Page 263 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 263
Henüz yirmi iki yaşında idi. Öyle bir yaşta, gençliğin öyle hassas bir devresinde ki fikir,
münevver bir semanın bâran-ı elması altında parlak hülya âleminde kanatları kırılmış bir
kuş gibi henüz topraklara düşmemiş; gözler ziyadar bir hayal ufkunun envariyle dolu iken bir
perde altında siyah bir köşenin açılmak üzere olduğunu, henüz görmemiş; yalnız münevver,
müptehiç, bir sabahın rüyasına dalmış; ümit güneşinin üzerine tâ uzaklarda bir ufkun
içinde hazırlanan bulutların dökülmeğe müheyya olduğunu anlamamış idi. Henüz yirmi iki
yaşında, bütün maneviyeti yalnız bir ümidin tahakkukuna muntazır… Şöhret bulmak, edip
olmak, herkesçe anılmak, bugün o kadar acılıklarına, göğüs vermek için hayatını zehirlediği
bu edebiyat âleminin bir gün yüksek zirvelerine çıkmak ve Ahmed Cemil ismini o kadar
yükseltmek ki… O tasavvur ettiği yüksek paye bir hat bulamıyor, sonra da o derece itilâ
emellerine kapılıyor olduğundan kendi kendine utanıyordu. Edip olmak, şöhret almak,
senelerden beri bütün düşüncesi bu değil miydi?
Halit Ziya Uşaklıgil, Mai ve Siyah
Mai ve Siyah (Özet)
Ahmet Cemil, mülkiyeyi bitireceği sırada babasını kaybeder, annesinin ve kız kardeşinin
geçimini sağlamak için özel dersler verir, kitaplar çevirir. Ahmet Cemil’in hayali yazar
olmaktır. Bir roman üzerine çalışmaktadır. Amacı, romanı sayesinde ün kazanıp zengin
olmak ve sevdiği Lamia’yla evlenmektir. Tüm bunların hayalini mavi bir gecede kurar.
Hayallerinin hiçbirini gerçekleştiremez. Ahmet Cemil, büyük bir yıkıma uğrar. Siyah bir
gecede annesiyle İstanbul’u terk eder.
1. Yalnız Efe ve Mai ve Siyah adlı eserleri, dil ve üslup açısından karşılaştırınız.
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
2. Yalnız Efe ve Mai ve Siyah adlı eserleri, içerik-tema açısından karşılaştırınız.
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
3. Yalnız Efe ve Mai ve Siyah adlı eserleri konuları bakımından karşılaştırınız. Buradan hareketle
eserlerin hangi sanat anlayışı ile kaleme alındığını belirtiniz.
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................................................
261