Page 304 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 304
TARİH 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
2. Adı geçen eserlerin sahip olduğu önem nedeniyle korunmaya 3. Öğrencinin bilgi birikimi göz önüne alındığında; İslam dünya-
alındıkları, dünya mirasına katkı sağladıkları ve dünyanın hafı- sında siyasi ve fikrî parçalanmanın büyüyerek devam edeceği,
zasını oluşturduklarını ifade etmektedir. Batı Hristiyan dünyasının saldırıları karşısında İslam dünyası-
3. Evrensel değerleri ele almaları, insanlığın kültürel mirasına kat- nın ayakta duramayacağı, zararlı fikir akımları ve terörist faa-
liyet gösteren grupların İslam dünyasına büyük zarar vereceği,
kı sundukları ve alanlarında saygın eserler olarak önemli bilgi-
ler vermeleri nedeniyle günümüze kadar gelmişlerdir. İslamiyet’in yeni coğrafyalara taşınamayacağı vb. cevaplar ver-
4. Öğrencilerin bilgi birikimleri göz önüne alınarak; mesi beklenir.
• Mustafa Kemal Atatürk’ün Doğumunun 150. Yıl Dönümü Etkinlik No.: 141
• Fatma Aliye Hanım’ın Vefatının 100. Yıl Dönümü 1.
• Mimar Sinan’ın Vefatının 400. Yıl Dönümü Tarihin hemen her döneminde devlet gücünü ele geçirmek isteyen
• Hoca Ahmed Yesevi’nin Vefatının 850. Yıl Dönümü kişi, cemiyet ve kurumlar hep olmuştur. Devlet, bireyler ve kurum-
vb. cevaplar vermesi beklenir. lar üzerinde baskı oluşturmamalı ancak sıkı bir denetim ve kontrol
mekanizması oluşturmalıdır. Vatandaşların ve kurumla-rın görev
Etkinlik No.: 138 ve sorumlulukları kanunlarla belirlenmeli ve denetlenmelidir. Ay-
kırı tutum ve davranış sergileyenler cezalandırılmalıdır.
1. Türkler bir yeri yurt edinirken siyasi ve konjoktürel şartları göz
önünde bulundururlar. O yerin kendi yaşam tarzlarına ve amaç-la- 2. Bu tür örgütler amaçlarına ulaşmak için cinayet, şantaj, tehdit, kaos
rına uygun olup olmadığına bakarlar. Türk göçleri ile beslenmeleri çıkarma, darbe girişimleri gibi birçok yola başvururlar. Ülke için-
amaçlarını gerçekleştirmede en önemli etkendir. Yurt edinecekleri den ve dışından kendilerini bu hedeflerine ulaştıracak taraftarlar
yerde daha iyi şartlarda yaşamak ve adaleti gittikleri yerlere yay- bulmaya çalışırlar. Bu faaliyetler ülkedeki siyasi istikrarı ze-dele-
mak onların vazgeçilmez gayesidir. yebilir ve devlet otoritesini zayıflatabilir. Bu durumda devlet her
türlü dış müdahale ve baskıya açık hâle gelir. Bu durumda devlet
2. Anadolu’nun siyasi ve askerî yönden zayıf olması, o tarihlerdeki içeride otorite kurmakta zorlanırken dış güçlere karşı da bağımsız
nüfus yoğunluğunun az olması, Türklerin yaşam tarzına uygun hareket edemez.
bir coğrafya olması, Horasan ve İran topraklarında Karahanlılar 3.
ve Gazneliler tarafından sıkıştırılan Selçukluları Anadolu’ya sevk Marjinal yapılanmaların hedef kitlesi öncelikle çocuklar ve genç-
etmiştir. lerdir. İnsanları kendi hedefleri doğrultusunda kanalize etmeye
çalışırlar. Bu tür yapılar insanların mevki, makam, para vb. zaaf-
3. Selçukluların İslamiyet’i kabulü ile yeni Müslüman olan Türk aşi- larından yararlanma yoluna giderler. Örgütsel propagandalarla
retlerinin bünyelerinde toplanmasını sağlamıştır. Karahanlılar ve aslında yasal ve ahlaki olmayan birçok hedeflerini taraftarlarına bir
Gazneliler arasındaki mücadelelerden istifade edip onları yenerek hak olarak sunarlar.
bölgedeki siyasi boşluğu doldurmuşlar. Bizans’ın yenerek Anado- 4. Terör örgütlerinin faaliyetlerini sürdürebilmeleri için mutlaka bir
lu’yu yurt edinmişler. Abbasi halifesini korumalarıyla Müslüman- finansal desteğe ihtiyaçları vardır. Bu örgütlere ülke içinden veya
ların desteğini sağlamışlar. Bütün bu sebepler Selçukluların güçlü dışından kişi, kurum hatta bazen devletler bile destek olurlar. Ele-
bir devlet kurmalarını sağlamıştır. man temin eder ve para yardımında bulunurlar. Devletler veya
farklı çevreler, bu yardımları kendi siyasi, ekonomik ve dini hedef-
Etkinlik No.: 139
lerine ulaşmak için yaparlar.
1. İslamiyet öncesi askeri alana ait özellikler
Savaş meclisinin toplanması Etkinlik No.: 142
Atın kuyruğunun bağlanması Büyük Selçuklu Devleti’nin Yıkılma Nedenleri, Devleti Yıkan İç
Turan taktiğinin uygulanması 1. Nedenler, Selçuklu Yönetimini Zaafa Uğratan Sebepler vb.
Sultanın ordunun başında savaşması
2. İslamiyet’le ilişkili tespitler 2. Kadınlara verilen önem ve yönetimde etkin olması
Savaşın Cuma günü başlatılması • Türk veraset sistemi
Allah, şehit, cennet, kader, kefen vb. kelimelerin kullanılması • Ülke topraklarının pay edilmesi
Din uğruna savaşmaktan bahsedilmesi
3. a) Türk devletleri İslamiyet öncesi döneme ait yönetim, toplum, 3. Kadınların devlet işlerine karıştığı
askeri, hukuk vb. birçok alandaki özelliklerini ve geleneklerini 4. • Nizâm’ülmülk’ün devlette tespit ettiği sorunlar
İslamiyet’e girdikten sonra tamamen ya da kısmen değiştirerek
devam ettirmiştir. Bu özelliklerin İslam kültür ve medeniyetine • Kadınların devlet işlerine karışması
ait özelliklerle sentezlemesi yoluyla Türk İslam kültür ve mede- • Veliahtlık sisteminin olmaması
niyeti oluşmuştur. • Bâtınilerin ayrılıkçı faaliyetleri
b) Zaman içinde kültürlerin birbirinden etkilenmesiyle kültür- Nizâm’ülmülk’ün Bâtınilerle ilgili “Bu sahtekârların, ben öldük-
lere ait bazı özellikler değişerek ya da dönüşerek varlığını de- ten sonra büyük ve mümtaz insanları kuyulara attıkları, davul
vam ettirir. Bu yüzden tarihi olayları değerlendirirken değişim sesleriyle kulakları çınlattıkları ve sırlarını açığa vurdukları za-
ve sürekliliği dikkate almak gerekir. man bu sözlerim hatırlanacaktır.” sözleri, veliahtlıkla ilgili öne-
risi ileri görüşlü olduğunu gösteren örnektir.
Etkinlik No.: 140
1. Türklerin İslam dünyasını koruduğu ve İslam dünyasındaki ay- Etkinlik No.: 143
rılıkları önlemeye çalıştığı. 1. Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Çin ve Bizans elçileri-
2. Eğitim ile mücadele edilmiş ve bu medreselerden yetişen in- nin gelişi Gök Türklerin siyasi olarak bir devlet teşekkül ettikleri-
sanlar, İslam dünyasında ortak bir kültürün ve düşüncenin ne, hukuki olarak tanındıklarına, siyasi, askerî, ekonomik olarak
doğmasını sağlamıştır. Böylece İslam dünyasının parçalanması güçlü olduklarına, bölgede egemenliklerinin geçerli bulunduğuna
önlenmeye çalışılmıştır. bir kanıttı. Abbasi elçisinin gelişi de aynı manayı taşımaktaydı.
302