Page 20 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 20

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9            8

             1.ÜNİTE > Giriş               Kazanım 9.1.8
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                   İLETİŞİMDE YENİ BİR AŞAMA                           20 dk.
             Amacı      Gelişen teknolojinin farklı yaş gruplarının iletişim biçimlerine etkisini kavrayabilmek.  Bireysel



              Yönerge   Aşağıdaki metinleri okuyarak soruları cevaplayınız.



              1. Metin
                                                                                     GÜNDELİK İLETİŞİM VE CEP TELEFONU

              Green ve Singleton adlı bilim insanları, Pakistan ve İngiliz gençleri arasındaki arkadaşlık ilişkileri
              içinde mobil telefonlarının anlamını ve yerini araştırmış; çalışmada özellikle yeni mobil telefon
              teknolojileri yoluyla tekrar yapılandırılan ve dönüştürülen arkadaşlık ilişkileri üzerine odaklanıl-
              mıştır. Multimedya jenerasyonu olan gençlerin çoğunluğu, mobil telefonla son derece ilgilidirler.
              İngiltere’nin kuzeybatısında yapılan çalışma ile mobil telefon kullanımları ve gençlerin algılarını
              ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Yapılan araştırma, arkadaşlar arasında sosyal aktiviteleri organize
              etmek için mobil telefonların kullanımı yoluyla, metin ve multimedya mesajlaşma ve yüz yüze
              iletişim gibi sanal bağlantıyı sürdürebilmek için mobil telefonların kaçınılmaz araçlar olduğunu
              ortaya koymuş; ayrıca, mobil telefonların, küreselleşen dünyada, daha uzak mesafelerdeki kişilerle
              sosyal ilişkiler kurulmasını kolaylaştırdığı ortaya çıkmıştır. Arkadaşlık formları değişmektedir ve
              mobil telefonlar hem bu değişiklikleri kolaylaştırmakta hem de sanal dünyadaki bağların sürdü-
              rülmesi için bireyleri önemli ölçüde desteklemektedir.

                                                                                          (Alınmıştır.)
                                 İlknur Aydoğdu Karaaslan ve  Leyla Budak, Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Özelliklerini
                                                                         Kullanımlarının Araştırılması, s. 4552.




              2. Metin

                                                                         ARACILANMIŞ İLETİŞİM

              Günümüzde iletişimin ana karakteristik özelliklerinden biri aracılanmış niteliğidir. Teknik ve
              teknoloji dolayımında gerçekleşen iletişim biçimlerinin giderek baskın bir karaktere bürünmesi,
              bireysel ve toplumsal iletişim pratiklerinde birçok değişikliği beraberinde getirmiştir. Ancak gü-
              nümüzde iletişimin giderek fetişize bir karaktere bürünmesi, iletişimin içeriğinin niteliği ya da ni-
              celiğinin değişiminden öte bizatihi iletişimin kendisinin kutsandığı ve iletişimin toplumsal yaşam
              içerisinde özendirilen bir pratiğe dönüşmesine neden olmuştur. Bu durum kitle iletişim araçları
              için normalleşen bir olgudur, fakat aracılanmış kişiler arası iletişimin teşvik edilmesi görece olduk-
              ça yenidir. Bireylerin cep telefonu sahibi olma oranları, operatörlerin abonelerini sürekli konuşma-
              ya teşvik etmesi, aylık on binlerce mesaj paketlerine duyulan karşı konulmaz istek, internet ve akıllı
              telefonlarla birlikte; mesajlaşma uygulamalarının giderek yaygınlaşması, sosyal medyanın sadece
              masa üstünden değil her an her yerde olma ve bulunma gibi bir imkânı kullanıcılarına sunması
              gibi örnekler iletişimin insani ve zaruri bir ihtiyaçtan öte üretilmiş, sevk edilmiş yapay bir ihtiyaç
              karakterine büründüğünün önemli göstergeleridir.

                                                                                           (Alınmıştır.)
                                      Göksel Göker, “İletişimin Mcdonaldlaşması: Sosyal Medya Üzerine Bir İnceleme”, s. 394.



                                                                                                    19
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25