Page 288 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 288
TARİH 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
2. Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme-
Etkinlik No.: 45
si beklenmektedir.
Öğrencilerin bilgi birikimlerine ve hayal güçlerine bağlı olarak
farklı cevaplar verilebilir. 3. Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme-
si beklenmektedir.
Etkinlik No.: 46
4. Tapınakları kundaklama suçuna ölüm cezası verilmesinin
1. Sulamaya dayalı tarımsal üretim faaliyetinin gerektirdiği iş bö- nedeni, tanrıya ve kamuya ait olan her şeyi koruma düşüncesine
lümünün sağlanması toplumsal bir hiyerarşi ihtiyacını ortaya bağlanabilir.
çıkardığından, bunun sonucunda siyasi organizsyon yani devlet
düşüncesi doğmuştur. Etkinlik No.: 54
2. Cevap nüfus, halkın bir kısmının belirli bir zenginliğe ulaşması Öğrencilerin bilgi birikimlerine ve hayal güçlerine bağlı olarak
ve toprak genişliği bakımlarından değerlendirilecektir. İmpara- farklı cevaplar verilebilir.
torluk geniş toprakları bünyesine alan bir idare tarzıdır ve ço-
ğunlukla monarşinin daha ileri bir aşaması olarak görülmüştür. Etkinlik No.: 55
Genişleyen toprakların kontrol altında tutulması için merkez- 1. Siyasi birlik sağlanamamıştır. Germen kavimlerinin egemenlik
den atanan valilere yönetim yetkisi verilmesi gerekmiştir. Mo- mücadelesi yüzünden merkezî otoritenin olmadığı, kralların
narşi (krallık) ise görece daha küçük çaplı topraklarda ortaya siyasi güçlerini paylaştığı parçalı bir siyasi yapı ortaya çıkmış-
çıkmış, tek kişiye dayanan bir yönetim şeklidir. tır. Kavimler Göçü sonrasında Roma İmparatorluğu gibi güçlü
3. Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme- siyasi yapıya sahip bir devlet kurulamamıştır.
si beklenmektedir. 2. Feodal sistemde zenginlik para ile değil, verimli topraklara sa-
4. Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme- hip olmakla ölçülüyordu. Verimin düşmemesi için, toprağı iş-
leyenlerin şehirlere göçünü engellemek amacıyla ceza yöntemi
si beklenmektedir. uygulanmıştır.
3.
Etkinlik No.: 47 Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda gerekçelerini ortaya
Öğrencilerin bilgi birikimlerine ve hayal güçlerine bağlı olarak koyarak öznel cevaplar vermesi beklenmektedir.
farklı cevaplar verilebilir.
Etkinlik No.: 56
Etkinlik No.: 48
1. Cengiz Han’ın meşruiyet kaynağı Gök Tanrı’dır.
Öğrencilerin bilgi birikimlerine ve hayal güçlerine bağlı olarak
farklı cevaplar verilebilir. 2. Güçlü bir orduya sahip olması, iyi bir komutan olması
ve disiplinli oluşu Cengiz Han’ın geniş coğrafyalara hük-
Etkinlik No.: 49
metmesindeki etkenlerdir.
1. Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme-
si beklenmektedir. 3. Moğol Devleti’nin başında bir hükümdar bulunurdu.
Hükümdarın çok geniş yetkileri vardı. Hükümdarın
2. Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme-
si beklenmektedir. yetkileri tanrıdan aldığı düşünülürdü. Hükümdarlık
babadan oğula geçerdi. Devlet, Cengiz Han’ın koyduğu
3. Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme- yasalara (Cengiz Han Yasaları) göre yönetilirdi.
si beklenmektedir.
4. Cengiz Han Gök Tanrı tarafından görevlendirilmiş ve bu
Etkinlik No.: 50 yetkiyle çok geniş toprakların tek hâkimi olmayı başarmıştır.
1. Krallar toplumu ikna ederek halktan destek almak ve bazen de
yönetimi ele geçirerek halkı itaat altına almak amacıyla meşrui- Etkinlik No.: 57
yet kaynağına ihtiyaç duyarlar.
1. Görselde siyasi iktidar temsilcisi kral ve dini iktidar temsilcisi
2. Aynı dönemde yaşamış olsalarda, insanların farklı inanç, değer papa görülmektedir.
ve coğrafyalara sahip olmaları, onların yaşadıkları uygarlıkları 2. Orta Çağ’da Avrupa’da birbiriyle çatışan bu iki önemli gücün
farklı meşruiyet kay nakları bulmaya ve siyasi organizasyon ortaya çıkmasında Roma İmparatorluğu’nun yıkılması sonucu
türlerini tercih etmeye yöneltmiştir. ortaya çıkan otorite boşluğun etkili oldu.
3. Demokrasiyi tercih ederdim. Kendi geleceğim hakkında ken- 3. Devlet iktidarının meşruiyetini sağlama işi kilise tarafından
dimin karar vermesi ve ortak akılla hareket edilmesi için. yerine getirilince kilise, halk üzerinde dinî öğretisini kullana-
Etkinlik No.: 51 rak güçlü bir otorite kurdu. Böylece siyasi ve toplumsal hayata
hâkim oldu. Zamanla kralların güçlerini tekrar ellerine alması,
Öğrencilerin bilgi birikimlerine ve hayal güçlerine bağlı olarak düşünce alanındaki gelişmeler, kilise öğretisinin sorgulanması-
farklı cevaplar verilebilir. na yol açtı. Kiliseye güvenin azalması ve millî devletin kurulma-
Etkinlik No.: 52 sıyla kilisenin üstünlüğü sona erdi.
1. Öğrencinin adalet kavramına bakışı doğrultusunda birçok olası 4. Orta Çağ’da kral–papa çekişmesi ilerleyen yüzyıllarda laiklik
ve öznel cevaplar vermesi beklenmektedir. ilkesinin doğmasında etkili oldu.
2. Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme- Etkinlik No.: 58
si beklenmektedir.
3. Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme- 1. Türkiye Selçukluları’nda tahta geçişte eski Türk gelenekleri uy-
si beklenmektedir. gulanmıştır. Kut inancının etkisiyle Süleymanşah, Büyük Sel-
çuklu sultanlığında hak iddia etmiştir. Kutsal Roma- Germen
Etkinlik No.: 53 İmparatorluğu’nda soy ve asabiyete bağlı olarak yönetici seçil-
1. Öğrencinin adalet kavramına bakışı doğrultusunda birçok olası miştir. Görüldüğü gibi soy/asabiyet o dönem için yöneticilerin
ve öznel cevaplar vermesi beklenmektedir. seçilmesinde öncelikli etkiye sahiptir. Tahta geçişlerde dinî
286