Page 20 - Felsefe 11 | 2.Ünite
P. 20

2. ÜNİTE







                            2.4. MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİNİN DÜŞÜNCE

                                       VE ARGÜMANLARINI DEĞERLENDİRME




                  MS 2-15. yüzyıl felsefi dönemine yönelik öğrenmiş olduğunuz bilgilerin pekişmesi için aşağıda
               metinler verilmiştir. Bunlardan hareketle tartışalım ve yazalım bölümlerini sınıf ortamında arka-
               daşlarınızla uygulayınız.




                          Tartışalım


                  Aşağıda verilen metinlerden ve açıklamadan yola çıkarak tasavvuf düşüncesindeki insan anlayı-
               şını tartışınız. Tartışmaya yönelik notlarınızı aşağıda verilen boşluğa yazınız.


               HACI BEKTÂŞ VELÎ
                  Hak Subhânehû ve Teâlâ, adamı dört türlü nesneden yarattı, dört bölüğe
               ayırdı. Dört bölüğün de dört türlü ibadetleri, dört türlü arzuları ve dört türlü
               hâlleri  vardır.  Birinci  bölük  âbidlerdir.  Bunlar  din  kavmidir  ve  asılları  yel-
               dendir. Yel (hava), hem şifa verici hem kuvvettir. Bu sebeple bunlarda gece
               gündüz Hakk’ın ibadetinden ayrılmazlar. Yel esmeyince ekinler samanından
               ayrılmaz, bütün âlem kokudan helak olurdu. Öyle ki dünyada ne varsa helal,
               haram, temiz ve pis hepsi din ile malum olur. Çünkü din kapısı ulu kapıdır.
               İkinci bölük zahitlerdir. Bunların aslı ateştendir ve bunlar tarikat taifesidir. Bu
               sebeple gece gündüz yanmaları, kendilerini yakmaları lazımdır. Her kim bu
               dünyada kendisini yakarsa yarın ahirette türlü azaplardan kurtulacaktır. Şunu        Görsel 2.4
               iyi bilin ki bir kez yanan başka yanmaz. Üçüncü bölük, ariflerdir. Bunların   Temsilî Hacı Bektâş
               aslı sudandır ve bunlar marifet taifesidir. Su, hem kendisi temizdir hem de               Velî
               temizleyicidir. Bu sebeple hem temiz olmalı hem de temizleyici. Dördüncü
               taife muhiplerdir. Bunlar hakikat taifesidir ve bunların aslı topraktandır. Toprak teslimiyet ve rızayı
               temsil eder. Bu yüzden muhipte teslimiyet ve rıza içerisinde olmalıdır.
                                                                                    Hacı Bektâş Velî, Makâlât


               MEVLÂNÂ
                  Ey insan, sen görünüşte maddi varlığınla “küçük bir âlem”sin. Fakat ma-
               nen, gerçek varlığınla “büyük bir âlem”sin. Görünüşte bir ağacın dalı, mey-
               venin  aslı  temelidir.  Çünkü  yemiş  dalda  bulunur.  Fakat  hakikatte  o  dal,  o
               meyve için var olmuştur. Meyve elde etmek için bir meyli ve ümidi olmasaydı
               bahçıvan hiç ağaç diker miydi? Öyle ise görünüşte meyve, ağaçtan meydana
               geliyor da hakikatte o ağaç meyve çekirdeğinden doğmuştur.
                                                                       Mevlânâ, Mesnevî
                  Sen cihanın hazinesisin, cihan ise yarım arpaya değmez.
                  Sen cihanın temelisin, cihan senin yüzünden taptazedir.
                  Diyelim ki âlemi meşale ve ışık kaplamış.                                         Görsel 2.5
                  Çakmaksız ve taşsız olduktan sonra o, iğreti bir rüzgârdan başka nedir?     Temsilî Mevlânâ

                                                               Mevlânâ, Rubâîler









        58
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24