Page 111 - Fen Lisesi Fizik 11 | 1.Ünite
P. 111

1. ÜNİTE   KUVVET VE HAREKET


            Aşağıda Şekil 1.127.a’da verildiği gibi yarıçapı r  olan A kasnağı, yarıçapı r  olan B kasnağına bir kayışla
                                                      A                       B
            düz olarak bağlanmıştır. A kasnağına birim zamandaki dönme sayısı n  olan bir dönme kazandırıldığında
                                                                          A
            B kasnağının birim zamandaki dönme sayısı n  olsun. Kasnakların yarıçapları ve birim zamandaki dönme
                                                     B
            sayıları arasında
             n A  =  rB   bağıntısı vardır.
             n    r
              B    A

                        A                                         A
                                          B                                         B
                           r               r  n B                     r               r  n B
                 n A        A               B              n A        A               B




                               a)                                           b)
                 Şekil 1.127: Düz ve çapraz bağlanmış kasnak düzenekleri
            Yukarıdaki bağıntı gereği A ve B kasnaklarının dönme sayıları ile yarıçapları ters orantılıdır. Kasnaklar Şe-
            kil 1.127.b’de verildiği gibi çapraz bağlanırsa kasnakların yarıçap ve birim zamandaki dönme sayılarının
            çarpımıyla elde edilen eşitlik değişmez. Kasnaklar çapraz bağlandığında zıt yönde döner.
            Çark ve kasnaklar arasında dönme hareketini aktarmanın bir başka yolu da üzerlerine birbirine geçecek
            şekilde açılan dişlilerden yararlanmaktır. Örneğin mekanik saatlerin (Görsel 1.53) ve araçların güç aktarı-
            mında kullanılan sistemlerin iç yapısında (Görsel 1.54) çok sayıda dişli kullanılır. Araçların güç aktarımının
            büyük olması nedeniyle dişli sistemlerindeki aşınmayı önlemek için dişlilerde motor yağı kullanılmalıdır.




















                   Görsel 1.53:   Mekanik saat dişlileri      Görsel 1.54:   Araçlardaki güç aktarım dişlileri
            Birbirine temas edecek şekilde aynı sistemde kullanılan dişlilerin
            uyum içinde çalışabilmesi için diş büyüklüklerinin birbirine eşit olması
            gerektiğinden üzerine diş açılan dairesel cisimlerin yarıçapları ile
            diş sayıları doğru orantılıdır. Şekil 1.128’de yarıçapı r  olan A dişlisi,   A
                                                           A
            yarıçapı r  olan B dişlisi ve yarıçapı r  olan C dişlisinin kullanıldığı bir   n A  B n  C  n
                     B
                                             C
                                                                                               B
                                                                                                     C
            düzenek oluşturulmuştur. A, B ve C dişlilerinin sırasıyla dönme sayı-    r       r
                                                                                     A        B   r C
            ları f , f  ve f , üzerindeki diş sayıları ise, n , n  ve n  ile yarıçapları
                                                     B
                                                          C
                   B
                A
                                                  A
                       C
            arasında                                                                              f C
             n  A  =  B r  =  A f  ile  n  A  =  C r  =  A f   eşitlikleri elde edilir.  f A  f B
             n  B  r A  f B      n C  r A  f C
                                                                              Şekil 1.128:  A, B ve C dişlileri
            Dikkat edilirse A dişlisi saat ibresi yönünde döndürüldüğünde, B
            dişlisi saat ibrelerinin tersi yönünde dönerken C dişlisi de saat ibreleri
            yönünde döner.
                                                                                                      189
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116