Page 125 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 125

73
                                                                                     DERSİN ADI 9

            3. ÜNİTE     : VERİ, SAYMA VE OLASILIK > Veri > Merkezi Eğilim ve Yayılım Ölçüleri
            Kavram       : Veri
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                   VERİLERİ DEĞERLENDİRİYORUM                           15 dk.
             Çalışmanın Amacı  Veri kavramını tanımlayabilme.

            Yönerge: Verilen metinden hareketle soruları cevaplayınız.

             “Bir olayla ilgili elde edilen tüm veriler incelendiğinde”, “elde edilen veriler ışığında” gibi ifadeler sıkça
             kullanılmaktadır. Bu ifadelere örnek olarak bir doktorun bebek için “boy-kilo endeksine göre elde edi-
             len veriler incelendiğinde bebeğin vücut gelişimi normal seyretmektedir.” demesi gösterilebilir.

             Bir araştırmacının yaptığı deney ve gözlemler sonucunda elde ettiği tüm değerler matematiksel birer
             veridir.Başlangıçtaki boyu 20 cm olan bir fidanın 50 cm’ye ulaşana kadar geçen sürede boyu, 20 cm
             ile 50 cm arasındaki tüm gerçek sayı değerlerini alacaktır. Sonuç olarak bu süreçte bitkinin boyu ile
             ilgili elde edilen veriler [20,50] aralığındaki tüm gerçek sayılar olacaktır.
             Benzer şekilde 3 kg olarak sağlıklı şekilde doğan bir bebeğin doğumundan 8 kg olana kadar geçen
             süreci düşünelim. Bu süreçte bebeğin kilosunun aldığı değerleri veri olarak kabul eden bir araştırma-
             da [3,8] aralığındaki tüm gerçek sayı değerleri veri olarak alınacaktır. Bu tür veriler sürekli verilerdir.
             Bir sınıftaki öğrencilerin ilköğretim diploma notlarına dair araştırma yapan bir öğretmen, 9. sınıfa baş-
             layan her öğrenciye ilköğretim diploma notunun kaç olduğu sorusunu yöneltir ve elde ettiği verileri yo-
             rumlayabilir. Burada elde edilen veriler 97.5, 78, 93.74, 81, … gibi rasyonel sayılar şeklinde olacaktır.
             Bir öğretmen sınıfındaki 5 öğrenciyi sırayla tahtaya kaldırır ve rastgele bir dik üçgen çizmelerini ve bu
             üçgenin hipotenüs uzunluklarını hesaplamalarını ister. Buradan elde edilen veriler 3, √17, 13,  25  ,
             4√2 gibi gerçek sayılar olacaktır.                                                   7
             Benzer şekilde bir toplulukta bulunan kişilerin teknoloji bağımlılığı hakkında araştırma yapan bir kişi,
             herkesin kaçar tane teknolojik cihaza sahip olduğunu öğrenmek için sorular sorar ve elde ettiği tüm
             verileri bir araya getirerek yorumlayabilir. Burada da elde edilen veriler 1, 3, 2, 2, 4, 3, 4, 1, … gibi
             sadece doğal sayı değerlerini alacaktır.


                Yukarıda yönergede verilen bilgilerden hareketle "veri", "sürekli veri" ve "kesikli veri" kavramlarının
                tanımını yapınız.

                Veri:


                Sürekli veri:


                Kesikli veri:



















                                                                                                   123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130