Page 344 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 344

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        175


             7.ÜNİTE > Biyografi-Otobiyografi  Kazanım: A.4. 11. Metinde fikrî, felsefi veya siyasi akım, gelenek veya anlayışların yansımalarını değerlendirir.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                  GEÇMİŞE IŞIK TUTAN BİR YAZAR                         25 dk.
             Amacı      Metinde fikrî, felsefi veya siyasi akım, gelenek veya anlayışların yansımalarını değerlendirebilmek. Metni,   Bireysel
                        benzer veya farklı anlayıştaki metinlerle karşılaştırabilmek.



             1. Yönerge Metni okuyunuz. Aşağıdaki soruları okuduğunuz metin çerçevesinde cevaplayınız.
                     (Alıntı metnin aslına sadık kalınmıştır.)



                                                  AKA GÜNDÜZ

              (…)
              Realist bir yazar olan Aka Gündüz, romanlarında içinde bulunduğu dönemi anlatmış, devrin şartları-
              nın insan üzerindeki etkilerini ortaya koymaya çalışmıştır. Onun pek çok romanında yurdun dört bir
              yanında Türk askerinin başarılarıyla devam eden Millî Mücadele’den sahneler vardır. Onların Roma-
              nı’nda Sultanahmet Mitingi’nden, Aysel’de Moskof’un kırılıp Kars’ın alındığından söz edilir. Sansa-
              ros’ta Rus saldırısı, Yaldız’da Kurtuluş Savaşı, Dimen Yıldızı’nda İzmir’in işgali, Sakarya, Afyon ve Es-
              kişehir cephelerindeki çarpışmalar sergilenmiştir. Tank-Ali İzmit-İstanbul arasında, Yahyalı Mehmet
              Çavuş İstanbul’da çarpışır. Umumi Harp’in yer aldığı Bebek romanında yazar, bu harpteki yenilgiyi
              talihsizlik olarak değerlendirerek bunu Osmanlı tarihinin oluşum tarzına bağlar. Millî Mücadele ve
              Umumi Harp’i çeşitli cephelerinden ele alındığı romanlarında hem ahlak çöküşlerini hem de halkın
              çektiği sıkıntı ve sefaleti dile getirir.

              (…)
              Millî Mücadele yıllarında yurdun dört bir yanında devam eden savaşlar devleti zayıf, milleti yorgun
              düşürmüştür. İşte böyle bir ortamda bazı gözü açıklar çıkıp, devletin güçsüzlüğünden kaynaklanan
              denetim zayıflığından faydalanarak zavallı ve masum insanları ezmeye, görevlerini kötüye kullana-
              rak devlet yönetiminde aksaklıklar yaratmaya başlamışlardır. (…) Yazar, bu durumdan devleti idare
              eden yönetici tabakayı sorumlu tutmaktadır. Üst kademedekilerin yetersiz oluşu, denetimin gereğin-
              ce yapılmaması demektir. İyi niyetli olan yazar, bazı değerlerin yozlaşmaya başladığı toplumda hâlâ
              aklıselim sahibi kimselerin var olduğunu hatırlatmak için, bu gibi sorumsuzların karşısına iyi insanlar
              çıkarmıştır.
              Aka Gündüz’ün romanlarında ele aldığı diğer bir mesele insanlar arasında sosyal bir münasebet olan
              yardımlaşmadır. Bir Kızın Masalı’ndaki İlki’nin üniversite arkadaşları iyi bir dostluk ilişkisi içerisin-
              dedirler. Onların Romanı’ndaki Gülöz, hayatla tüm bağlarını kesmeye hazır bir insana yaklaşarak
              tekrar hayata döndürür. Bu Toprağın Kızı’na iş bulup namusluca yaşaması için destek olan bir adliyeci
              aile vardır. Üvey Ana’daki şoförler dostluğun, yardımlaşmanın en güzel örneğini verirler. Yazar, böyle
              güzel davranışlar sergileyerek insanlar arasındaki yardımlaşma ve dostluk ilişkisinin önemini ve de-
              ğerini vurgular.
              Bazı meslekler toplum içinde diğerleriyle karşılaştırıldığında hor görülmektedir. Aka Gündüz bu tür
              kıyaslamaya karşı birisi olarak bu tür mesleklerle uğraşanları romanlarına kahraman yapmış ve bi-
              linmeyen yönlerini göstermiştir. Herkesin iyi ve namuslu olmasını isteyen Aka Gündüz, küçümsenen
              mesleklerin de toplumda önemli bir yeri olduğunu romanlarında ifade etmiştir.
              (…)

                                                   Âbide Doğan, Aka Gündüz, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 2014.








                                                                                                   343
   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348   349