Page 406 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 406

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                         TARİH 10
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 120
            7. ÜNİTE     : KLASİK ÇAĞDA OSMANLI TOPLUM DÜZENİ> 7.4. Lonca Teşkilatı
            Kavram       : Lonca
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

             Çalışmanın Adı                          TİCARET ERBABI                                 20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Osmanlı Devleti’nin sosyoekonomik hayatında loncanın yerini değerlendirebilme.

            Yönerge: Aşağıdaki soruları metin ve görselden hareketle cevaplayınız.

                                                             Herhangi bir iş kolunda çalışan insanlar, ken-
                                                             di zanaatlarında öncü bir konuma sahip olan
                                                             ve manevi bazı değerler de yüklenen Ahi adlı
                                                             kimselerin  yönetiminde  bir  araya  gelirlerdi.
                                                             Her iş kolu için aynı düzenlenen loncalar fa-
                                                             aliyet gösterdikleri iş kolunda birer tekel ko-
                                                             numundaydılar. Dükkân atölye sayısı, üretim
                                                             miktarı ve standardı, usta sayısı, çıraklıktan us-
                                                             talığa yükselme gibi pek çok konuda loncalar
                                                             belirleyici durumdaydılar. Bu yönüyle kentin
                                                             ekonomik yaşamını yönlendirmede önemli bir
                                                             rol üstlenen lonca lideri Ahiler, aynı zamanda
                                                             söz konusu iş kolunda çalışan kalabalık insan
                                                             gruplarını yönetme ve yönlendirme etkinliğine
                                                             de sahiptiler.
                                                             Zanaat  mensupları  üzerinde  bir  tarikat  şeyhi
                                                             niteliğinde önemli bir nüfuza sahip olan Ahi-
                                                             ler,  yardımcıları  niteliğinde  olan  yiğitbaşılar
                                                             aracılığıyla mensupları arasındaki düzeni sağ-
                                                             lama, mensuplarını bir arada tutma ve onları
                                                             yönetme gibi fonksiyonlar icra ediyorlardı. Bu

              Görsel: Esnaflar                               yönü ile kentin önemli bir nüfusunu oluşturan
                                                             işçiler ve ustalar belirli bir disiplin altında tu-
              tulabiliyordu. Ahiler aynı zamanda kent toplumundaki alt tabakadan işsiz ve başıboş kalabalıkların
              oluşturduğu insanları da kontrol edebiliyorlardı. Bu kent toplumunda düzenin korunması açısından
              büyük önem taşırken zaman zaman devlet otoritesine karşı olmak üzere gerektiğinde kentsel iradeyi
              ortaya koymada kentlere gerekli teşkilatlı bir güç de sağlamaktaydı.


              (Sinan Doğan, “14. Yüzyıl’da Bilâd-I Rûm Vilâyet’inde Kentsel İrade’nin Temsilcisi Ahîlik ve Sosyo Ekonomiye Etkileri”, Uluslararası
                 Ahîlikte İş ve Ticaret Ahlâkı Sempozyumu (Bildiriler), Edt.M.Tıraşcı-M.S.Akdoğan, Cumhuriyet Üniversitesi Matbaası, Sivas 2018,
                                                                                     s.358’den düzenlenmiştir.)





















                                                                                                   223
   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411