Page 28 - Fizik 9 | 1.Ünite
P. 28

Meraklısın a               Denizde akıntıya kapılan bir kayığın (Şekil 1.1.3) ucundaki ha-
                          Bilgi                latlardan tutarak kıyıya doğru çekmeye çalışan balıkçıların kayığa
                                               uyguladığı kuvvetler  F  ve  F 2  dir. Akıntı, bu kuvvetlere ters yönde
                                                                   1
                  Uçaklar belirli bir rota
                  üstünden belirli bir irtifa ile   ve  F  kadardır. Buna göre kayık, kaç newtonlık kuvvetle hangi yöne
                                                   3
                  uçarlar. Bu doğrultuda uça-  doğru hareket eder? Bu sorunun cevabı vektörel işlemle verilebilir.
                  ğın yön bulmasına yardımcı                                                 Kuzey
                  olan sistemlere seyrüsefer                        F 3 =  80 N
                  sistemleri denir. Bu sistem
                  uydudan aldığı bilgileri uça-                                        Batı         Doğu
                  ğa iletir ve hedefe ne zaman
                  varacağını, rotadan ne kadar                                               Güney
                  saptığını, hava koşullarının
                  rotayı nasıl etkilediğini uçağa
                  ait vektörel niceliklerin (yer                      1 F  =  50 N  F 2  =  60 N
                  değiştirme, hız, ivme) değer-
                  lerine göre hesaplar.





                                              Şekil 1.1.3: Tek boyutta bileşke vektör hesaplaması
                                              Kayığa etki eden kuvvetlerin bileşkesi
                                               R=   1 F +  2 F +  F  şeklinde hesaplanır. Bileşke vektörün büyüklüğü ise
                                                            3
                                              R=50+60-80=30 N olur. Buna göre kayık 30 N büyüklüğündeki bileş-
                                              ke kuvvetin etkisiyle güneye doğru hareket eder.

                örnek soru                                    çözüm

                 Cümlelerin hangilerinde skaler büyüklük yer al-  I.  cümlede  geçen  yol  uzunluğu,  II.  cümlede
                 maktadır?                                     geçen sütün hacmi, III. cümledeki ders süresi
                 I.  Ev ile okul arasındaki yol 500 metredir.  skaler niceliklerdir. IV. cümlede 100 km/h hızla
                 II.  Bu hafta 3 litre süt aldık.              kuzey yönünde giden bir araçtan bahsedilmek-
                 III. Fizik dersi o kadar eğlenceliydi ki 40 daki-  tedir.  Aracın  hız  büyüklüğü  ile  hareket  yönü
                    ka nasıl geçti anlayamadık.                verildiği için bu cümlede vektörel büyüklük bu-
                 IV. Araç kuzey yönünde 100 km/h hızla ilerli-  lunmaktadır.
                    yordu.


                    SIRA SİZDE 8

                     Vektörel ve skaler nicelikler içeren ifadeler verilmiştir.
                          1.  Masa kapıya doğru 12 N ve 8 N’lık kuvvetlerle çekildi.
                          2.  Tasarruf yaparak biriktirdiği 160 TL miktarındaki parasına 140 TL daha ekledi.
                          3.  Çocuklar oyuncağı 6 N ve 8 N’lık kuvvetlerle zıt yönde çekiştirdi.
                          4.  200 m’lik ipe 50 m daha ip eklendi.
                     a) İfadelerde geçen nicelikler için toplama işlemi yapınız.
                     b) Skaler ve vektörel niceliklerin toplama işlemindeki farklılıklar nelerdir?
                     c) Skaler ve vektörel niceliklerde toplama işlemine yönelik günlük hayattan örnekler veriniz.



                                                 Niceliklerin temel, türetilmiş, skaler ya da vektörel büyüklük ola-
                                              rak sınıflandırıldığı “Fiziksel niceliklerin sınıflandırılması” etkinliğini
                                              yapınız.



          40   FİZİK BİLİMİNE GİRİŞ                                                                                                                                                                                FİZİK BİLİMİNE GİRİŞ
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33