Page 5 - Fen Lisesi Biyoloji 11 | 1.Ünite
P. 5
Bölüm 1 Denetleyici ve Düzenleyici Sistemler, Duyu Organları
ve etkilere göre tepki verebilen bir
makinedir. 1997’de dünya satranç
şampiyonu Garry Kasparov’u (Geri
Kasparov) bu tip bir bilgisayar yen-
miştir. İkinci örnek olarak sürücüsüz
araçlardan söz edelim. Bu araçlara
sınırlı hafıza (bellek) sağlanmıştır ve
az da olsa geçmişi kaydedip kendi-
sine yüklenen programlara bunları
ekleyerek tecrübe oluşturabilir. Sü-
rücüsüz araçlar henüz çok yaygın
olarak kullanılmamaktadır ancak
trafik kazalarının engellenmesinde,
şehir trafiğinin azaltılmasında en
güçlü çözüm umutlarından birisidir.
Üçüncü örneğimiz ise ilk çıkan bilim
kurgu filmlerinde gördüğümüz, filmin
çekildiği yıllarda hayal ürünü olarak
görülen robotlardır. Benzerleri 2012
yılında yapılabildi. Günümüzde ro-
botlara hatta evlerimizde kullandığı-
mız makinelere bile artık insanların
duygularını anlama ve ona göre dav-
ranma programları rahatlıkla yükle-
nebilmektedir. Böylece yapay zekâ
ile çalışan makinelerde insanların
davranışlarını tahmin etmek ve Tablo 1.1 TRIZ’a Göre Beynin Problemleri Çözme Yöntemleri 1
ona göre davranmak, bununla ilgili
Seviye Problemlerin Çö- Bütün Bilginin Kaynağı
tecrübeler oluşturmak gibi yeni bir zülme Yöntemi/ Çözümler
bilgi boyutuna girilmiş oldu. Son Yaratıcılık Derecesi İçindeki
yıllarda bilim kurgu filmlerinde gör-
Değeri%
düğümüz robotlar ise yapay zekâ
teknolojisinin hayal edilenin bile 1 Bilinen Çözümler %32 Kişisel
ötesine taşınacağını müjdeler nite- tecrübeler/bilgi
liktedir. Yapay zekâyla ilgili tüm bu
gelişmeleri film ve haber tadında 2 Küçük Yenilikler %45 Kişinin ait olduğu grup/
izlerken Dördüncü Endüstri Devri- kurum içi tecrübeler/bilgi
mi sayesinde 2017’de kendi ken-
dine yürümeyi ve atlamayı öğrenen
robot üretildi. Bu robotlar, çevresini 3 Büyük Yenilikler %18 Geniş grup/Sektör içi
“öğrenmek” için katmanlı ve kar- bilgiler
maşık kodlar yazılan bir diğer sinir
ağı süreci gibi çalışan makinelerdir. 4 Yeni Kavram %4 Çevre/Sektör dışı bilgi
Bu makineler, öğrenme yoluyla pa-
zarlık etmelerini sağlamak için ek-
lenilen modeli kullanarak insanların
5 Buluş %1 Tüm bilgi ve tecrübe
kullandığı dili yapay zekâ tarafın-
dan bir sistematik oluşturup sap-
tırmıştır. Bu fark edilince, yazılımı
çalıştıran makinelerin fişleri çekildi.
yavaş ve sınırlı olan insanlar, bu tür bir Yukarıda cevaplar aradığımız soruları
Bizim yerimize düşünecek, yapacak, güçle yarışamaz”. Genrich Altshul- kendimize sorduğumuzu varsayar-
işleyecek yapay zekâlı makineler ler (Genriç Altşulır) gibi düşünürsek: sak beynimiz bir karar verecek ve bir
üretme yolunda hızla ilerliyoruz. Bir “Hayat sorunlar üzerine kuruludur. eylem gerçekleştirecektir. Neye ka-
yandan işsizlikten korkuyoruz; diğer Karşılaştığınız herhangi bir soruna rar verirsek verelim öncelikle beynin
yandan kimsesiz kalmış yaşlı ve has- karşılık geliştirdiğiniz çözümün, ger- çalışma prensibini çözmemiz, bu ko-
ta nüfusumuza bakacak akıllı robotlar çekten çözüm olduğuna inanıyorsa- nuda uzmanlaşarak öğrendiklerimi-
düşlüyoruz. Sonumuz ne mi olacak? nız yanılıyorsunuz. Çünkü her çözüm zi yaşantımıza uyarlamamız, ondan
Profesör Stephen Hawking (Stefın kendi sorununu yaratır. Bu da sizi sonra da yapay zekâyla yola devam
Havking) gibi düşünebiliriz: “Yapay çözümsüzlüğe götürür. Oysa aksiyon etmemiz gerektiğini bilmemiz gere-
zekâ, kendisini geliştirmeyi sürdü- sorun karşısındaki reaksiyon sorunu kiyor. (Kaynak: 1: https://industryolog.
rebilir ve hatta kendisini yeniden bi- tahmin edebilirseniz çözümü de ona com/triz-yaratici-problem-cozme-teorisi/,
1
çimlendirebilir. Gelişmesi, son derece göre hazırlayabilirsiniz.” düzenlenmiştir. Erişim Tarihi 05.09.2017)
19