Page 293 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 293

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             TARİH 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI
               li alanlar ise akarsu ve göllere yakın, sulama imkanı bulunan   Etkinlik No.: 82
               yerler olmuştur. Bu açıdan haritaya bakıldığında Anav kültür
               çevresinin Aral gölü ve Ceyhun nehri arasında bir yerde olduğu   1.  Kağanın görevleri: Ordular sevk etmek, toplumda birlik ve
               görüldüğünden burada tarım yapılmış olma ihtimalinin yük-  bütünlüğü sağlamak, halkın maddi ihtiyaçlarını karşılayarak
               sek olduğu söylenebilir. Ayrıca c şıkkındaki metinde bu kültür   onların refahını arttırmak ve töreyi düzenlemek.
               çevresinde ekmek üretimi yapıldığı şeklinde bir veri vardır. Bu   Sosyal devlet; “Bireylerin temel ihtiyaçlarının karşılanması için
               bilgiden de hareketle bölgede buğday üretimi, yani tarım yapıl-  asgari yaşam standartlarının devlet tarafından sağlanması.”
               dığı sonucu çıkarılabilmektedir. Yine aynı şekilde bu bölgede   olarak tanımlanabilir. Yazıtlarda geçen “Türk milleti için gece
               taş değirmenlerin de kullanılmış olacağı yorumu yapılabilir.  uyumadım, gündüz oturmadım. Çıplak milleti giydirdim, fakir
                                                              milleti zengin ettim.” sözleri günümüz sosyal devlet anlayışıyla
             3.  Madenleri işlemeyi bilen atlı-savaşçı bir topluluktan söz edildi-  benzerlik göstermektedir.
                ğine göre burada yapılan kazılarda ok, yay, kılıç gibi hafif süvari
                silahlarının bulunması muhtemeldir. Yine altından yapılma ha-  2.  “Üstte mavi gök, altta yağız yer kılındıkta, ikisi arasında insa-
                fif süs eşyalarının da bulunması muhtemel görülebilir.   noğlu yaratılmış. İnsanoğlunun üzerine ecdadım Bumin Kağan,
                                                              İstemi Kağan oturmuş.”
             4.  Atın konargöçer savaşçı Türk toplulukları açısından önemi   “Doğuda gün doğusuna, güneyde gün ortasına, batıda gün batı-
                hakkında öğrenci özgün yorumuyla bir paragraf yazacaktır.  sına, kuzeyde gece ortasına kadar bütün milletleri kendime tabi
                                                              kıldım ve hepsini düzene soktum.”
             Etkinlik No.: 79                                 “Tanrı lütfettiği için illiyi ilsizletmiş, kağanlıyı kağansızlatmış,
                                                              düşmanı tâbi kılmış, dizliye diz çöktürmüş, başlıya baş eğdirmiş.”
                Öğrencilerin bilgi birikimlerine ve hayal güçlerine bağlı olarak   “Tanrı yardım ettiği için gözle görülmeyen, kulakla işitilmeyen
                farklı cevaplar verilebilir.                  yerleri milletime kazandırdım. Tanrı buyurduğu için dört taraf-
                                                              taki milleti düzene sokup tertipledim.’’
             Etkinlik No.: 80                                 Bu anlayış Türklerde uzun vadeli stratejiler oluşturulmasında ve
              1.  Türklerin etkileşimde olduğu kültür çevreleri; doğuda Kingan   yeni hedefler belirlenmesinde önemli bir yere sahip olmuştur.
                Dağları, batıda Hazar Denizi, kuzeyde Sibirya, güneyde ise   Çünkü Türkler bu ülkü sayesinde dinamik bir yapıya sahip ol-
                Hindikuş ve Karanlık Dağları ile çevrili olan bölgelerdir.  muş ve belirlenen yeni hedeflere doğru yoğunlaşmıştır.

              2.  Afenesyevo kültüründe keçeden yapılmış eğer takımının bu-  3.  Türk devlet anlayışında devlet ile töre birbirinden ayrı dü-
                lunması;                                      şünülemeyen, biri diğerinin tamamlayıcısı olan unsurlardır.
                 •  Keçenin yünden yapılması ve at koşumuna dönüştürüle-  Töre devletle özdeşleştirilmiştir. “İli tutup töreyi düzenlemiş.”
                   rek kullanılması, bu bölgede hayvancılığın yapıldığını     Cümlesi Türklerde kağanın yasa koyduğunu ve töreyi düzenle-
                 •  At koşumu üzerinde çeşitli görsellerin bulunması, bu kül-  diğini gösterir.
                   türde resim sanatanın olduğunu
                 •  Keçe üzerindeki resmi yapabilmek için bitkilerden boya   4.  Türk milletinin kıyamete kadar yaşayacağı mesajı verilmekte-
                   yapma yöntemini (kök boya) bildiklerini    dir. Bu durum daha sonraları “Devlet-i ebed- müddet” olarak
                 •  Dokumacılık yapıldığını                   tabir edilmiştir.
                 •  El sanatlarının olduğunu gösterir.
                                                           Etkinlik No.: 83
                                                            1.  Öğrencilerin bilgi birikimlerine ve hayal güçlerine bağlı olarak
              3.                                              farklı cevaplar verilebilir.
                            Afanesyevo Andronava Karasuk  Tagar
                             Külütürü  Külütürü Külütürü Kültürü
                                                           Etkinlik No.: 84
              4000       2500     1700   1200 1000  700  300  1.  Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak Durum 1 için ülke
                                                              topraklarının korunması ile savaş yönetimi sorunu ve Durum
                         Anav Kültürü                         2’de halkın ekonomik, sağlık vb. sorunları ekseninde farklı ce-
                                                              vaplar verilebilir.
             Etkinlik No.: 81                               2.  Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak Hakanların Tanrı
                                                               buyruğu doğrultusunda kut gereği milleti refah ve barış içinde
              1.  Türk devletlerinde hâkimiyetin kaynağı, ilahi bir güç olan Gök   yaşatma, kurultay toplama, ülüş ilkesi, asker toplama, orduyu
                Tengri’den alınan yönetme yetkisi olan kut anlayışına dayanı-  yönetme vb. ekseninde farklı cevaplar verilebilir.
                yordu. Böylece hükümdar, Gök Tengri’den aldığı iktidar gücüy-
                le ülke içinde meşruiyetini sağlamlaştırır, dağınık boyları idare-  3.  Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak Hakanların diplo-
                si altında birleştirir ve sınırları genişletirdi.  matik ilişkiler kurması, kurultayı toplayıp savaş kararı alması,
              2.  Kağan, ülke yönetiminde kendi ailesinden kişileri önemli gö-  asker toplaması, orduyu yönetmesi vb. ekseninde farklı cevaplar
                                                               verilebilir.
                revlere getirirdi. Böylelikle bütün ülke aynı ailenin kontrolünde
                kalır, kardeş ve oğulların yönetim tecrübesi kazanmaları sağla-  4.  Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak Kurultayda alınan
                nırdı. Ayrıca bu yönetim anlayışı, kağanın ailesine rakip güçle-  kararların farklı görüşler de dikkate alındığından daha isabetli
                rin oluşmasına da engel olurdu.                olması, Kurultay kararı sonucu ortaya çıkan tüm gelişmelerden
                                                               herkesin razı olması vb. ekseninde farklı cevaplar verilebilir.
              3.  Kurultay ile günümüzde halkın devlet yönetiminde söz hakkı
                sahibi olmasını sağlayan Türkiye Büyük Millet Meclisi arasında   Etkinlik No.: 85
                benzerlikler kurulabilir.
                                                           1.  Bozkır coğrafyası tarımdan çok hayvancılığa uygun olduğu
             4.  Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme-  için Türk topluluklarını konar-göçer hayat tarzına yöneltmiştir.
                si beklenmektedir.


                                                                                                   291
   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298