Page 294 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 294
TARİH 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
2. Teşkilatçılık: Konar-göçer hayat tarzı Türklerin disiplinli teşki- Etkinlik No.: 88
latlı bir şekilde yaşamasını sağlamıştır.
Geçim kaynağı: Sulanabilir arazilerde yaşayanların tarım, 1. Roma İmparatorluğu, Doğu ve Batı olmak üzere ikiye ayrılmış-
bozkırlarda yaşayanların ise hayvancılık temel geçim kaynağı tır. Avrupa’da Avrupa Hun Devleti kurulmuştur. Günümüz Av-
olmuştur. rupasının etnik yapısının dağılımı ortaya çıkmıştır.
Konut tipi: Kanar-göçer yaşam tarzının olduğu yerlerde çadır,
kullanılırken yerleşik hayatın hüküm sürdüğü bölgelerde kerpiç 2. Türk kültürü Avrupa’da yayılmıştır. Türkler Avrupa’da yeni bir
ve taştan yapılmış evler kullanılmıştır. devlet kurmuştur.
El sanatları: Konar-göçer yaşam tarzından dolayı daha çok ta- 3. Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “İtalya, Fransa, İngilte-
şınabilir eşyalar üzerine; pars, kaplan, aslan, kurt, at, koyun ve re, Orta Avrupa” vb. farklı cevaplar verilebilir.
kartal gibi hayvan figürlerinden süslemeler yapılmıştır.
4. Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Vandallar Afrika’ya
Spor: İlk Türk devletleri iklim şartlarının çok zor olduğu böl- gitmemiş olurdu ve kendi bölgelerinde bir devlet kurarlardı.”
gelerde kurulmuş, kuruldukları coğrafyanın çetin iklim şartları, gibi farklı cevaplar verilebilir.
onların spor anlayışlarını da şekillendirmiştir. Doğa şartlarıyla
mücadele ederek yaşamak zorunda olmaları, Türklerin zinde
kalmalarını sağlamıştır. Genellikle savaşa hazırlık, çetin doğa Etkinlik No.: 89
şartlarıyla mücadele ve eğlence amaçlı sporlar (atlı sporlar, ok-
çuluk ve avcılık) yapılmıştır. 1. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak Çin baskısı, kabi-
leler arası mücadeleler, Türk cihan hâkimiyeti anlayışı, iklim
3. Keçe, halı ve kilim parçaları, at koşumları, madenden yapılmış değişikliklerine bağlı olarak yaşanan kıtlık ve kuraklık vb. ekse-
eşyalar, su kanalları, heykeller. ninde farklı cevaplar verilebilir.
2. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak çeşitli cevaplar ve-
Etkinlik No.: 86 rilebilir.
1. İslamiyet öncesi dönemde Türklerin yaşadığı coğrafyaların fi- Örnek:
ziki şartları onları konargöçer bir hayat tarzı yaşamaya yöneltti.
Türkler geçim kaynaklarını, yeme içme alışkanlıklarını, yaşaya- SOSYAL
cakları bölgeyi, düşmanlarıyla mücadele ederken kullanacakları 1. Avrupa’daki kavimler yer
teçhizatı, uygulayacakları taktikleri yaşadıkları coğrafyanın et- değiştirdi. 2. Günümüz Avrupa
kisiyle belirlediler. 2. Avrupa’da feodalite (dere- milletlerinin temeli atıldı.
beylik) güç kazandı.
3. Roma İmparatorluğu Batı ve
Doğu olmak üzere ikiye ayrıldı.
2. Türkler yaşadıkları coğrafyanın iklimi ve fiziki koşulları nede-
niyle mücadeleci bir yapıya sahiptirler. Bu mücadeleci yaşam 1. Hristiyanlık Avru- 1. Türk kültürü Avrupa’da
tarzı onları sıra dışı Askerîteşkilatlar oluşturmaya, düşmanla- pa’da yayıldı. yayıldı.
rıyla savaşırken alışılagelmişin dışında savaş taktikleri uygula- 2. Skolastik düşünce 2. Avrupa’da edebiyat,
müzik, sanat vb. alanlarda
ortaya çıktı.
maya yöneltti. Türklerden bahsedildi.
3. Türkler sıcaklık farkları en fazla olan hatta dünyanın çatısı ola-
rak nitelendirilen İç Asya bozkırlarında edindikleri yaşamsal DİNÎ KÜLTÜREL
tecrübelerle göç ettikleri farklı coğrafyalara uyum sağlamak-
ta zorlanmadılar. Deyim yerindeyse İç Asya’da en zoru gören
Türkler gittikleri coğrafyalara hemen uyum sağlayıp yaşadıkları 3. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak Avrupa Birliği’nin
bölgelerin denetimini ele geçirmek için var güçleriyle mücadele dağılması, Avrupa’da İslam kültürünün yayılması, yeni devletle-
ettiler ve galip oldular. Türklerin azimli, kararlı ve mücadeleci rin kurulması, nüfusun çoğalması, yabancı karşıtlığının artması
yapıları onların büyük zaferler kazanarak, geniş coğrafyalara vb. ekseninde farklı cevaplar verilebilir.
hükmetmelerini sağladı.
Etkinlik No.: 90
1. Roma İmparatorluğu’nun İtalya’ya giren ve şehirlerini ele geçi-
Etkinlik No.: 87
ren Hunlara karşı askerî bir seferle karşılık veremeyip bir elçilik
1. Türkler, yaşadıkları coğrafyanın koşullarına uygun olarak ba- heyeti göndermesi, Hunların; Kavimler Göçü sonrasında Av-
rınma ihtiyaçlarına çözüm bulmuşlardır. Konargöçer bir yaşam rupa’nın en üstün askerî ve siyasî gücü hâline geldiğini kanıt-
sürdürdükleri için kolaylıkla kurulup taşınabilen çadırı barınak lamaktadır.
olarak tercih etmişlerdir.
2. Dinî bir lider olan Papa’nın siyasi bir antlaşma yapmak için el-
2. Bozkırdaki iklim şartlarından dolayı çadır yapımında kulla- çilik heyetinde yer alması; Katolik Kilisesi’nin Kavimler Göçü
nılan en yaygın malzeme keçedir. Keçe, kışın sıcaklığı arttırır; sonrasında siyasî ve sosyal etkisinin artmaya başladığını gös-
yazın ise güneşi engelleyerek içerisinin serin kalmasını sağlar. termektedir.
3. Hun Hükümdarı Attila’nın Roma şehirlerini ele geçirmesi,
3. Deyimler: Ocağı batmak; ocağı sönmek; ocağı kör kalmak; Türklerin savaşçı yönünü gösterir. Bunun yanında Attila’nın
ocağına düşmek; ocağı tütmek; ocağına incir dikmek barış istemeye gelen elçilik heyetini kabul etmesi ve onlara ne-
Atasözleri: Od yok ocak yok; adımı güveç koy ama ocak üstüne zaketle davranması, Türklerin düşmanları silah bırakıp barış
koyma; çömçe tutan elim olsun; ocaklıkta yerim olsun; ya evlat isterlerse savaş yerine anlaşmayı tercih eden bir kültüre sahip
bir ya ocak kör gerek. olduklarını göstermektedir.
Türküler: Nemrud’un kızı; şu Maşad’ın kızları; ocak başında 4. Öğrencilerin bilgi birikimleri doğrultusunda bu soruya cevap
kaldım; ocağıma düştü evlat acısı; asker ocağı vermesi beklenmektedir.
292