Page 21 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 21
8 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
3. Metin
YAŞLILAR VE YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Dünya nüfusundaki yaş ömrünün uzaması, yeni bir araştırma alanı üretmiştir: Yaşlılar. Bilim in-
sanları için bu yaş grubu, geniş ve keşfedilmemiş bir alandır çünkü bu yaş grubundaki insanlar
hakkında çok az şey bilinmektedir. Bireylerdeki, ailelerdeki, örgütlerdeki ve toplumlardaki yaşın ve
kuşak farklılıklarının sosyolojik, psikolojik, ekonomik ve kültürel etkilerini anlamak için daha fazla
iletişim araştırmasına gerek duyulmaktadır. Özellikle yeni iletişim teknolojilerinin insan hayatıyla
hangi noktalarda birleştiğini anlamaya dönük araştırmalar, ağırlıklı olarak çocukları ve gençleri araş-
tırma nüfusu olarak kapsamakta ve bu kitleler üzerine söz söylemektedirler.
Yaşlı nüfus genellikle yaşlıların ‘yeni iletişim teknolojileriyle mesafeli olduğu’ yönündeki ön yargı-
lardan beslenerek ihmal edilmektedir. Oysa bu tip yaygın ve yanlış stereotiplerin üretiminde medya
temsili önemli bir rol oynamakta ve gündelik hayatta yaşlı nüfusun bu stereotiplere uygun davranış-
ları çok seyrek gösterdikleri görülmektedir.
(Alınmıştır.)
Sema Yıldırım, Kuşaklararası İletişim Açısından Yeni İletişim Teknolojileri, s. 21
1. Elli yıl öncesi ile bugünü karşılaştırdığınızda iletişimde ne tür bir farklılaşma olduğunu söyleyebi-
lirsiniz?
2. İletişim teknolojilerindeki gelişmeler iletişimin niteliğini etkilemiş midir? Açıklayınız.
3. İletişim teknolojileri ile ilgili araştırmaların özellikle çocuklar ve gençler üzerinde yapılmasının ne-
denleri ne olabilir?
4. Yaşlıların “yeni iletişim teknolojilerine mesafeli olduğu” yönündeki yargıya katılır mısınız? Neden-
leriyle açıklayınız.
20
Hazırlayan: Ayşe Şule TÜZÜK