Page 123 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 123
72
DERSİN ADI 9
3. ÜNİTE : VERİ, SAYMA VE OLASILIK > Veri > Merkezî Eğilim ve Yayılım Ölçüleri
Kavram : Veri, Kesikli Veri, Sürekli Veri
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Muhakeme Becerisi
Çalışmanın Adı ARAŞTIRMA ÖDEVİ 20 dk.
Çalışmanın Amacı Veri, kesikli veri ve sürekli veri kavramlarını tanımlayabilme.
1. Yönerge: Verilen metinden hareketle soruları cevaplayınız.
Merve Öğretmen sınıfındaki öğrencilere merak ettikleri bir konu hakkında araştırma yapmak, bir
soruna çözüm bulmak veya bir durumla ilgili çıkarım yapmak amaçlı ödev vermiştir. Bu ödevlerin
gerçekleşmesinin ilk aşaması seçtikleri konu ile ilgili farklı yollardan çeşitli bilgiler toplamaktır. Merve
öğretmen, öğrecilerine bu süreç içerisinde rehberlik etmeyi, öğrencilerinin kendilerinin elde ettiği so-
nuçlara ulaşmalarını ve araştırma türlerini etkin bir şekilde öğrenmelerini hedeflemiştir.
Aşağıdaki tabloda öğrencilerin seçtikleri konu ve o konu ile ilgili yaptıkları çalışmalar verilmiştir.
Araştırma Sorusu: Okulumuzdaki öğrencilerin ilgi duydukları spor dalları ne-
lerdir?
Görkem
Yapılan çalışma: Okulumuzdaki öğrencilere anket uygulayarak ilgi duydukları
spor dallarını sorup bir liste oluşturdum.
Araştırma Sorusu: Aldıkları güneş miktarının saksı bitkilerinin büyüme hızına
etkisi var mıdır?
Eda
Yapılan çalışma: Eşit boylarda aynı tür iki bitkiyi güneş ışığına farklı miktarlarda
maruz bırakarak haftada bir kez boylarını ölçtüm.
Araştırma Sorusu: Çocuklarda pandemi sebebiyle artan ekran bağımlılığının
önüne geçmek için en etkili çözüm yolları nelerdir?
Seda
Yapılan çalışma: Konunun uzmanlarından görüşme yoluyla öneriler edindim.
Araştırma Sorusu: Türkiye’de son beş yılda en çok yağış alan iller hangileri-
dir?
Engin
Yapılan Çalışma: İnternetteki resmî kaynaklardan illere düşen yağış miktarla-
rına ait sayısal bilgiler elde ettim.
Yapılan çalışmaları inceleyen Merve Öğretmen, öğrencilerine: “Araştırmalarınızda kullandığınız yön-
temlere bakacak olursak kiminiz gözlem yapmış, kiminiz deney. Kiminiz de çeşitli kaynaklardan bilgi-
ler edinmiş. Bulduğunuz sonuçlardan bazıları sayısal değerler içerirken bazıları sayısal değerler içer-
memektedir. Aslında hepinizin yaptığı çalışmanın özünde araştırmak istediğiniz soruyla ilgili gerekli
bilgileri yani verileri toplamak var.” şeklinde bir dönüt vermiştir.
Yukarıda yönergede verilen bilgilerden hareketle "veri" kavramının tanımını yapınız.
Veri:
2. Yönerge: Aşağıda verilenlere göre soruları cevaplayınız.
• Sınıfımızdaki öğrencilerin kardeş sayısı
• Voleybol millî takımındaki oyuncuların boy uzunluğu
• Bir internet sitesini ziyaret eden günlük kişi sayısı
• Bir bölgedeki şehirlere ait içme sularının PH değerleri
• Farklı illere ait aylık ortalama sıcaklık değerleri
121