Page 174 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 174

4. Etkinlik: Aşağıdaki tablonun sol sütununda virgül işaretinin kullanımı ile ilgili kurallar,
            sağ sütununda virgül işareti ile ilgili örnekler verilmiştir. Kuralların başındaki Romen
            rakamlarını örneklerin başındaki dairelere yazarak kurallar ve örnekleri eşleştiriniz.

                    IV   a  EŞLEŞTİRME



                             KURALLAR                                            CÜMLELER
                 I   Tırnak içinde olmayan alıntı             a) Nihat, sabaha kadar uyuyamadı ve şafak
                     cümlelerinden sonra konur.                 sökerken Faik’e bol teşekkürlerle dolu bir kâğıt
                                                                bırakarak iki gün evvelki cephe dönüşü kıyafeti
                                                                ile sokağa fırladı.
                II   Sıralı cümleleri birbirinden
                     ayırmak için konur.                      b) İkinci Yeniler; sözcükler arasındaki anlam
                                                                bağlantısını koparıp, cümlenin söz dizimini
                                                                bozarak şiirlerinde çok anlamlılığa önem
                III  Şart ekinden sonra (bir tane               vermişlerdir.
                     olduğunda) virgül konmaz.
                                                              c) Akşam, yine akşam, yine akşam,
                                                                 Göllerde bu dem bir kamış olsam
                IV   Metin içinde art arda
                     gelen zarf-fiil eki almış                ç) Nefsine hâkim olamayan hiçbir şeye hâkim
                     kelimelerden sonra konur.                  olamaz, der Zola.


                                                              d) Arkadaşlarımda bir tuhaflık hissetmeye
                V    Özneyi belirtmek için konur.               başlıyorum, manalı manalı bana bakıyorlar,
                                                                aralarında yavaş sesle bir şeyler söyleşiyorlardı.

                VI   Anlama güç kazandırmak için              e) Arkadaşlarım arasında masalımın doğru
                     tekrarlanan kelimeler arasına              olduğundan şüphe eden varsa bu kutuyu
                     konur.                                     görünce onlar da fikirlerini değiştirmeye
                                                                mecbur olacaklardı. Ne güzel!





         5. Etkinlik: Aşağıdaki cümlelerin sonunda, yay ayraç içinde verilen noktalama işaretinin
            kullanılış amacını ilgili boşluğa yazınız.

            a) Gelecek günlerin daha ne yenilikler getireceğini, yeni bir çağın başlayacağını o zamanlar
               bilemezdik elbet. (virgül) ..............................................................................................................................................


            b) -Hey atlı! Çabuk ol, önümü kapatıp beni geciktirme! (ünlem) ....................................................................
               ...............................................................................................................................................................................................


            c) Onun o günkü hâli bugün bile gözümün önünde: Başında bir al yazma, üzerinde beyaz bir entari,
               kucağında koca bir demet gülhatmi, yanakları al al, gözleri sevinçten ışıl ışıl... (iki nokta, üç nokta)
               ................................................................................................................................................................................................






   172
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179