Page 14 - Fizik 9 | 3.Ünite
P. 14

İki noktayı birleştiren en kısa mesafe doğru olarak tanımlanır.
                                              Bir doğru boyunca yapılan hareket türüne doğrusal hareket denir.
                                              Doğrusal hareket sabit hızla yapılıyorsa düzgün doğrusal hareket
                                              veya sabit hızlı hareket olarak tanımlanır. Burada düzgün kelimesi
                                              hızın büyüklüğünün değişmediğini yani sabit hızla hareket edildiğini
                                              anlatır.
                                                 Hareket hâlindeki cisimlerin hızlarının büyüklüğü hareketin ger-
                                              çekleşme süresi ve hareketin yapıldığı yolun uzunluğu kullanılarak
                                              bulunabilir. Bir hareketlinin süratini bulmak için ‘‘Ne kadar hızlıyım?’’
                                              etkinliğini yapınız.








                        ETKİNLİK

                     ETKİNLİĞİN ADI: Ne Kadar Hızlıyım?


                     ETKİNLİĞİN AMACI: Koşma hızının nasıl bulunacağını öğrenmek


                     KULLANILAN MALZEMELER: Üç kronometre, metre, 10 m uzunluğunda ip





                      •  En az 5 kişilik gruplar oluşturunuz.
                      •  Okulunuzun bahçesinde veya rahatlıkla koşulabilecek bir parkta 60 metrelik koşu alanını,
                        10 m’lik ipi kullanarak belirleyiniz.
                      •  Başlangıç noktası belirlediğiniz bir yerden yirmişer metrelik uzunlukları işaretleyerek 60
                        metrelik koşu alanı oluşturunuz.
                      •  Başlangıçtaki kişi hariç 20, 40 ve 60. metrelerdeki kişiler kronometre ile hazır beklesin.
                      •  Koşucu olabildiğince sabit hızla koşmak için başlangıç noktasının gerisinden koşmaya
                        başlayıp 60 metrelik yolu aynı hızla tamamlamaya çalışsın.
                      •  Başlangıç noktasından geçerken herkes kronometresini çalıştırsın.
                      •  Bekleyen kişiler koşucunun kendi hizasından geçtiği anda kronometreyi durdursun.
                      •  Yapılan ölçümlerle elde edilen verileri tabloya kaydediniz.
                      •  Aynı işlemi diğer kişiler için de deneyerek sonuçları kaydediniz.
                      •  Bulduğunuz sonuçlarla herkesin hız değerini hesaplayarak bulunuz.
                      •  Her kişinin hareketi ile ilgili konum-zaman ve hız-zaman grafiklerini çiziniz.





                      ETKİNLİĞİN SONUÇLANDIRILMASI

                      1) Koşucuların sürelerini karşılaştırınız.
                      2) Hızlarını büyüklüklerine göre sıralayınız.
                      3) Koşmaya başlangıç noktasının gerisinden başlanmasaydı sonuçlar nasıl değişirdi?
                      4) Bu etkinlik 200 veya 400 metrelik parkurlarda yapılırsa sonuçlar nasıl değişir?







        118    HAREKET VE KUVVET                                                                                                                                                                                   HAREKET VE KUVVET
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19