Page 38 - Felsefe
P. 38

Felsefe 11





             18. YÜZYIL-19. YÜZYIL FİLOZOFLARININ FELSEFİ GÖRÜŞLERİNİN
                                                       ANALİZİ





                18-19. yüzyıl felsefi döneminde yapılan felsefe tartışmalarını daha iyi anlamak için aşağıda o
             döneme ait metinler verilmiştir. Bunlara yönelik hazırlanmış metin analizi uygulamalarını yapınız.




                          Metin Analizi


                Aşağıdaki metni okuyup metinden hareketle verilen soruları cevaplayınız.

             BİLGİNİNİN OLUŞUMUNDA DENEYİM
                1. KİTAP (Bölüm I)
                Gelin zihni başlangıçta üzerine hiçbir şey yazılmamış düz beyaz bir kâğıt (tabula rasa) gibi
             düşünelim.  Bu  kâğıt  nasıl  doldurulur?  İnsanın  sınırsız  kurgu  yeteneği  ile  zihne  aktardığı  bu
             zenginliğin kaynağı neresidir? Tüm bu bilgi ve akıl malzemelerini zihin nereden edinmektedir?
             Bunlara tek yanıtım var, “deneyim”. Tüm bilgimiz önünde sonunda deneye dayanır ve deneyimden
             gelir. Anlama yetimizi tüm düşünme malzemeleri ile donatan dışımızdaki duyulur, nesneler ya
             da kendi içimizde algılamadığımız ve duyduğumuz zihinsel işlemlere yönelik gözlemlerimizdir.
             Bunlar tüm idelerimizin doğduğu bilgi pınarlarıdır.
                Bir bebeğin dünyaya gelirken gelecekteki bilgilerinin özünü oluşturan bir sürü ide ile yüklü
             olduğunu düşünmek için pek az nedenimiz vardır. Çocuk, aşama aşama o idelere kavuşur. Kimi
             bilinir niteliklere ait idelerdir. Bunlar bellek, zaman ya da sıra kaydı tutmaya başlamadan önce
             yerleşiyorsa da yabancı nitelikler için o kadar uzun bir süreç gereklidir ki onlarla tanıştığı zamanı
             anımsayacak pek kimse yoktur. Çaba gösterilse de kuşkusuz bir çocuk yetişkin olana dek sıradan
             idelerin bile çok azıyla büyütülebilir. Ne kadar özen gösterilse de bebekler dünyaya geldiklerinde
             çevrelerini  saran,  çeşitli  ve  sürekli  biçimlerde  etkileri  altına  girdikleri  cisimlerin  zihinlerinde
             bıraktığı  izlenimlerden  kurtulamazlar.  Işık  ve  renkler,  sesler  ve  dokunulur  nitelikler  çocukların
             duyularını  uyarma  ve  zihinlerine  girmede  etkindir  fakat  bir  çocuk  yetişkin  olana  dek  siyah  ve
             beyaz  dışında  hiçbir  şey  görmeyeceği  bir  yere  kapatılsa  bir  istiridye  ya  da  ananasın  tadını  hiç
             yemediğinden bilemeyeceği gibi kızıl ya da yeşil idelere de sahip olamaz.
                                                                John Locke, İnsan Zihni Üzerine Bir Deneme





                1- Metinde kırmızıyla yazılmış kavramlarla ne anlatılmak istenmiştir?




                2- Metinde altı çizili bölümde vurgulanmak istenen düşünce nedir? Açıklayınız.





                3-
                   Metinden hareketle Locke’ın bilginin kaynağı hakkında görüşlerini bilginin elde edil-
                   mesi açısından açıklayınız?






                                                                                                              37
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43