Page 200 - Türk Dili ve Edebiyatı
P. 200
12 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
9. Metinde olayın gerçekleştiği zaman, mekân ve kişilerle ilgili hangi özelliklere ulaşılabilir? Belirtiniz.
10. Metinde açık ve örtük iletilerin bulunduğu cümleleri belirleyiniz.
11. Metnin dil ve anlatım özellikleriyle ilgili neler söyleyebilirsiniz? Metinden örneklerle açıklayınız.
12. Okuduğunuz metnin olay örgüsünü belirleyiniz. Olayları oluş sırasına göre aşağıdaki şemaya yazınız.
13. Okuduğunuz metindeki çatışmaları bularak bunların temaya olan etkisini açıklayınız.
14. Okuduğunuz metinde dönemin sosyal ve siyasi yapısı ile ilgili çıkarımlarda bulununuz.
Yazarın Biyografisi
GÜNGÖR DİLMEN (1930-2012): Cumhuriyet Dönemi tiyatro yazarlarındandır. İs-
tanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Klasik Filoloji Bölümünü bitirdi. Bir dönem
Amerika’da tiyatro öğrenimi gördü. Öğretmenlik, çevirmenlik, İstanbul Şehir Ti-
yatrolarında başrejisör yardımcılığı gibi çeşitli görevlerde bulundu. Tiyatro alanın-
da yaptığı çalışmalarıyla tanınan Dilmen, eserlerinde genellikle tarihî ve mitolojik
konulara yer verdi. Bireyin çevresi ve toplumla olan çatışmasını verirken özellik-
le kendi kendisiyle yaşadığı çatışmaları yansıtmadaki başarısıyla dikkatleri çekti.
Oyunlarındaki şiirsel yön, eleştirel özellikler, espri gücü oyuncular ve tasarımcılar
için zengin bir malzeme kaynağı oldu. Yazarı başarılı kılan önemli özelliklerden biri
de eserlerindeki derin ve anlamlı mizahi anlatımdır. İlk eseri Midas’ın Kulakları ile büyük beğeni toplayan ya-
zar, ardından Avcı Karkap adlı eserini yazdı. Ayak Parmakları, Canlı Maymun Lokantası, Kurban, Akad’ın Yayı,
Midas’ın Altınları, İttihat ve Terakki, Midas’ın Kördüğümü, Ben Anadolu, Aşkımız Aksaray’ın En Büyük Yangını,
Troya İçinde Vurdular Beni yazarın tiyatro türündeki eserlerinden bazılarıdır. Masalları ve tiyatro çevirileri de
olan yazarın Mavi Orman ve Kuyruklu Masallar gibi çocuk oyunları da vardır.
Dil BilgisiDil Bilgisi
1. Metinden alınan “Çoğu kez yakınları çeker sorumsuz kişilerin cezasını.” cümlesinde yer alan temel dü-
şünceden hareketle anlamlı bir paragraf oluşturup defterinize yazınız.
198