Page 125 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 125
73
DERSİN ADI 9
3. ÜNİTE : VERİ, SAYMA VE OLASILIK > Veri > Merkezi Eğilim ve Yayılım Ölçüleri
Kavram : Veri
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : İlişkilendirme Becerisi
Çalışmanın Adı VERİLERİ DEĞERLENDİRİYORUM 15 dk.
Çalışmanın Amacı Veri kavramını tanımlayabilme.
Yönerge: Verilen metinden hareketle soruları cevaplayınız.
“Bir olayla ilgili elde edilen tüm veriler incelendiğinde”, “elde edilen veriler ışığında” gibi ifadeler sıkça
kullanılmaktadır. Bu ifadelere örnek olarak bir doktorun bebek için “boy-kilo endeksine göre elde edi-
len veriler incelendiğinde bebeğin vücut gelişimi normal seyretmektedir.” demesi gösterilebilir.
Bir araştırmacının yaptığı deney ve gözlemler sonucunda elde ettiği tüm değerler matematiksel birer
veridir.Başlangıçtaki boyu 20 cm olan bir fidanın 50 cm’ye ulaşana kadar geçen sürede boyu, 20 cm
ile 50 cm arasındaki tüm gerçek sayı değerlerini alacaktır. Sonuç olarak bu süreçte bitkinin boyu ile
ilgili elde edilen veriler [20,50] aralığındaki tüm gerçek sayılar olacaktır.
Benzer şekilde 3 kg olarak sağlıklı şekilde doğan bir bebeğin doğumundan 8 kg olana kadar geçen
süreci düşünelim. Bu süreçte bebeğin kilosunun aldığı değerleri veri olarak kabul eden bir araştırma-
da [3,8] aralığındaki tüm gerçek sayı değerleri veri olarak alınacaktır. Bu tür veriler sürekli verilerdir.
Bir sınıftaki öğrencilerin ilköğretim diploma notlarına dair araştırma yapan bir öğretmen, 9. sınıfa baş-
layan her öğrenciye ilköğretim diploma notunun kaç olduğu sorusunu yöneltir ve elde ettiği verileri yo-
rumlayabilir. Burada elde edilen veriler 97.5, 78, 93.74, 81, … gibi rasyonel sayılar şeklinde olacaktır.
Bir öğretmen sınıfındaki 5 öğrenciyi sırayla tahtaya kaldırır ve rastgele bir dik üçgen çizmelerini ve bu
üçgenin hipotenüs uzunluklarını hesaplamalarını ister. Buradan elde edilen veriler 3, √17, 13, 25 ,
4√2 gibi gerçek sayılar olacaktır. 7
Benzer şekilde bir toplulukta bulunan kişilerin teknoloji bağımlılığı hakkında araştırma yapan bir kişi,
herkesin kaçar tane teknolojik cihaza sahip olduğunu öğrenmek için sorular sorar ve elde ettiği tüm
verileri bir araya getirerek yorumlayabilir. Burada da elde edilen veriler 1, 3, 2, 2, 4, 3, 4, 1, … gibi
sadece doğal sayı değerlerini alacaktır.
Yukarıda yönergede verilen bilgilerden hareketle "veri", "sürekli veri" ve "kesikli veri" kavramlarının
tanımını yapınız.
Veri:
Sürekli veri:
Kesikli veri:
123