kendi ar-  1.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Araplara Türk mil-
                zularıyla İslamiyet’i kabul etmelerinde etkili olmuştur.  letinin yüceliğini izah etmek, Türk dilinin Arapça kadar zengin
                                                              olduğunu göstermek, Araplara Türkçeyi öğretmek amacıyla ya-
             Etkinlik No.: 132                                zılmıştır...” vb. farklı cevaplar verilebilir.
             1.  Büyük Selçuklu Devleti, Türkiye Selçuklu Devleti, Osmanlı   2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Bizans sınırından
                Devleti gibi örnekler verilebilir.            Çin’e kadar olan coğrafyada yaşayan Türklerin lehçeleri, coğrafi
             2.  Emevilerin uyguladığı mevali politikasının aksine Abbasile-  koşulları, kültürel değerleri, ekonomik durumları, sosyal yaşam-
                rin eşitlik ve müsamaha siyasetini benimsemesi, bu dönemde   ları, dinî inanışları hakkında bilgiler içermesi.” vb. farklı cevap-
                Türklerin yoğun olarak İslamlaşmasını sağlamıştır.  lar verilebilir.
             3.  Öğrencilerin bilgi birikimleri göz önüne alındığında; her iki   3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Orhun Yazıtları. Türk
                dinde de tek tanrı, ahiret, cennet ve cehennem inancının yer al-  tarihinin aydınlatılmasına vesile olan yazıtlarda o dönemki
                ması, ahlaki kuralların benzerliği vb. cevaplar vermesi beklenir.  Türklerin siyasi, sosyal, askerî, ekonomik, kültürel hayatlarıyla
                                                              ilgili bilgiler içermektedir...” vb. farklı cevaplar verilebilir.
             4.  Büyük ve güçlü bir medeniyet kurdukları, cesaretli oldukları,
                güçlü kararlar aldıkları, aile ve vatan sevgisine önem verdikleri   Etkinlik No.: 136
                gibi özellikler.
                                                            1.  İdeal İnsan      İdeal Hükümdar
             Etkinlik No.: 133                                  Bilgili           Cömert
                                                                İyiliksever       Öfkeyle karar almayan
             1.  Hükümdarlığın tanrı tarafından verilmesi, halkı koruma ve yücelt-  Açık sözlü  Akıllı, cesaretli, anlayışlı
                me, kanun uygulama vb.                          Takva sahibi      Büyüğüne saygı küçüğüne sevgi
             2.  Kut anlayışı hükümdarlığın tanrı tarafından verildiğine dair   Gösterişten uzak duran  gösteren
                inançtır. Metinlerde  Kök Türk Yazıtlarında “Türk milleti….   Erdemli  Kibirli olmayan
                Tanrı buyurduğu için, kendim devletli olduğum için, kağan   Bilgisini paylaşan  İşi ehlinden öğrenen
                                                                Sözü ve davranışı iyi olan
                                                                                  Kanunları doğrulukla yapan
                oturdum..” . Kutadgu Bilig’de ise “Tanrı fazlı ile sana ne kadar
                iyilik etmiştir… Kalabalık halk üzerine seni hâkim kıldı; dilek   Ağzından kötü söz çıkmayan Alçakgönüllü, tatlı dilli, temkinli,
                ve arzularını verdi ve fermanlarını yürüttü… Tanrı kullarını   Eğitimin önemini bilen  planlı
                                                                Ana babaya itaat eden
                                                                                  Bilgisini paylaşan, halkı aydın-
                sana muhtaç etti.” cümleleri Kut anlayışının kanıtıdır.
                                                                Dedikoduya katılmayan  latan
                                                                                  Merhametli
             3.  Kutadgu Bilig’den alıntılanan metinde en fazla adalet kavramına   Duyarlı
                vurgu yapılmıştır. Bunun yanında kanun koyma ve halka iyi dav-    Adaletli
                ranma konuları da vurgulanan diğer konular arasındadır.
                                                            2.  Tespit edilen özellikler günümüz için de geçerlidir. Yusuf Has
             4.  Geçmişten gelen ve toplumuzda yer edinmiş en önemli anlayış ola-
                rak devlete bağlılık, devleti “baba” olarak algılama, kanuna uyma   Hacip, ideal insan tipini ortaya koyarken toplumdan uzak özel-
                gerekliliği gösterilebilir.                    likler değil herkes tarafından kabul edilen evrensel değerleri
                                                               örnek olarak ele almıştır. Buna göre, Yusuf Has Hacip ideal in-
             5.  Günümüz devletlerinde öne çıkan kavramlara örnek olarak   san olarak ilme önem veren, alçakgönüllü, cömert, merhametli,
                hukukun üstünlüğü, demokrasi, anayasa, laiklik, özgürlük vb.   iyiliksever, dedikodudan uzak duran, takva sahibi, iyi huylarla
                sayılabilir.                                   dolu, kötülüklerden uzak duran bir kişi olarak nitelemiştir. Bu
                                                               özellikler günümüzde de insanlarda aranan özelliklerdir.
             Etkinlik No.: 134                              3.  Kutadgu Bilig’in kaleme alındığı dönem Türk toplum hayatında
                                                               İslamiyet’le birlikte değişme ve gelişmelerin yaşandığı bir geçiş
             1.  (Her öğrencinin bulacağı kelime sayısı farklılık gösterebilir.)  dönemidir. Yusuf Has Hacip, eserinde yeni bir dini kabul eden
                                                               Türk toplumunun sahip olduğu değerler ile yeni dinin değerle-
             2.  Yusuf Has Hacip Kutadgu Bilig eserinde ideal devlet yönetimine   rini anlayarak kavraması bakımından rehberlik etmiştir.
                dair öğütler verirken adaleti, ilmi ve ilim adamlarını öne çıkar-
                mıştır.                                     Etkinlik No.: 137
                Gazneli Mahmud’a öğüt olarak devletin dört bir tarafındaki yö-  1.  Kazakistan, Azerbaycan ve Kırgızistan’ın da Türk devleti olma-
                netiminden haberdar olması, ordunun güçlü olması, güvenliği   sı, adı geçen eserlerin Orta Asya coğrafyasında ele alınması,
                sağlaması,  halkına karşı cömert ve merhametli olması, görevlen-  aynı kültüre ve duyguya sahip olunması gibi sebepler.


                                                                                                   301
   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308