Page 18 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 18

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9            7

             1.ÜNİTE > Giriş               Kazanım 9.1.7
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi

             Etkinlik İsmi                        YAZMAYA DOĞRU                                  25 dk.
             Amacı      Yazma ve okuma arasındaki farkları kavrayabilmek.                        Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metinleri okuyarak soruları cevaplayınız.



              1. Metin

                                                                                                      DİL ÜSTÜNE

              Düşünce ve sanat adamları sözleri ve yazılarıyla dile değer kazandırırlar. Bu işi, dile yenilik getirmek-
              ten çok onu bükmek, imkânlarını çoğaltmak, gücünü artırmak yoluyla yaparlar. Yeni kelimeler ge-
              tirmezler. Onları zenginleştirir, anlamlarını ve kullanımlarını sağlamlaştırır, derinleştirirler; onlara
              alışılmamış bir çeşni verirler; ama bunu da dört bir yanı düşünerek, ustalıkla yaparlar. Zamanımızın
              yazarlarına bakınca herkesin harcı olmadığı anlaşılıyor bu işin. Herkes gibi konuşmayı küçümseye-
              rek cüretli işlere girişiyorlar. Ortaya bir sürü zoraki tuhaflıklar, soğuk anlamsız yapmacıklar çıkarı-
              yorlar, bunlar anlatılmak istenen şeyi yükseltecek yerde alçaltıyor. Yenilik oldu mu bayılıyorlar. İşe
              yarayıp yaramadığı umurlarında değil. Yeni bir kelime kullanmak isteğiyle eskisini atıyorlar, çok defa
              da attıkları kelime yenisinden daha kuvvetli, daha diri duruyor.

                                                                                            (Alınmıştır.)
                                                           Montaigne, Denemeler, Türkiye İş Bankası Yayınları, s. 207.





              2. Metin

                                                                                         EDEBİYATTA BİLGİ

              Edebiyat yapıtları ile bilgi yapıtları karşılaştırılamaz, demiyorum; neden karşılaştırılmasın. Yalnız
              ne var ki bu karşılaştırmayı, edebiyatı değerlendirirken temel diye benimsemek, edebiyatça değeri
              bilgice değerde aramaktır. Asıl yerinde aramaktır buysa edebiyatı. Tek tek ya da dizi dizi bilimsel
              önermeleri güzellikleri yönünden öbekleyerek bilgice değerlendirmek ne denli saçma bir şeyse, ede-
              biyatı doğruluk-yanlışlık açısından yorumlayıp kavramaya yeltenmek de o denli saçmadır. Bilginin
              bilgi değeri nasıl bilgiliğindeyse, edebiyatın edebiyat değeri de edebiyatlığındadır. Ustanın yazdığı
              tarih, yazar eğitiminden geçmiş bir matematikçinin matematik kitabı, sanattan, özellikle edebiyat sa-
              natından derlenene benzeyen tatlar verebilir insana. Tıpkı bunun gibi, bilime açık bir yazar, edebiyat
              gücünü bozmuyorsa bu, bilgece katkılarla bağlayabilir okuyucuyu.

                                                                                            (Alınmıştır.)
                                                                Nermi Uygur, İnsan Açısından Edebiyat, YKY, s. 75.
















                                                                                                    17
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23