Page 20 - Fen Lisesi Fizik 9 | 5.Ünite
P. 20
5� 4� 4� Hissedilen ve Gerçek Sıcaklık
Sıcakkanlı canlıların metabolizmaları gereği vücutlarının belirli bir sıcaklıkta bulunması gerekir. Örneğin sağ-
o
o
lıklı bir insanın vücut sıcaklığı yaklaşık 36 C'dir. Ancak hava sıcaklığının 0 C olduğu bir günde vücut yüzeyi
ile hava arasındaki sıcaklık farkı 36 C olur ve bu yüzden sürekli ısı kaybı yaşanır. Hava kötü bir iletken oldu-
o
ğundan bu sıcaklık farkı basit tedbirlerle sorun olmaktan çıkar. Rüzgar, vücudumuza temas ederek ısınan
havayı alıp yerine soğuk havayı getirdiğinden üşümemek için tedbirleri arttırmak gerekir. Havadaki nemin
artması havanın ısı iletkenliğini arttıracağından ısı kaybı da artacaktır. Meteoroloji programlarında sıcaklık
ve hissedilen sıcaklık diye iki farklı başlık görülmesinin nedeni de budur (Görsel 5.15).
Görsel 5�15: Hava tahmininde sıcaklık ve hissedilen sıcaklık ayrımı
5� 4� 5� Küresel Isınma
Kara, deniz ve havada atmosfere salınan gazların neden olduğu düşünülen ve yıl boyunca sıcaklık orta-
lamalarındaki artış küresel ısınma olarak adlandırılmaktadır. Küresel ısınmanın nedenleri Güneş’in etkisi,
Dünya’nın Güneş çevresindeki yörüngesinde meydana gelen basıklaşma, tropik doğu Pasifik Okyanusu’nda
yüzey sıcaklıklarının normalden yüksek olması doğal nedenler; fosil yakıtlar ve sera gazları yapay nedenler
olarak sınıflandırılmaktadır. Küresel ısınmanın bazı bölgelerde meydana gelen taşkınlar, kasırgalar, kuraklık,
çölleşme, temiz su kaynaklarının denize karışması ve yangınlar gibi sorunların kaynağı olarak görülmektedir.
ARAŞTIRMA KÖŞESİ
Küresel Isınmaya Karşı Alınacak Tedbirlere Yönelik Proje Tasarımı
Amaç Küresel ısınmaya karşı alınacak tedbirlere yönelik proje tasarlamak.
Süre 2 hafta
Beklenen Performans Araştırma, kavrama, analiz edebilme, yaratıcı düşünme, etkili iletişim, iş birliği
Araştırma sonucu elde edilen bilgileri analiz edebilme, tasarımla ilgili sunum
Değerlendirme
yapma, tasarım sürecini rapor haline getirebilme
Ölçüt Kategorileri Dereceli puanlama anahtarı
Sizler de küresel ısınmaya karşı alınacak tedbirlere yönelik bir proje tasarlayınız. Tasarladığınız
projeyle ilgili bir elektronik sunu, broşür veya poster hazırlayıp, projenizi sınıfınızda arkadaşlarınızla
paylaşınız. Sunum sonrası, proje sürecinizi bir rapor haline getirip, raporunuzu belirlenen tarihte
öğretmeninize teslim ediniz.
Aşağıda çalışmanızın planlamasında sizlere yardımcı olabilecek birtakım öneriler yer almaktadır. Bu
önerileri takip etmeniz, proje tasarım sürecinizi kolaylaştıracaktır:
1. Sınıf mevcuduna göre dörder, beşer kişilik gruplar oluşturunuz.
132