Page 34 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 34
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 15
2.ÜNİTE > Hikâye Kazanım: A.2.3. Metnin tema ve konusunu belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi KONUMUZ TEMA 15 dk.
Amacı Metinde konu ve tema cümlesi olabilecek cümleleri tespit ederek konu ve temayı ifade edebilmek. Bireysel
Yönerge Oktay Akbal’a ait “Sait Faik 90 Yaşında” başlıklı yazıdan alınan parçayı okuyunuz. Aşağıdaki soru-
ları cevaplayınız.
Kim bana ne iş yaparsın derse göğsümü kabartarak yazıcıyım diyorum. Eskiden utanır, kendimin de
pek şüpheli bulduğum ‘muharririm’ derdim. (…) Şimdi sabahları gazinonun bir köşesinde herkesin
karşısında yazıyorsam onun yüzündendir, eskiden gider cam altlarında yazardım.
Emniyet Müdürlüğü’ne gitmiş, pasaport almak istemişti, meslek olarak “yazar” olduğunu bildirmişti.
Belge istemişlerdi, yazarlık belgesi! Bir cemiyetten ya da bir gazeteden, bir dergiden bir kâğıt alacaktı.
“Sait Faik yazarımızdır.” diye! Yetkililer bu belgeyi gördükten sonra pasaportuna “yazar” sözcüğünü
ekleyeceklerdi. Ama Sait Faik hiçbir yerden böyle bir belge getiremezdi. “Birçok kitabım var” demişti,
ama kitap yazmayı “yazarlık” saymamışlardı! Sonunda ne mi yazmışlardı pasaporta, Fransızca “sans
profeesion” yani işsiz güçsüz!
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Oktay Akbal, Sözcüklerle Yolculuk, Cumhuriyet Kitapları, İstanbul, 1999.
1. Metne bir cümle ekleyerek metnin temasını olumlu hâle getiriniz.
2. Siz yazar olarak böyle bir durumla karşılaşsaydınız kendinizi nasıl hissederdiniz? Duygularınızı
birkaç cümleyle ifade ediniz.
3. Yazarlığa veya sanatçıya bakış açısı ile bir toplumun kültür düzeyi veya gelişmişliği arasında nasıl
bir ilişki kurabilirsiniz?
4. Sizce sanatın gelişmesi için neler yapılmalıdır?
33
Hazırlayan: Ahmet ASLAN