Page 298 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 298

TARİH 9                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
          2.  Gösterişten uzak ve yönettiği kişilere örnek olacak bir kişiliğe   ne açıklamalı. Hz. Ömer’in fethedilen topraklarda görev yapan
             sahip olmalı. Bunun yanında yöneticiler her zaman hesap vere-  memurların (komutan, vali, kadı, müderris gibi) maaşlarının
             bilecek şeffaflığa sahip ve yönettiği halkı mutlu edecek bir yöne-  karşılanması amacıyla bu toprakların vergi gelirlerini memur-
             tim sergileyecek durumda olmalıdır.            ların toplamasını istemiştir.
          3.  En temel nedeni halk arasında eşitliği ve adaleti sağlama düşün-  6.  6. Durum: Fethedilen şehirlerde yaşayan insanların eğitim ih-
             cesidir. Ayrıca ilk başlarda birkaç kabileden oluşan İslam Devleti,   tiyaçları için okullar, suçluların cezası için mahkemelerin ku-
             zamanla büyüyünce İslam’a sonradan giren veya girmek isteyen di-  rulabileceği şeklinde muhtemel cevap verilebilir. Öğretmen 6.
             ğer kabilelerin bu tarz ayrımcı politikalardan kötü etkilenebileceği   durumla ilgili olarak gerçekte ne olduğunu öğrencilerine açık-
             düşüncesi de uygulamanın kaldırılmasında etkili olmuştur.  lamalı. Hz. Ömer’in fethedilen şehirlere medreseler yaptırdığı,
          4.  Sözlükte, “danışma, görüş alışverişinde bulunma gibi anlamlara   her bölgeye bizzat kendisi tarafından kadılar tayin edildiği açık-
             gelmekle birlikte İslami literatürde yöneticilerin ve özellikle devlet   lanmalıdır.
             başkanının görev alanlarına giren işler hakkında ilgililere danışıp   Etkinlik No.: 107
             onların eğilimlerini göz önünde bulundurmasını ifade eder.
          5. Öğrenciler bilgi birikimleri doğrultusunda cevap verecektir.  1.  Emeviler Dönemi’nde İslam dini Asya, Afrika ve Avrupa kıta-
                                                             larına yayılmıştır.
                                                         2.  Hz.  Muhammed’in  vefatından  sonra  devleti  yöneten  ilk  dört
          Etkinlik No.: 106
                                                            halife Müslümanların ileri gelenlerinden oluşan bir şura tarafın-
           1.  1.  Durum:  Ele  geçirilen  yerlerde  toplanacak  vergiler,  devlet   dan seçilmiştir. Dört Halife’nin seçiminde, danışma yani istişare
             merkezinde toplanmalı. Merkezî hazine oluşturularak gider-  prensibi dikkate alınmışken Muaviye’nin siyasi mücadeleyle bu
                                                            makama gelmesi, hilafet sisteminin özünde büyük değişikliklere
             lerin karşılanması amaçlanmalı. Öğretmen ise 1. durumla il-  neden olmuştur. Muaviye’nin, oğlu Yezid’i veliaht tayin etmesi ile
             gili olarak gerçekte ne olduğunu öğrencilerine açıklamalı. Hz.   halifelik makamına kimin geleceğinde istişare usulü terkedilip
             Ömer’in toplanan vergileri sistemli hâle getirdiğini ve İslam   saltanat sistemine geçilmiştir.
             Devleti’nin hazinesi yani Beytü’l-mâl oluşturduğu bilgisini ver-  Devleti idare edecek idarecinin Müslümanların ileri gelenleri ta-
             melidir.                                       rafından istişare yöntemiyle belirlenmesi seçilecek olan idareciye
           2.  2. Durum: Fethedilen toprakların kalıcı olması için bu toprak-  yönetilen halkın sevgi, saygı ve bağlılığını artıracağından devletin
             lar üzerinde yaşayan insanlar olsun eserler olsun her şeyiyle   birlik ve beraberliğinin sağlanmasını kolaylaştıracaktır. Yöneten
             kendilerine ait unsurları içermelidir. Öncelikle üzerinde yaşa-  kesim ile halk arasında sağlam bağların kurulması devletin iç
             yan insanlar güvende  tutulmalı, onların ihtiyaçlarını gidere-  huzuru, kalkınması ve dış tehditlere karşı etkin mücadele etme
             cek kurumlar yapılmalıdır. Öğretmen: 2. durumla ilgili olarak   gücünü artıracaktır.
             gerçekte ne olduğunu öğrencilerine açıklamalıdır. Hz Ömer’in   Emeviler Dönemi’nde saltanat sistemiyle yöneticilerin belirlen-
             yaptığı çalışmaları soru-cevap yöntemiyle maddeler hâlinde   mesi usulü çoğu zaman halk tarafından sevilmeyen, zalim ve
             gerek Müslüman gerekse gayrimüslim tüm halkın ihtiyaçlarını   kötü ahlaklı kimselerin yönetici olmasına neden olmuştur. Hal-
             giderecek yeni müesseseler kurulmuştur. Ele geçirilin yerler-  kın devlet idaresinden hoşnut olmayışı iç çatışmalara, devletin
             deki insanlara, sözlerine sadık kaldıkları sürece, esir veya köle   güç kaybedip çözülmesine hatta yıkılmasına zemin hazırlamıştır.
             muamelesine tabi tutulmayacaklarına dair teminat verilmiştir.   3.  Kurtuba, Gıtnata, Sardunya, Sicilya, Girit ve kısmen Kıbrıs (Gü-
             Gayrimüslimlerin cizye ödemek şartıyla can ve mal güvenliği   ney Kıbrıs Rum Kesimi) birer İslam beldesi olma özelliklerini
             sağlanacağı, kendilerine din ve vicdan hürriyeti tanınıp mabet-
             lerine dokunulmayacağı, ibadetlerine de karışılmayacağı sözü   yitirmişlerdir. Bu şehirlerde sınırlı da olsa İslam hâkimiyetinden
             verilmiştir. Fethedilen toprakları ganimet olarak askerlere değil   söz edilemez.
             tarım bilen eski sahiplerine bırakan Hz. Ömer, bu uygulama ile
             verim düşüşünü engellemiş toplanan vergi gelirini Müslüman-  Etkinlik No.: 108
             lara dağıtarak adil bir gelir dağılımı sağlamıştır. Fethedilen şe-  Hz. Peygamber’den sonra Hulefâ-yi Râşidîn Dönemi’nde devlet
             hirlerde cami, çarşı, medrese gibi eserler yapılmıştır.  Fetihlere   1.  başkanlarının  belirlenmesinde; istişare, biat (seçim), istişareli
             katılan Arap kabileleri fethedilen topraklara yerleştirilmiştir.
                                                             veraset, şûra usulleri uygulandı. Emeviler Dönemi’nde babadan
          3.  3. Durum: Merkez yönetimi olarak geniş toprakları idare al-  oğula veya diğer aile bireylerine geçen veraset (saltanat) usulü
             tında  tutabilmek için teşkilatlanmak gerektiği  muhtemel çö-  uygulandı.
             züm önerileri arasında gösterilebilir. Her bölgeye merkezden
             yönetici atayarak bu sorun çözülebilir. Öğretmen; 3. durumla   2.  Hz. Peygamberden sonra seçimle olan devlet başkanlığı hilafe-
             ilgili olarak gerçekte ne olduğunu öğrencilerine açıklamalı. Hz.   tin saltanata dönüşmesiyle babadan oğula geçmiştir. Bu durum
             Ömer, bu konuda ülke topraklarını yönetim birimlerine ayıra-  sadece bir ailenin devlete hükümran olduğunu gösterir. Saltanat
             rak illere valiler atamıştır.                   sisteminde liyakat olmadığı için devlet içinde kargaşa, adaletsiz-
          4.  4.  Durum:  Atlı  haberciler  ile  iletişim  sağlanabilir  muhtemel   lik vb olayların çıkması kaçınılmaz olmuştur.
             cevabı için atlı habercilerin ihtiyaçlarını gidereceği (atların   3.  İlk dört halife döneminde devlet istişare ile yönetildiğinden ka-
             yemlenmesi, dinlenmesi gibi) yerler yapılabileceği öğretmen   muoyunun desteği ile birlik ve beraberlik sağlanmıştı. Emeviler
             tarafından eklenebilir. 4. durumla ilgili olarak Hz. Ömer’in İs-  Dönemi’nde zoraki biat olduğundan idareciler halkın tam des-
             lam tarihinde ilk düzenli ordu ve ordugâh şehirler kurduğunu,   teğini alamamıştı. Bundan dolayı dinî ve siyasi niteliklerin ya-
             orduların durumunu yakından takip etmek ve merkezle taşra
             irtibatını sağlayabilmek için posta evleri inşa ettirdiği açıklan-  nında mahallî ve kabilevi sebeplere dayanan çeşitli ayaklanmalar
             malıdır.                                        çıkmıştı.
          5.  5. Durum: Görevli memurların maaşlarını o bölgeye gitmeden   4.  Devlet yönetiminde dinî terimlerin kullanılması hâkimiyet ve is-
             verilebilmesi için o bölgeden toplanacak vergi gelirlerinden   tişare unsuru olarak kullanılmıştı. Hulefâ-yi Râşidîn Döne mi’ne
             yararlanılabileceği şeklinde muhtemel cevap verilebilir. Öğret-  halifelik Hz. Peygamber’in yönetimine vekâlet etme an lamında
             men 5. durumla ilgili olarak gerçekte ne olduğunu öğrencileri-  (halîfetü resûlillâh) kullanıldı. Emeviler Dönemi’nde ise Allah’ın


          296
   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303