Page 282 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 282
TARİH 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
2. Tarihî bilgiler, elde edilen veri ve bulgulara göre değişebilir. Yeni lanmıştı. Ayrıca, her iki toplum da iklim şartlarına uyum gös-
tarihî bilgiler, geçmişteki insan faaliyetlerine bakışımızı değiş- termek, buna bağlı olarak can ve mal güvenliklerini sağlamak
tirirken tarihî olayları farklı yönlerden değerlendirmemizi de istemiştir.
sağlar. Bu doğrultuda günümüzde yaşanan olayları, insan ve top- 2. Mısırlılar güneş yılı esasına göre, Babilliler ise ay yılı esasına
lum ilişkilerini daha doğru bir şekilde analiz eder ve yorumlarız. göre takvimlerini düzenlediler. Babilliler zamanı ölçmede daha
ayrıntılı birimler oluşturdular. Bu iki takvimin benzer yönü ise,
Etkinlik No.: 11
gök cisimlerinin hareketlerini esas alarak zamanın ölçülmesidir.
1. 1915’te Çanakkale Muharebeleri’nde şehit olan askerlerimizin 3. Birçok olası cevap verilebilir.
anısını yaşatabilmek, Çanakkale’de verilen kahramanca mü-
cadelenin önemini göstermek, millî birlik ve beraberliğimizin Etkinlik No.: 15
sağlam temellere dayandığını sembolize etmek, milletimizde
ortak bir hafıza oluşmasına katkı sağlamak için yapılmıştır. 1. Başlangıç noktası, yıl sistemi, yıllar ve isimlendirilmeleri, aylar,
günler, günlerin başlangıcı.
2. Bu yapının tahrip olmuş şekliyle korunma amacı; Barış Parkı’nı Yönetimin kolaylaşması, mali hesaplar, vergilerin toplanması,
ziyaret edenlerin Endüstriyel Sergi Sarayı’nı görerek yaşanan o dini günler vb.
kötü günleri unutmamalarını, bundan dersler çıkararak savaşın
yıkıcı etkilerini anlamalarını, böylece geleceklerini inşa ederken 2. Öğrenciler kendi düşüncelerini yazarak temellendireceklerdir. Bu-
toplumda ortak bir hafıza oluşturmalarını sağlamaktır. nun yanında anahtar kavram olarak; günlük yaşamı, okul günleri
ve saatleri, doğum günleri, tatilleri, kutsal günleri, bayramlar, anma
3. Mustafa Kemal Atatürk ve Sadae Kasaoka’nın anlattıkları, tarihî
olayların daha iyi anlaşılmasını ve ortak değerlerin benimsen- törenleri vb.
mesini sağlamak açısından önemlidir. 3. Öğrenciler kendi düşüncelerini yazarak temellendireceklerdir.
4. Bilgi teknolojileri kullanılabilir, panorama tarih müzelerinin
sayısı çoğaltılabilir. Etkinlik No.: 16
(Birçok olası cevap verilebilir.)
1. On İki Hayvanlı Türk Takvimi 3 5 6 14
Etkinlik No.: 12
Hicri Takvim 1 7 12 16
1. Tecrübe edinmek, olaylardan ders almak, güncel problemlere Celâlî Takvim 2 10 8 5
ilişkin anlayış geliştirmek, olayları çok yönlü değerlendirebil-
mek ve muhakeme yeteneğini geliştirmektir. Ayrıca siyasi, sos- Rumi Takvim 4 5 11 13
yal ve ekonomik olarak güçlü olabilmenin yollarına, savaşların Miladi Takvim 9 4 5 15
seyrine, stratejiye, geleceğe dair öngörülerde bulunabilmeyi
sağlayabilir. 2. Takvimler, uygarlıkların ekonomik, siyasi ve sosyal faaliyetlerini
bir düzen içerisinde yürütebilmeleri amacıyla oluşturulup kul-
2. Sanayi devrimine ayak uyduramadığınızda yaşanan siyasi, sos- lanılmıştır. Takvim türleri, genellikle takvim başlangıçlarının
yal ve ekonomik kayıpları güncel gelişmelerle ilişkilendirerek farklılığından kaynaklanmıştır. Toplumlar, kendileri için önemli
günümüzü daha iyi anlamasını ve güne dair fikirler geliştirme- gördükleri dinî, siyasi, sosyal ya da ekonomik olayları takvim
sini kolaylaştırır. İkinci olayda ise Arjantin’in karşılaştığı bu başlangıcı olarak benimsemişlerdir.
durum millî üretimin önemini ortaya koymuştur. İçinde bu-
lunduğunuz döneme ait siyasi, sosyal, ekonomik ve teknolojik 3. Bu duruma neden olarak sürekli yer değiştirmeleri, farklı kül-
gelişmelere karşılık verebilecek donanımızın olması gerekliliği türlerle farklı dinlerle etkileşim halinde olmaları söylenebilir.
ortaya konulmuştur.
3. Öğrenciler kendi düşüncelerini yazarak temellendireceklerdir. Etkinlik No.: 17
Etkinlik No.: 13 1. Türk yaşam kültürünün bozkır kültürüne dayanması ile alaka-
1. Mehmet Kuşman, bekçilik yaptığı Çuvaştepe’de yaşayan ilk lıdır. Bozkır kültürü Türkleri hayvancılığa yöneltmiş ve göçebe
insanların kim olduklarını, taşa, madene, ahşaba nasıl şekil yaşamları hayvanlarla iç içe olmuştur. Oysa Çin kültürü tarıma
verdiklerini, hayat hikâyelerini, dinlerini, şarkılarını hep merak ve yerleşik yaşama dayalıdır. Bu sebeplerden dolayı bu şekilde
ettiği için Urartuca öğrenme ihtiyacı duymuştur. düşünülebilir.
2. Urartucayı öğrenerek çivi yazılı taşları çözdü ve o dönemin ay- 2. Büyük Selçukluların İran’ı hâkimiyetleri altına almaları ve İran’da
dınlanmasında büyük bir rol sahibi oldu. Turistlere rehberlik kullanılan Yezdicerd takviminden etkilenmelerinden dolayı Far-
yaparak Urartu kültürünü ve tarihini anlattı. Geçmişi günü- sça düzenlendiği düşünülebilir.
müze taşıdı. Uluslararası sempozyumlara katılarak Urartuları
tanıttı. 3. Metinde “11 günlük fark sebebiyle 33 hicri yıl geçtiğinde Rumi
32 yıl geçtiği için her 33 yılda Rumi seneden 1 yıl düşülmüş-
3. Tarihi geçmişi anlamak o dönemin bilgi ve birikimini, tecrübe- tür.” denmektedir. Rumi seneden bir yıl düşürüldüğüne göre
sini, kültürünü günümüze taşıyarak geleceğin inşa edilebilece- Rumi’deki gün sayısı hicriden fazladır. Bu bilgiden yola çıkarak
ğini düşünmektedir. Rumi takvimin Güneş yılı esaslı olduğunu söylemek mümkün-
dür. (Güneş yılı 365 gün 6 saat, Ay yılı 354 gündür.)
Etkinlik No.: 14
4. “y” alanı: Celâlî takvimi ve Rumi takvimin ortak özelliği İslami-
1. Mısır ve Babil’de en önemli geçim kaynağı tarımsal üretimdi. yet sonrası döneme ait olmalarıdır. Celâlî takvim Büyük Selçuk-
Mısır’da Nil nehrinin, Babil’in hâkim olduğu Mezopotamya’da lular, Rumi takvim Osmanlılar döneminde hazırlanmıştır.
ise Dicle ve Fırat nehirlerinin suladığı topraklarda yapılan “z” alanı: Celâlî, Rumi ve 12 hayvanlı Türk takviminin ortak
tarımsal üretimin belli bir düzen içinde sürdürülmesi amaç- özelliği her üç takvimin de Güneş yılı esaslı olmasıdır.
280