Page 22 - Fen Lisesi Kimya 9 | 1. Ünite
P. 22

Kendisi tarafından formüllere uygun olarak gerekli olan ilaçları hazırlar.
                                          Tıbbi veya diğer amaçlar için kullanılan maddeleri hazırlar ve kurallarına
                                          göre dağıtımını yapar, bozulmaya karşı önlem alır. Özel zehirli maddeleri
                                          içeren reçetelerin kayıtlarını tutar. Veteriner ilaçları, tarım ilaçları, tuvalet
                                          ve kozmetik ürünlerinin kullanılmaları konusunda önerilerde bulunur. İlaç-
                                          ların geliştirilmesi için laboratuvarda araştırma çalışmaları yapar.

                                          Kimyager
                                             Kimyager, maddeyi atom ve molekül düzeyinde inceleyen, araştıran,
                                          tanımlayan, üretebilen ve değiştirebilen, mesleğiyle ilgili kamu, özel ve
                                          hizmet sektörü ile endüstri dallarının işletme ve laboratuvarlarında çalı-
                                          şan, teknik elemandır.
                                             Kimyagerler, işletmeye girecek her türlü ham madde ve işletmede olu-
                                          şan ürün ve ara ürünlerin kalite kontrolünü yapar. Üretimde karşılaşılabi-
                                          lecek sorunların çözümüne yönelik yöntemler geliştirirler. İşletmenin akı-
                                          şına katkı sağlayan ve üretimin daha ekonomik gerçekleşmesine yönelik
                                          çözümler üretmek üzere laboratuvar ya da pilot tesis düzeyinde AR-GE
                                          çalışması ile yenilik yapabilecek niteliktedirler (Resim 1.44).

            Resim 1.44: Kimyager          Kimya Öğretmeni
                                             Kimya öğretmeni, çalıştığı eğitim kurumunda kimya ile ilgili bilgi, bece-
                                          ri, tutum ve davranışları yaş düzeylerini de gözeterek öğrencilere kazan-
                   BİLGİ KUTUSU           dıran kişidir. Kimya ile ilgili kuram, prensip, hipotez ve kavramları değer-
                                          lendirerek, diğer ders ve disiplinlerle de ilişki kurarak gerekli matematik
              Kimya mühendisi ile kimya-  becerileri ile kimya öğretimini gerçekleştirir.
              ger arasındaki fark nedir?     Kimya  öğretmeni,  MEB  öğretim  programının  vizyon,  felsefe  ve  ku-
              Kimyager  genelde  bile-    ramsal dayanaklarını ve içeriğini izler. Bu program çerçevesinde;  uygun
              şenlerin  özellikleri  ile  ilgi-  çalışma planı hazırlar, öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
              lenir  ve  laboratuvarda  az   öğrencilerin ön bilgi ve öğrenme zorluklarını analiz eder, uygun strateji,
              miktarda  malzeme  ile  ça-  yöntem, teknik ve modellerle öğretim sürecini değerlendirir ve başarıyı art-
              lışır. Kimya mühendisi ise   tırıcı önlemler alır. Kimya; teknoloji, toplum ve çevre arasında ilişki kurar.
              laboratuvar  çalışmalarını
              yararlı, ekonomik ürünlere
              dönüştürmek  için  gerekli
                                          ç) Nanoteknoloji ve Yarı İletkenler
              fabrikadaki kimyasal mad-
                                             Son yıllarda adı sıkça duyulan geleceğe yön verecek, çağın en üst
              de süreçlerini tasarlar.
                                          teknolojisi olan nanoteknoloji diğer teknolojilere göre henüz tam yapılan-
                                          dırılamadığından ve daha az bilindiğinden çoğu kişiye uzak gelmektedir.
                                          Öte yandan günümüzde nanoteknoloji, endüstri araştırma laboratuvarla-
                                          rında ve birçok üniversitede yeni çalışma alanları yaratırken ürünleri de
                                          günlük yaşama hızla girmektedir.
                                             Nanoteknoloji; nanometre ölçeğinde (1 metre = 10  nanometre) kim-
                                                                                          9
                                          yasal ve biyolojik olayların anlaşılması ve kontrolü ile nanometre boyu-
                                          tunda fonksiyonel malzeme, araç, sistemlerin geliştirilmesi ve üretimi ola-
                                          rak tanımlanır.
                                             Nanoteknoloji  ile  nano  ölçekli  olayların  değerlendirilip  benzerlerinin
                                          geliştirilerek  uygulanması  ile  bilim  ve  teknolojide  yeni  ufuklar  açılmak-
                                          tadır.  Nanoteknoloji  çağımıza  yön  veren  bilgi  teknolojileri,  iletişim  tek-
                                          nolojileri ve biyoteknolojilerle birlikte gelişmektedir. Karbon elementinin
                                          allotropu olan grafitten yapay olarak üretilen fullerenler nanoteknoloji ça-
                                          lışmaları içinde yer alır.
                                             Madde  boyutu  nanometre  derecesine  kadar  küçüldükçe  maddenin
                                          mekanik, ısıl, optik, elektrik ve kimyasal özellikleri oldukça değişmektedir.
                                          Büyük hacimli aynı maddeden çok daha farklı, önceden tahmin edileme-
                                          yen özellik ve davranışlar elde edilebilmektedir. Çoğu bilimci tarafından
                                          nanoteknoloji 21. yüzyılın teknolojisi olarak kabul edilse de bu alandaki
                                          çalışmalar çok eskilere dayanır.Yüzyıl önce sanatçılar tarafından gelişti-
                                          rilen ve kullanılan ince ve dayanıklı boyalar, renkli pencere camları, yarı
                                          iletken ve transistörlerin üretimi nanoteknolojinin ilk uygulamalarıdır.



                34                                                                                                                                                                                                                       35
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27