Page 7 - Fen Lisesi Fizik 10 | 2.Ünite
P. 7

2. ÜNİTE                                                             BASINÇ VE KALDIRMA KUVVETİ

               Görsel 2.9 ve 2.10’daki gibi araçların paletli veya geniş tekerlekli   MERAKLISINA
            üretilmesinin nedenlerinden biri zemine temas eden yüzey alanını
            arttırıp basıncı azaltmaktır.











                                                                               Görsel 2.13: Dünya’nın en büyük uçağı
                                                                                       Airbus A380
                   Görsel 2.9: Paletli araç   Görsel 2.10: Geniş tekerlekli araç
                                                                                Orville (Orvil) ve Willbur Wright
               Çivili  yatak  örneğine  geri  dönülecek  olursa  çivili  yatakta  çiviler,   (Vilbır  Rayt)  kardeşlerin  keşfetti-
            yaklaşık her bir cm ye bir çivi gelecek biçimde çakılır. 50 cm x 100 cm   ği  ve  havada  12  saniye  kalarak
                            2
            ebatlarındaki bir çivili yatakta yaklaşık 5000 çivi kullanılır. Bu kadar çivi   120 m yol alabilen ilk uçaktan bu
            kullanılmasının nedeni yüzey alanının arttırılıp basıncın azaltılmasıdır.   yana havacılık alanında baş dön-
            Böylece üzerine yatan kişiye uygulanan basınç az olacağından çiviler   dürücü  gelişmeler  yaşandı.  Gü-
            batmaz.                                                          nümüzde  Airbus  A380  tipi  büyük
                                                                             yolcu uçakları on altı saat kesintisiz
               Yukarıda  verilen  örnekler  batma  veya  delme  olaylarının   havada kalarak yaklaşık 15 000 km
            yaşanmaması için alınan çeşitli önlemlere örnektir. Oysa marangoz   yol alabilmektedir.
            tahtaya  çivi  çakarken,  terzi  dikiş  dikerken  ya  da  futbolcu  çim   Uçakların  kaç  adet  lastiği  ol-
            sahada  top  oynarken  batma  veya  delme  olaylarının  yaşanması   duğunu hiç merak ettiniz mi? 460
            istenir.  Batma  veya  delmenin  gerçekleşmesi  için  basıncın   ton kütleye sahip Airbus A380’nin
                                                                             inişlerde  yere  yaptığı  muazzam
            arttırılması gerekir. Bunun için temas eden yüzeyin amaca uygun   basıncını ancak yirmi iki adet las-
            bir  biçimde  azaltılması  yeterlidir.  Çivi  ve  iğnelerin  uçlarının  sivri   tik azaltmayı başarabilir. Bu uçak,
            olmasının, krampon adı verilen futbol ayakkabılarının altlarında sivri   otomobillerdeki gibi dört adet las-
            çivilerin bulunmasının temel nedeni budur. Basıncın günlük hayatta   tiğe  sahip  olsaydı  yeni  sürülmüş
            karşılaşılan durumuna ilişkin bir başka örnek de bıçakla sebze veya   bir tarlaya iner gibi beton zemine
            meyve doğrama işidir. Görsel 2.11’de olduğu gibi keskin bir bıçak   saplanıp kalırdı.
                                                                                Airbus A380’nin hem bu kadar
            ile domates, yüzeyi bozulmadan kolayca kesilebilir. Keskin bıçağın   büyük basınca hem de sürtünme-
            yüzey alanı çok küçük olduğundan domatese etkiyen basınç büyük   ye  maruz  kalan  lastikleri  yaklaşık
            olur ve bu da kesme işini kolaylaştırır.                         300  inişe  dayanır.  Bu  da  uçağın
                                                Bıçaklar  kullanıldıkça  za-  lastik  ömrünün  yaklaşık  altı  ayla
                                             man içerisinde yüzey alanı bü-  sınırlı olması anlamına gelir.
                          Bıçağın önden
                            görünüşü                                            Lastik ederine gelince altı ayda
                                             yüyerek  körelir.  Bu  durumda   bir değiştirilen sarf malzemesi için
                                             bıçağın  temas  ettiği  yüzeye   hiç de ucuz sayılmayacak bir be-
                                             uygulayacağı basınç azalır. Bu   dele  sahiptir.  Bu  uçağın  her  bir
                                             da kesme işlemini zorlaştırır ve   lastiği  yaklaşık  350  000    değe-
                                             sebzelerin  kesilirken  zedelen-  rindedir.
                                             mesine neden olur.              (Komisyon tarafından yazılmıştır.)
                                                Görsel  2.12’de  körelmiş
                   Görsel 2.11: Keskin bıçak
                                             bir bıçağın domatesi keserken
                                             zedenelenmesine neden oldu-
                          Bıçağın önden
                            görünüşü         ğu görülmektedir.
                                                Körelmiş bıçaklar belli ara-
                                             lıklarla bileylenerek keskin hâle
                                             getirilir.  Keskin  bıçaklar  yara-
                                             lanma riskine karşı dikkatli kul-
                                             lanılmalıdır.                     Görsel 2.14: Dünya’nın en büyük uça-
                                                                                      ğının tekerlekleri
                    Görsel 2.12: Kör bıçak









                                                                                                      79
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12