Page 42 - Felsefe
P. 42

Felsefe 11





                                            KONU KAVRAMA TESTİ

           1.  18. yüzyıl felsefesi eleştirel akla ve deneye dayanır.   4.  J. Locke, insan zihnine bilgilerin nereden geldiğini,
               Bu çerçevede 18. yüzyıl filozofları metafizik konuların   zihnin  nasıl  dolduğunu  ya  da  donatıldığını  sorar.
               yer almadığı felsefi konuları ve soruları tartışmıştır.  “Aklın ve bilginin bütün malzemelerine zihin nereden
                                                                  ve nasıl sahip olur?” sorusuna tek bir sözcükle ce-
               Buna göre 18. yüzyıl felsefi düşüncesi için aşa-   vap verir: “Deneyden.” Ona göre, bütün bilgimiz de-
               ğıdaki yargılardan  hangisi söylenebilir?          neyde temelini bulur ve kendisini deneyden türetir.
               A) Fizik ötesi konuları araştırır.                 Bu  parçadan  hareketle  aşağıdaki  yargılardan
               B) Eleştiriye kapalı bir felsefedir.               hangisine ulaşılamaz?
               C) Rasyonel temelde ortaya çıkmıştır.
               D) Deneysel düşünceyi kabul etmez.                 A) İnsanın bilgisinin kaynağı tecrübelerdir.
               E) Olgusal alanı incelemeye değer bulmaz.          B) Zihnimizde deneyimden bağımsız bilgi yoktur.
                                                                  C) Akıl yürütme yetisi deneyimle kazanılır.
                                                                  D) Bilinen her şey sonradan kazanılmıştır.
           2.  18. yüzyıl felsefesinde Descartes’ın etkisi yadsına-  E) Zihinde bulunan bazı kavramlar doğuştandır.
               maz. Onun düşüncelerinin etkisinin yaşadığı dönem-
               le  sınırlı  olduğunu  söylemek  mümkün  değildir.  Bu
               nedenle 18. yüzyılı anlamak için kendinden önceki   5.  Aydınlanma, insanın dünyasını algılamada ve bi-
               yüzyılları da anlamak ve değerlendirmek gerekir.   çimlendirmede geleneklere bağlı kalmaktan kurtu-
                                                                  lup kendi aklı ile hayatını aydınlatmaya girişmesidir.
               Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
                                                                  Buna bir de Kant’ın klasikleşmiş Aydınlanma tanı-
                                                                  mını ekleyelim. Kant’a göre: “Aydınlanma, insanın
               A)  18. yüzyıl felsefesini anlamak için 17. yüzyıl felse-
                 fesini anlamak gerekir.                          kendi suçu ile düşmüş olduğu bir ergin olmayış du-
                                                                  rumundan kurtulup aklı kullanmaya başlamasıdır”.
               B)  18. yüzyıl felsefesi önceki yüzyıllardan bağımsız
                 olarak gelişmiştir.                              Ona göre, insan bu duruma aklın kendisi yüzünden
               C)  17. yüzyıl felsefesi sonraki dönemleri çok fazla   değil, onu kullanmaması yüzünden düşmüştür çün-
                 etkilemiştir.                                    kü insan şimdiye kadar aklını kendi başına kullana-
               D)  18. yüzyıl felsefesini anlamak demek felsefeyi   mamış, hep başkalarının kılavuzluğunu aramıştır.
                 anlamak demektir.
                                                                  Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisi aydın-
               E)  18. yüzyıl düşünürlerinden biri de Descartes’tır.
                                                                  lanma düşüncesine uygundur?

                                                                  A) Doğru eylem geleneklere uygun olandır.
           3.  Hegel,  varlığın  temeline  her  şeyin  özü  olarak  salt   B) Davranışı belirleyen otoritelerdir.
               kavramsal yapıya sahip “Tin”i yani mutlak ruhu koyar.    C) Dini kaynaklar, en önemli kılavuzdur.
               Hegel “Tin”i gelişen dinamik bir süreç olarak açıklar.
                                                                  D) Hayat, aklın kullanılması ile anlamlanır.
               Hem  doğa  hem  de  insan  tez,  antitez  ve  sentez  sı-
                                                                  E) İnsanı mutsuz eden aklın kendisidir.
               ralamasıyla işleyen diyalektik bir gelişme sonucunda
               ortaya çıkar. Hegel tez aşamasına akılsal kavramsal
               yapıdaki ‘Tin’i, antitez aşamasına gerçeklikten yoksun
               duyusal dünyayı yani doğayı koyar. Doğanın çelişkili
               yapısı içinde tutsak kalan “Tin”, özgürlüğünü kazan-
               mak için insanla birlikte sentez aşamasına yükselir ve
               sonunda felsefi çabayla yeniden kavram haline dönü-
               şerek kendine geri döner.

               Parçada  sözü  edilen  bu  görüş  aşağıdaki  kav-
               ramlardan hangisi ile adlandırılır?

               A) Diyalektik materyalizm
               B) Mekanik materyalizm
               C) Diyalektik idealizm
               D) Öznel İdealizm
               E) Dualizm




                                                                                                              41
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47