Page 408 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 408
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
TARİH 10
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 121
7. ÜNİTE : KLASİK ÇAĞDA OSMANLI TOPLUM DÜZENİ> 7.4. Lonca Teşkilatı
Kavram : Esnaf
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
Çalışmanın Adı TİCARET AHLAKI 20 dk.
Çalışmanın Amacı Osmanlı Devleti’nin sosyoekonomik hayatında esnafın rolünü değerlendirebilme.
Yönerge: Aşağıdaki soruları metin ve görselden hareketle cevaplayınız.
Görsel: Kapalı Çarşı
Osmanlı ülkesine gelen yabancı bir kumaş taciri, bir kumaş imalathanesinin mallarını beğenir ve
hepsini almak ister. Mal sahibi kumaş toplarını derlerken bir topu ayırır. Bunu gören yabancı tacir,
kumaş topunun kenara ayrılma nedenini sorar. Osmanlı esnafı: “Onu sana veremem, kusurludur.”
yanıtını verir. Yabancı tacir: “Önemli değil.” der. Ama Osmanlı esnafı o kumaş topunu vermemekte
direnir: “Benim malımın kusurlu olduğunu söyledim, biliyorsunuz. Fakat siz onu kendi memleketi-
nizde satarken alıcılarınız benim bunları size söylediğimi bilmeyeceklerdir. Böylece müşterilerinize
kusurlu mal satmış olacağım. Neticede Osmanlının gururu, şeref ve haysiyeti rencide olacak, bizi
de hilekâr sanacaklar. Onun için bu defolu kumaş topunu asla size veremem.” diyerek alıcıya malı
vermez.
(Hüseyin Yılmaz, “Bir Anadolu Esnaf Teşkilatı Olarak Ahilik ve Eğitim”,
Uluslararası Ahîlikte İş ve Ticaret Ahlâkı Sempozyumu (Bildiriler), Edt.M.Tıraşcı-M.S.Akdoğan,
Cumhuriyet Üniversitesi Matbaası, Sivas 2018, s.293-294’ten düzenlenmiştir.)
225