Page 348 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 348

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        177


             7.ÜNİTE > Biyografi-Otobiyografi  Kazanım: A. 4. 12. Metni yorumlar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi               PEYAMİ SAFA’NIN RUH YANSIMALARI                         25 dk.
             Amacı      Metni eleştirel bir bakış açısıyla okuyarak yorumlayabilmek. Metindeki açık ve örtük iletileri yorumlayabilmek.   Bireysel
                        Metni yorumlarken günlük hayatla bağlantı kurabilmek.



             Yönerge  Metni okuyunuz. Aşağıdaki soruları okuduğunuz metin çerçevesinde cevaplayınız.
                     (Alıntı metnin aslına sadık kalınmıştır.)




                                                   PEYAMİ SAFA
                                                     1899-1961
              (...)
              Romancılığı
              Bir makalesinde “Tahlil romanı’nın, Türk edebiyatına benimle girdiğini söyleyen Nurullah Ataç, haklı
              mıdır bilmiyorum. Fakat, Şimşek adındaki acemice ve sathî tahlil denemelerinden sonraki roman-
              larımda, insan ruhunun güneşsiz, hatta yıldızsız taraflarına nüfuz etmek için sarfettiğim gayretlerin
              arttığını biliyorum. Böylece roman sanatının insanın iç macerasını birinci plâna atarak sinema sa-
              natından ayrılabileceğini düşünüyorum.” diyen Peyami Safa, romancılığının sırlarını vermiş oluyor.

              O bir tahlil romancısıdır. Yani kişilere ve eşyaya psikolojik bir dikkat ile bakar. Şuur ile alt şuuru araş-
              tırır. Maddî, manevî ıstırap dolu hayatları, hasta beden ve ruhları, ahlâk bunalımlarını, kişi-toplum
              çatışmalarını, vicdan azaplarını; günah, hayâsızlık, kopmuşluk, işe yaramazlık, yalnızlık duygularını,
              önsezileri, ruh hastalıklarını ve psikolojik deneyişlerini konu edinir.
              Bu tarz tahlil romanlarında olay değil, kişilerin, eşyanın ve bizzat olayın ince bir dikkatle çözümlen-
              mesi (tahlil-analiz) önemlidir. Böylece insanın iç macerasını ele alan çağdaş roman, (Batıdaki benzer-
              leri gibi) sinemaya benzemekten, yani sırf bir olay etrafında dönmekten kurtulmaktadır.
              Peyamî Safa, iç maceranın yanısıra kişilerin sosyal çatışmalarını da ele alarak psiko-sosyal türde ro-
              manlar vermiştir, denilebilir. Çünkü ünlü eserlerinde sosyal olayların insan ruhları üstündeki etkile-
              rini araştırmıştır. Sözgelişi:

              Mahşer’de I. Dünya Harbi sonunun ahlâk çöküşleri; 9. Hariciye Koğuşu’nda Çanakkale savunması
              yıllarında hasta bir gencin bunalımları ve facia korkusu; Fatih Harbiye’de, ters anlaşılarak taklit edilen
              Batının bize getirdiği bunalımlar, Matmazel Noraliya’nın Koltuğu’nda, ruh huzuru arama ve sosyal
              yıkımlardan felsefî kurtuluşa geçme yolları, Yalnızız’da günümüz insanının hayal kırılışları… ele alın-
              mış bulunmaktadır.

              “Sanatkâr ister istemez sosyal bir görüşün temsilcisidir… Romanda kahramanlardan biri romancının
              sosyal görüşünü açıklayabilir.” diyen Peyami Safa, her eserinde kendi sosyal görüşlerini savunan bir
              kahraman bulundurur.
              Fakat romanın açıktan açığa bir dâva tutmasını, bir iddiayı ispat, bir görüşü telkin için yazılmasını
              uygun görmez.

              (...)



                                            Ahmet Kabaklı, Türk Edebiyatı III, Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, İstanbul, 2004.









                                                                                                   347
   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353