Page 6 - Fen Lisesi Fizik 10 | 2.Ünite
P. 6

2. ÜNİTE                                                                                                                                                               BASINÇ VE KALDIRMA KUVVETİ

                      MERAKLISINA                   Görsel  2.6’da  görüldüğü  gibi  çocuk
                                                 silindirik  tabureyi  kaldırmaya  çalışırsa  ço-
                                                 cuğun düşey doğrultuda uyguladığı yukarı
                                                 yönlü kuvvet taburenin yere uyguladığı aşa-
                                                 ğı yönlü ağırlığın bir kısmını dengeler. Böy-
                                                 lece taburenin yere uyguladığı basınç kuv-
                                                 vetinin büyüklüğü biraz azalır. Bu durumda       Fˈ
                                                 silindirik  taburenin  yere  uyguladığı  basınç
                                                 aşağıdaki bağıntı ile hesaplanır.


                     Görsel 2.4: Robotik el ve kol  P =  F                                         S
                                                        S
                    Canlıların  veya  robotların  el
                                                          -
                 ayak  gibi  organlarının  yüzeye  ve   P =  GF'                                 G=m.g
                 diğer  nesnelere  uyguladığı  ba-        S
                 sınç hem tıbbi hem de teknolojik                                         Görsel 2.6: Tabureyi kaldırmaya
                                                                                               çalışan çocuk
                 anlamda  önemli  bir  konudur.  Bu   Bağıntılardan da anlaşılacağı üzere yü-
                 alanda  yapılan  araştırmalardan   zey alanı sabit kalmak koşuluyla basınç kuvvetinin artması basıncın
                 elde  edilen  bilgiler  ışığında  el  ve   artmasına  neden  olurken  basınç  kuvvetinin  azalması  da  basıncın
                 ayak gibi çeşitli uzuvlarını kaybet-  azalmasına neden olur.
                 miş  kişilere  nakledilecek  robotik
                 organlar ile hassas görevlerde kul-  Kar, kum, çamur  gibi gevşek zeminlerde batma doğrudan katının
                 lanılan robot el ve kolların tutma,   yüzeye uyguladığı basınç ile ilişkilidir. Basıncın fazla olması batmayı
                 yakalama, sıkma gibi becerileri iyi-  kolaylaştırırken basıncın az olması batmayı zorlaştırır. Bir kamyonun
                 leştirilmeye çalışılır.         boşken rahat hareket etmesi yüklüyken ise çamur zeminde saplanıp
                    Basıncın  tıpta  kullanımına  bir   kalması bu nedenledir.
                 diğer örnek de ayak tabanı basınç   Aynı çocuk, Görsel 2.7 ve 2.8’de görüldüğü gibi ağırlıkları aynı
                 ölçümüdür.  Ayak  tabanı  basınç
                 ölçümlerinin hastalıkların teşhis ve   fakat kesitleri farklı olan iki farklı tabureye sırasıyla oturacak olsa her
                 tedavisindeki önemi ilk kez 1980’li   bir durum için yere uyguladığı basınç aşağıdaki gibi hesaplanır.
                 yıllarda fark edilmeye başlandı. Bu
                 yıllardan günümüze gelinceye ka-
                 dar  ayak  tabanı  basıncı  pek  çok
                 tıbbi araştırmaya konu olmuştur.
                    Sinirsel  ve  diyabetik  kökenli
                 ayak  rahatsızlığı  bulunan  kişilerin
                 ayak  taban  basıncı  dağılımı  sağ-
                 lam  kişilere  göre  bazı  farklılıklar
                 gösterir.  Bu  farklılıkların  ölçülmesi
                 ve  takip  edilmesi,  hem  hastalığı
                 anlayarak  hastalığın  ilerlemesi-
                 ni  durdurmak  hem  de  ayaktaki    G'=m'.g                         G'=m'.g
                 yüksek  basınç  noktalarını  belirle-
                 yerek  hastayı  rahatlatacak  uygun
                 ayakkabı ya da tabanlık önermek                S                               2S
                 açısından da büyük bir öneme sa-
                 hiptir.                                     G=m.g                           G=m.g
                 (Komisyon tarafından yazılmıştır.)
                                                    Görsel 2.7: Tabureye oturan çocuk  Görsel 2.8: Tabureye oturan çocuk

                                                        =  F  =  G + G'                 =  F  =  G +  G'
                                                      P 1  S      S                  P 2  2S      2S
                                                        =  F  =  m.g + m'.g             =  F  =  m.g +  m'.g
                                                           S        S                     2S        2S
                                                      P 1                             P 2
                                                    Yapılan hesaplamalardan anlaşılacağı üzere katının yere temas
                       Görsel 2.5: Ayak tabanı
                                                 eden yüzey alanının artması basıncı azaltırken yüzey alanının azal-
                                                 ması  da  basıncı  arttırır.  Kısacası  yere  temas  eden  yüzey  alanı  ile
                                                 basınç ters orantılıdır.







                 78
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11