Page 22 - Fen Lisesi Kimya 9 | 1. Ünite
P. 22
Kendisi tarafından formüllere uygun olarak gerekli olan ilaçları hazırlar.
Tıbbi veya diğer amaçlar için kullanılan maddeleri hazırlar ve kurallarına
göre dağıtımını yapar, bozulmaya karşı önlem alır. Özel zehirli maddeleri
içeren reçetelerin kayıtlarını tutar. Veteriner ilaçları, tarım ilaçları, tuvalet
ve kozmetik ürünlerinin kullanılmaları konusunda önerilerde bulunur. İlaç-
ların geliştirilmesi için laboratuvarda araştırma çalışmaları yapar.
Kimyager
Kimyager, maddeyi atom ve molekül düzeyinde inceleyen, araştıran,
tanımlayan, üretebilen ve değiştirebilen, mesleğiyle ilgili kamu, özel ve
hizmet sektörü ile endüstri dallarının işletme ve laboratuvarlarında çalı-
şan, teknik elemandır.
Kimyagerler, işletmeye girecek her türlü ham madde ve işletmede olu-
şan ürün ve ara ürünlerin kalite kontrolünü yapar. Üretimde karşılaşılabi-
lecek sorunların çözümüne yönelik yöntemler geliştirirler. İşletmenin akı-
şına katkı sağlayan ve üretimin daha ekonomik gerçekleşmesine yönelik
çözümler üretmek üzere laboratuvar ya da pilot tesis düzeyinde AR-GE
çalışması ile yenilik yapabilecek niteliktedirler (Resim 1.44).
Resim 1.44: Kimyager Kimya Öğretmeni
Kimya öğretmeni, çalıştığı eğitim kurumunda kimya ile ilgili bilgi, bece-
ri, tutum ve davranışları yaş düzeylerini de gözeterek öğrencilere kazan-
BİLGİ KUTUSU dıran kişidir. Kimya ile ilgili kuram, prensip, hipotez ve kavramları değer-
lendirerek, diğer ders ve disiplinlerle de ilişki kurarak gerekli matematik
Kimya mühendisi ile kimya- becerileri ile kimya öğretimini gerçekleştirir.
ger arasındaki fark nedir? Kimya öğretmeni, MEB öğretim programının vizyon, felsefe ve ku-
Kimyager genelde bile- ramsal dayanaklarını ve içeriğini izler. Bu program çerçevesinde; uygun
şenlerin özellikleri ile ilgi- çalışma planı hazırlar, öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır,
lenir ve laboratuvarda az öğrencilerin ön bilgi ve öğrenme zorluklarını analiz eder, uygun strateji,
miktarda malzeme ile ça- yöntem, teknik ve modellerle öğretim sürecini değerlendirir ve başarıyı art-
lışır. Kimya mühendisi ise tırıcı önlemler alır. Kimya; teknoloji, toplum ve çevre arasında ilişki kurar.
laboratuvar çalışmalarını
yararlı, ekonomik ürünlere
dönüştürmek için gerekli
ç) Nanoteknoloji ve Yarı İletkenler
fabrikadaki kimyasal mad-
Son yıllarda adı sıkça duyulan geleceğe yön verecek, çağın en üst
de süreçlerini tasarlar.
teknolojisi olan nanoteknoloji diğer teknolojilere göre henüz tam yapılan-
dırılamadığından ve daha az bilindiğinden çoğu kişiye uzak gelmektedir.
Öte yandan günümüzde nanoteknoloji, endüstri araştırma laboratuvarla-
rında ve birçok üniversitede yeni çalışma alanları yaratırken ürünleri de
günlük yaşama hızla girmektedir.
Nanoteknoloji; nanometre ölçeğinde (1 metre = 10 nanometre) kim-
9
yasal ve biyolojik olayların anlaşılması ve kontrolü ile nanometre boyu-
tunda fonksiyonel malzeme, araç, sistemlerin geliştirilmesi ve üretimi ola-
rak tanımlanır.
Nanoteknoloji ile nano ölçekli olayların değerlendirilip benzerlerinin
geliştirilerek uygulanması ile bilim ve teknolojide yeni ufuklar açılmak-
tadır. Nanoteknoloji çağımıza yön veren bilgi teknolojileri, iletişim tek-
nolojileri ve biyoteknolojilerle birlikte gelişmektedir. Karbon elementinin
allotropu olan grafitten yapay olarak üretilen fullerenler nanoteknoloji ça-
lışmaları içinde yer alır.
Madde boyutu nanometre derecesine kadar küçüldükçe maddenin
mekanik, ısıl, optik, elektrik ve kimyasal özellikleri oldukça değişmektedir.
Büyük hacimli aynı maddeden çok daha farklı, önceden tahmin edileme-
yen özellik ve davranışlar elde edilebilmektedir. Çoğu bilimci tarafından
nanoteknoloji 21. yüzyılın teknolojisi olarak kabul edilse de bu alandaki
çalışmalar çok eskilere dayanır.Yüzyıl önce sanatçılar tarafından gelişti-
rilen ve kullanılan ince ve dayanıklı boyalar, renkli pencere camları, yarı
iletken ve transistörlerin üretimi nanoteknolojinin ilk uygulamalarıdır.
34 35