Page 86 - Fen Lisesi Fizik 11 | 2.Ünite
P. 86
2. ÜNİTE ELEKTRİK VE MANYETİZMA
ETKİNLİK KÖŞESİ
Etkinliğin Adı: İndüksiyon Akımı
Etkinliğin Amacı: Elektromotor kuvvetini oluşturan sebeplere ilişkin çıkarımda bulunmak
Süre: 40 dk.
Araç Gereçler: Genel Ağ bağlantılı bilgisayar, kâğıt ve kalem
Yönerge
• Faraday Elektromanyetik Lab. konulu simülasyona ulaşmak için kitabınızı pdf dosya üzerinden
açınız ve ekran görüntüsüne tıklayınız.
• Bilgisayarınızda java oynatıcı yüklü değilse aşağıdaki ekran görüntüsüne tıklayarak yükleyiniz.
• Simülasyon ekranının sol üst köşesinde “Jeneratör” sayfasını seçiniz.
• Çark üzerindeki devir göstergesi “0 Devir” iken halka üzerindeki akı değişimini, elektronları sim-
geleyen taneciklerin akışını gözlemleyiniz.
• Fare yardımıyla çeşmenin üzerindeki sürgüyü çark üzerindeki mıknatısın devir sayısını veren
göstergeyi takip ederek “50 Devir” olana kadar sağa doğru çekiniz.
• Halka üzerindeki akı değişimini, mıknatısın kutup yönlerine göre taneciklerin akıştaki yön değişik-
liğini ve lambanın ışık çizgilerini gözlemleyiniz.
• Çeşme üzerindeki sürgüyü “100 Devir” olana kadar çekiniz.
• Halka üzerindeki akı değişimini, mıknatısın kutup yönlerine göre elektronları simgeleyen tanecik-
lerin akıştaki yön değişikliğini ve lambanın ışık çizgilerini gözlemleyiniz.
Sonuçlandırma: Lambanın ışık çizgilerinin miktarı hangi durumlarda ve nasıl değişmiştir?
ARAŞTIRMA KÖŞESİ
Karmaşık bir yapıya sahip olsalar da rüzgâr tribünlerinde oyun-
cak arabalardaki elektrik motoruna benzer bir sistem bulunur.
İçinde mıknatıslar ve bu mıknatısların ortasında ince tellerle
sarılmış bir bölüm bulunur. Pervane şaftı döndürür ve motor için-
deki bu sarım bölgesi mıknatısların ortasında dönmeye başlar.
Sizler de benzer yapıya sahip olan elektrik motoru ve dinamo-
nun çalışma ilkelerini araştırarak karşılaştırınız.
294