Page 285 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 285

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             TARİH 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                                                               olarak ise vergi işlerinin düzenli hale gelmesine dolayısıyla
                larındaki bazı ritüellerine (doğum, sünnet, evlenme, ölüm me-  devlet yönetiminin kolaylaşmasına katkı sağlamıştır. Ayrıca
                rasimleri vb.) kadar pek çok konuda, o topluma dair ipuçlarına   yazının  ve kâğıdın  daha kolay  ve  yaygın  kullanımı,  insanlar
                ulaşırız. Ayrıca mitler, tarih öncesi zamanlardaki insanların ya-  arasındaki etkileşimin daha hızlı olmasını sağlamıştır. Ticari
                şadıkları olaylara verdikleri tepkiler ile günümüzde yaşayan in-  faaliyetlerin artması ile birlikte dünyanın ekonomik sisteminde
                sanların verebilecekleri tepkileri kıyaslamamızı sağlar. Böylece   de bugünkü küreselleşmenin temellerinin atılmasına bu icatlar
                bu durumlardan günümüzle ve kendimizle ilgili çıkarımlarda   zemin hazırlamıştır.
                bulunabiliriz.                              3.  Öğrencinin bilgi birikimi ve bakış açısı doğrultusunda vereceği
             2.  Mitler sayesinde toplumların kültürel yapısını oluşturan ögele-  cevaplar kabul edilecektir.
                rin farklı olduğunu anlarız. Bu sayede diğer toplumlara karşı   Etkinlik No.: 31
                anlayışlı, ön yargısız ve insancıl yaklaşmamız gerektiğini fark
                ederiz.                                     1.  Kültürün ortaya çıkış sürecinin etkileşimli yapıda ele alınması;
             3.  Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme-  kim, ne zaman, nerede üretmiş olursa olsun ona “sahip çıkma”
                si beklenmektedir.                             ve aynı zamanda “kendisine ait görme” biçiminde ortaya çık-
                                                               maktadır.  İlk Çağ’da ticaretin, kütüphane kurumunun gelişimi
             Etkinlik No.: 28                                  açısından yazıyı yaygınlaştırması başta olmak üzere toplumlar
             1.  Yazı, duygu ve düşüncelerin başlangıçta resimlerle, daha sonra   arası kültür etkileşimini de sağladığı bilinmektedir. Diyebili-
                da bu resimlerin kavramlaşarak önce heceleri, sonra da harfleri   riz ki sosyoekonomik gelişmişlik kültürel gelişmişliğe sebep
                ifade edebilecek duruma gelmesiyle oluşan işaretler bütünüdür.   olmakta, bu da kütüphane kurumunun varlığı ve gelişmesi
                Bu sorunun cevabı, öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak:   anlamına gelmektedir. Toplumsal kurumlar, toplumsal gereksi-
                “Yazı, sözün sembollerle ifadesidir. Yazı düşüncenin belli işa-  nimlerin sonucu ortaya çıkarken bu döngüsel ilişki de  kültürün
                retlerle tespit edilmesidir.” gibi farklı cevaplardan da oluşabilir.  devamlılığını sağlamaktadır.
             2.  Yönetimle ilgili kanunlar yazılı hale gelmiş, halkın kanunları   2.  A)Sosyokültürel açıdan; Yazının bulunmasıyla birlikte bilgi bi-
                öğrenmesi kolaylaşmış, ticarette alışverişler daha rahat ve doğ-  rikiminin büyük ölçüde kayıt altına alındığı ve uygarlık süreci
                ru şekilde yapılmaya başlamış, vergilerin kayıt altına alınması   açısından “etkileşim”  anlamına geldiği söylenebilir. Dolayısıy-
                sağlanmıştır.                                  la, kütüphane kurumu, bilgi birikimini saklayarak ve kullan-
                Bu sorunun cevabı, öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı ola-  dırarak sözü edilen “etkileşimin” gerçekleşmesini sağlamıştır.
                rak; “Kanunlar yazılı hale geldiği için halk kanunları öğrendi   Bilimsel  bilginin  yeşerdiği  döneme  ev  sahipliği  yapan  Ana-
                ve uyguladı, ticarette alacak verecekler kayıt altına alındı, hesap   dolu’nun,  uygarlığın kaynağı olmasına aracılık etmiştir. Elde
                yapma kolay hale geldiği için vergiler rahat toplandı.” Gibi farlı   edilen bu sonuç, kütüphane kurumunun bugüne ilişkin “bilgiye
                cevaplardan da oluşabilir.                     ulaştırma”  temel işlevinin İlk Çağ toplumları için de geçerli ol-
             3.  Kil tabletlere yazılan yazılardan papirüse, papirüsten parşö-  duğunu göstermektedir. İlk Çağ Anadolu kütüphane kurumu
                                                               dünya kütüphaneciliği için de sağlam ve zengin bir zemindir.
                 mene, parşömenden kâğıda, kâğıttan bilgi sayar ve cep telefonu
                 gibi teknolojik aletlere kadar uzanan yazının gelişim sürecinde,   Günümüzde olduğu gibi güçlü uygarlıkların ürünü ve toplum-
                 bilgiye ulaşma konusu da tarihsel sürece uygun olarak geliş-  sal yaşamın da zorunlu parçalarından biri olduğu söylenebilir.
                 miştir. Geçmişte imkanların kısıtlı olması nedeniyle bilgiye   B)Ekonomik  açıdan; Anadolu’da yazının ticari ilişkiler sa-
                 ulaşmak son derece zorken, günümüzde kurulan iletişim ağı   yesinde kullanılmaya başlandığı anlaşılmaktadır.  Ticaretin
                 sayesinde her türlü bilgiye geçmişle kıyaslanamayacak kadar   kütüphane kurumunun gelişim süreci açısından yazıyı yay-
                 hızlı ve kolay bir şekilde ulaşılmaktadır. On binlerce sayfaya   gınlaştırması ve toplumlar arası kültürel etkileşim aracılığıyla
                 sığmayacak kadar yoğun olan kitabî bilgiler, günümüzde çok   dolaylı etkisinin olduğu düşünülebilir. Ekonomik olgunun ev-
                 küçük hafıza kartlarında veya cep telefonlarında taşınmakta ve   rensel yapısını İlk Çağ’da Anadolu ve çevresindeki uygarlıklar
                 bu bilgilere bir tuşla ulaşılmaktadır.        arası ilişkilerde görmekteyiz. Anadolu’da ve yakın çevresindeki
                                                               toplumlarda kütüphane kurumunun bu toplumların sosyoeko-
             Etkinlik No.: 29
                                                               nomik yapıları bağlamında varlık kazanıp gelişim gösterdikleri
             1.  Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme-  genel bir sonuç olarak söylenebilir. İlk Çağ toplumlarında güçlü
                si beklenmektedir.                             bir ekonomik yapının; canlı ve etkili kültürel yaşamı ve kültü-
             2.   Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme-  rel kurumları yarattığı, dolayısıyla ekonomik güç ile kütüphane
                si beklenmektedir.                             kurumlarının varlığı ve gelişmişliği arasında doğru orantılı ol-
             3.  Öğrencinin bilgi birikimi doğrultusunda öznel cevaplar verme-  duğu söylenebilir. Örneğin ilk Grek Kütüphanesi Greklerin en
                                                               parlak dönemlerinde kurulmuştur.
                si beklenmektedir.
                                                            3.  Kütüphanenin bilgi kaynağı olması yönlendirici ,yol gösterici,
             Etkinlik No.: 30                                  dinlendirici  eğlendirici, değerli ve yaşamsal olmasının yanında
                                                               toplumları gelişmeye teşvik edici  bir rol üstlendiğini biliyoruz.
              1.  İnsan; düşünen, konuşan, başkalarıyla anlaşan, iletişim ara-  İlk  Çağ’da  da kütüphaneler  bir  cazibe  merkezi  olma özelliği
                cı olarak da dili kullanan bir varlıktır. Dil; dinleme, konuşma,   göstermiştir. Kitaplar için en çok kullanılan metaforlar  “arka-
                okuma ve yazma adı verilen dört temel beceri ile insan haya-  daş”, “dost”, “hayat”.“ev”, “dünya”, “okul”dur.  Kendini gerçekleş-
                tını önemli ölçüde kolaylaştırmıştır. Temel dil becerisinden   tirmek, tutumlarını güçlendirmek, yeni bilgiler edinmek, eski
                biri olan yazma, insanın kendisini ve çevresini ifade etmesinde   bilgilerini değerlendirmek için okumak da eğitimin ayrılmaz
                önemli bir rol üstlenmiştir. İnsan, bu becerisini yazının icadın-  bir parçasıdır.  İyi bir okuma alışkanlığı edinme doğru kitaplara
                dan sonra geliştirmeye başlamıştır. Özetle diyebiliriz ki bilgi   ulaşabilmeyle de ilgilidir. Kaynak çeşitliliğine gösterilen özen
                aktarımıyla devamlılık, iletişim gibi sebepler yazıya ihtiyaç du-  nedeniyle kütüphaneler, doğru kitaplara ulaşabilmede son de-
                yulmasını sağlamıştır.                         rece önemli yerlerdir. Okuma ve kütüphane kullanma alışkan-
             2.  Özellikle Doğu Akdeniz kıyılarında alfabenin, Çin’de kâğıdın   lıkları, hem bireysel hem de toplumsal ve kültürel kalkınmanın
                icat edilmesi insanlık tarihinde yazıyla iletişimi daha da kolay-  anahtar öğeleri olmalarının yanında insanlığın gelişiminde de
                laştırmıştır. Bunun yanında yönetim alanında yazılı antlaşma-  büyük  katkıları vardır.  Donanımlı  bir kütüphane,  toplumun
                lar, yazışmalar, yasalar, yıllıkların ortaya çıkmasına, ekonomik   zihinsel-ahlaki-manevi yönlerde ilerlemesi ve yükselmesi için
                                                               olmazsa olmaz bir değerdir.

                                                                                                   283
   280   281   282   283   284   285   286   287   288   289   290