Page 168 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 168

DERSİN ADI 9


          3. Yönerge:                                   2.     Sıcaklık değerleri incelendiğinde, saat 12:00'da 30°C olan sıcak-
                                                           lığın  23:00'a  kadar  20°C'ye  düştüğü  görülmektedir.  11  saatlik
         1.   Önce veriler 19, 22, 25, 30, 34, 37, 39, 42, 43, 45, 47, 50, 51,   sürede  dalgalanarak  10°C'lik  bir  sıcaklık  farkı  oluştuğu  ifade
             53, 54, 56, 58, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 70, 71, 72, 73,   edilebilir. Gün içerisinde en yüksek sıcaklık saat 16:00'da kay-
             75, 77, 80, 82, 87 şeklinde sıralanır. Daha sonra 4 grup olacak   dedilmiştir. Nem değerleri incelendiğinde ise 12:00'da %20 olan
             şekilde verilerin grup genişliği,             nem yüzdesi 23:00'a kadar %70 civarına çıkmıştır. Gün içeri-
             87-19=68                                      sinde nem yüzdelerinde dalgalanmalar olduğu görülmektedir. En
              68:4=17                                      düşük nem oranı saat 16:00'da kaydedilmiştir. Buradan, Anka-
             grup genişliği>17 ise 18 olarak bulunur.      ra'da 17 Ağustos 2021 tarihinde saat 16:00'da sıcaklığın en yük-
          2.  a. Açıklığın alabileceği en büyük tam sayı değeri,  sek değerini aldığında nem yüzdesinin en düşük değerini aldığı
             99-16=83                                      ifade edilebilir.
             olarak bulunur.
             b. Grup genişliğini,                       Çalışma No.: 84
             83:3~ 27,6
             grup genişliği >27,6 ise o zaman 28 olarak bulunur. Ya da,   Yönerge
             43-16=27 ve 27+1= 28 olarak bulunur.          Sütun grafiği: Veri gruplarını karşılaştırmak için yatay ya da
          3.  Önce verileri 10, 11, 17, 19, 21,23,  25, 25, 32, 37, 43, 43, 44,45,   düşey olacak şekilde sütun ya da çubuk kullanılarak çizilen
             51, 52, 62, 63, 65, 71, 72, 74, 81, 85,87, 87, 90, 93, 96,99 şek-  grafik türüdür.
             linde sıralarız. Daha sonra 5 grup olacak şekilde verilerin grup   1.
             genişliği,                                            Sütun Grafiği ile İlgili İfadeler  D/Y
             99-10=89                                       Kullanılan veriler sürekli veri olmalıdır.  Y
             89:5~17,8 grup genişliği>17 ise o zaman 18 olarak bulunur.
             Veriler, grup genişliği 18 olacak şekilde tablodaki gibi gruplanır.  Kullanılan veriler kesikli veri olmalıdır.  D
                                                            Birbirinden bağımsız veya farklı türden veriler karşı-
                   Aralık          Frekans                  laştırılır.                          D
                    10-27            8                      Her sütun ne kadar uzun olursa temsil edilen miktar o   D
                    28-45            6                      kadar büyük olur.
                    46-63            4                      Veriler grafikten yorumlanırken sütunların uzunlukları   Y
                    64-81            5                      önemli değildir.
                    82-99            7                      Sütunların uzunlukları, karşılaştırılan veri grupları
                                                            arasındaki artış ve azalış miktarları hakkında fikir   D
              Sıklık tablosunu kullanarak histogram grafiği,  verir.
              Öğrenci Sayısı                                En fazla veya en az gibi durumlara dikkat çekilmek
              8                                             isteniyorsa tercih edilir.           D
              7                                             Farklı veri gruplarına ait sütunların farklı renkte
              6                                             olmasına gerek yoktur.               Y
              5                                             Karşılaştırılan sütunlar yan yana olmalıdır.  D
              4
              3                                         2.     Grafik incelendiğinde bu beş ilde sene boyunca hava kirliliği ya-
              2                                            şadığı ifade edilebilir. 2016 yılında hava kirliliğinin en yüksek
              1                                            olduğu il Iğdır iken, 2017 ve 2018 yıllarında Kahramanmaraş
              0                                            olduğu görülmektedir. 2016-2018 aralığında Kahramanmaraş'ta
                10-27  28-45  46-63  64-81  82-99  Tahmin   hava kirliliğinin sürekli olarak arttığı, Iğdır ve Düzce illerinde
                                          edilen
              Şeklinde çizilir.           sayılar          ise sürekli olarak azaldığı, Manisa ve Niğde illerinde ise dalga-
                                                           lanmalar olduğu söylenebilir.
          Çalışma No.: 83
                                                        Çalışma No.: 85
          Yönerge                                        1. Yönerge
            Çizgi  grafiği:  Belli  zaman  aralığındaki  sürekli  verilerin  oluş-
            turulan düzlemde karşılık geldiği noktaların düz çizgilerle bir-  Daire grafiği: Verilerin daire dilimleri şeklinde hazırlanmasına
            leştirilmesi ile elde edilen grafik türüdür. Bir ya da daha fazla   daire grafiği denir. Veriler merkez açıyla orantılı olarak daireye
            veri grubunun zamana göre değişimini göstermenin görsel bir   yerleştirilir.
            yoludur (Örneğin Ali, Berk ve Cemal’in 10 günde çözdüğü soru
            sayıları).                                  2.
                                                                   Daire Grafiği ile İlgili İfadeler  D/Y
         1.         Çizgi Grafiği ile İlgili İfadeler  Doğru
             Kullanılan veriler sürekli veri olmalıdır.  D  Parça-bütün ilişkisini göstermek için en uygun yoldur.  D
             Kullanılan veriler kesikli veri olmalıdır.  Y  Bir bütünü oluşturan parçalar, bir daire üzerinde belli   D
                                                            dilimler ile gösterilir.
             Çizgi grafiği, verilerin zaman içinde nasıl değiştiğine   D
             dair bir fikir verir.                          Veriler daire grafiğine merkez açıyla orantılı olarak   D
             Çizgi grafiğinde veriler noktalara dönüştürürler.   yerleştirilir.
             Daha sonra bu noktalar çizgilerle birbirlerine birleş-  D  Dilimlerin merkez açıları tespit edilemez.  Y
             tirilirler.                                    Dilim ne kadar büyük olursa yüzdesi de o kadar
             Veriler grafikten yorumlanırken çizgilerin eğimleri   Y  büyük olur.                D
             önemli değildir.
             Çizgilerin eğimleri, verilerdeki artış ve azalışlar   D  Daire grafiklerinde veri miktarları verilmelidir.  Y
             hakkında fikir verir.                          Sütun grafiğinin aksine daire grafiği birbirine bağlı
             Çizgilerdeki yukarı doğru eğim ne kadar fazlaysa,   D  verileri gösterir.           D
             artış o kadar büyük olur.
             Farklı veri gruplarına ait çizgilerin farklı renkte
                                                  Y
             olmasına gerek yoktur.
          166
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173