Page 299 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 299

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             TARİH 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI

                yeryüzündeki işlerine vekâlet etme anlamına gelen “halîfetullah”   4.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Müslüman İspanya’da
                dinî terimi kullanıldı. Bu terim ile halk üzerinde tam bir hâkimi-  bütün  bunlar  olurken  aynı  asırda  Hristiyan  Avrupa’da  kilise
                yet kurulması amaçlandı.                       mensubu dışında okuryazar yoktu. Bilim ve araştırmaya önem
                                                               verilmiyordu. Engizisyon mahkemelerini kullanan kilisenin
             5.  Müslümanların istişare ve seçimle devlet başkanlarını belir-  otoritesinin dışına çıkılamazdı.” ” vb. farklı cevaplar verilebilir.
                lemeleri ona güvenmelerini sağlar. Birlik ve beraberliğin oluş-
                masına neden olur. Sosyal adalet sağlandığı için iç karışıklıklar   Etkinlik No.: 112
                çıkmaz, huzur ve güven ortamı sağlanır.
                                                            1.  Tudmir (Theodomiro) Anlaşması’nın içeriğine bakıldığında
             Etkinlik No.: 109                                 Endülüs topraklarında bir arada yaşama kültürünün inşa edil-
                                                               mesinde çok önemli bir belge olduğu görülür. Çünkü Müslü-
             1.  İslamiyet’in ilkelerini yeterince algılayamamış olmaları, Arap   manlar tarafından fethedilen İspanya’da başka toplumların sos-
                ırkçılığının tesirinde kalmaları,  hızla büyüyen İslam  Devleti   yal ve kültürel hakları güvence altına alınmıştır.
                içinde kendilerine ayrıcalıklı bir konum elde etme arzusu, eko-
                nomik ve siyasi gücü ellerinde bulundurmak istemeleri.  2.  “Tudmir (Theodomiro) Anlaşması  ile Endülüs’te Müslüman-
                                                               ların Hıristiyanlara tanıdığı haklar, günümüzdeki insan hakla-
             2.  Türkler, İranlılar, Berberiler ve Kıptiler.   rından; yaşama hakkı, mülkiyet hakkı, din ve vicdan özgürlüğü
             3.  Mevali politikası gereği ayrımcılık yapılmış, fıkıh kuralları dı-  gibi haklara karşılık gelmektedir.
                şında vergiler alınmış, dolayısıyla İslam dininin özü olan Kur’an   3.  Her iki belgede de diğer dinden olanların varlığı kabul edilmiş,
                ve sünnetin dışına çıkılmıştır. Bu durum, tebaanın bir kısmı   ortak sosyal yaşam kurallarına uyulduğu takdirde sosyal ve
                arasında huzursuzluğa neden olmuş ve devlet içinde çatışmalar   ekonomik faaliyetler güvence altına alınmıştır. Her iki belge de
                yaşanmıştır. Mevali politikası kapsamındaki uygulamalar nede-  yeni bir muhitte ortak bir hukuk düzeni sağlamak ve yeni bir
                niyle insanlar İslam dinine girmekte tereddüt etmiş girenler ise   sosyal yapı kurmak hedeflenmiştir.
                mevcut Müslümanlarla kaynaşamamışlardır. Bu durum toplum-  4.  Öğrencilerin bu soruya bilgi birikimi doğrultusunda “Ulusla-
                da olması gereken birlik beraberliğe zarar vermiş tebaa arasında,   rarası basın kuruluşlarında bu antlaşmanın haber olarak sunul-
                yönetici aile olan Emevi ailesine karşı bir tepki oluşmuştur.  masını sağlardım.” gibi cevaplar vermesi beklenmektedir.
             4.  Öğrencilerin kendi görüşleri olacaktır. Ancak öğrencilerden
                Emevi yönetimine karşı tepkili olmak, diğer mevalilerle birlikte   Etkinlik No.: 113
                hareket etmek ve İslam’da bu uygulamanın olmadığına dair ka-
                muoyu oluşturmak gibi cevaplar beklenmektedir.  1.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Kültür ve bilime ön-
                                                              celik verilmesi. Önde gelen bilim insanlarının burada bulun-
             Etkinlik No.: 110                                ması. Zengin kütüphanelere sahip olması. Bilim insanlarına ve
             1.  Hz. Peygamber Veda Hutbesi’nde eşitlik, kardeşlik ve takva üze-  öğrencilere sunulan imkânların iyi olması.” vb. farklı cevaplar
                                                              verilebilir.
                rinde durmuştur. Dolayısıyla Hz. Peygamber Dönemi’nde tüm
                Müslümanlar eşit ve kardeş olarak kabul edilmiştir. Buna karşın   2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “İbn-i Sina, çünkü ki-
                Emeviler Dönemi’ndeki mevali anlayışı ile Müslüman Araplar,   tapları Batı’da hâlâ okutulmaktadır. Aynı zamanda tıbbın baba-
                kendini diğer Müslüman milletlerden üstün görmüş ve mevali   sıdır.” vb. farklı cevaplar verilebilir.
                olarak kabul edilen kesim sistematik olarak ayrımcılığa maruz   3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “İçinde bulunduğu
                bırakılmıştır. Bu durum eşitlik ve kardeşlik değerlerine zıt olup
                İslam’ın özüne aykırıdır.                      toplumun bilime verdiği değer. Yetiştiği toplumun farklı ve yeni
                                                               ortaya çıkan bilgiye hazır oluşu, bilim insanına değer vermesi,
             2.  Hukuk devleti olmalıdır. Ülkede yaşayan tüm vatandaşlar ya-  okumaya yazmaya önem vermesi, kütüphanecilik bilincinin var
                salar önünde eşit haklara sahip olmalı ve sistematik olarak bir   olması, bilimin devamının sağlandığı bir ortam oluşması.” vb.
                kesim ayrımcılığa maruz tutulmamalıdır.        farklı cevaplar verilebilir.
             3.  Veda Hutbesi ile benzerlik göstermektedir. Günümüz insan   4.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Birçok alanda eserleri
                hakları evrensel bildirisinde kişi hak ve hürriyetleri, eşitlik ve   olduğu için İlim Örümceği” , “Doğu ve Batı dünyası arasında
                özgürlük, can ve mal güvenliği gibi değerler öne çıkmıştır. Hz.   bir köprü görevi gördüğü için Doğu’nun ve Batı’nın Âlimi” vb.
                Peygamber de Veda Hutbesi’nde yüzyıllar öncesinde bu değer-  cevaplar verilebilir.
                ler üzerinde durmuştur.
                                                            Etkinlik No.: 114
             Etkinlik No.: 111
                                                            1.  • Mısır’da kurulan ilk Türk-İslam devleti olmaları ve kendinden
             1.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Kurtuba Üniversi-  sonra kurulacak Türk-İslam devletlerine idari, siyasi, askerî,
                tesi’nin dönemin önde gelen üniversitelerinden olması; önde   sosyal ve ekonomik yönden örnek teşkil etmeleri.
                gelen bilim insanlarının bulunması; öğrencilere sunulan im-  •  Hâkim oldukları süre içerisinde Mısır’ı her alanda kalkındır-
                kânların iyi olması; Kurtuba şehrinin sahip olduğu avantajları   maları.
                değerlendirmek istemeleri” vb. farklı cevaplar verilebilir.  • Kültürel miras bırakmaları.
             2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Maaşlarının yükseltil-  • Sosyal devlet anlayışı sergilemeleri.
                mesi her türlü ilmî çalışmaların desteklenmesi, istenilen mater-
                yallerin temin edilmesi, zengin bir kütüphane oluşturulması”   2.  Tarih boyunca âlim ve edipler saygı gördükleri, ilmin ve sanatın
                vb. farklı cevaplar verilebilir.              değer verildiği ülkelerde yaşamışlardır. İlim ve sanat ise mede-
                                                              ni ve özgür düşüncenin hâkim olduğu toplumlarda gelişmiştir.
             3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Bilim insanları tara-  Bu toplumlarda rahat çalışma ve üretme imkânı bulan âlim ve
                fından tercih edilir. Kültür ortamının genel seviyesi yükselir.   edipler, bulundukları ülkelerin bilimsel ve sanatsal gelişimle-
                İlmî rekabet ortamı sağlanır. Dinamik bilgi işleyişinin merkezi   rinde büyük rol oynamışlardır. Bu durum hem ülkelerin hem
                hâline gelir.” vb. farklı cevaplar verilebilir.


                                                                                                   297
   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304