Page 167 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 167

DERSİN ADI 9


               2031,1 < 2222,2 < 2362,5 < 2400 < 2482,8 < 2627,2 < 2712,8 <
               2759                                        Çalışma No.: 81
               En çok harcama = 2759
               En az harcama =2031,1                       1.Yönerge:
               Fark= 727,9                                 1.  Gerçek değerler ortalamadan uzağa yayıldığı için standart sapma
            2.Yönerge:                                        yüksek olur ve yüksek standart sapma, veri noktalarının ortalama-
            1.  Öğrencinin okuduğu kitap sayfa sayılarının açıklığını bulmak için   dan yüksek sapmasını ifade eder.
               önce küçükten büyüğe sıralarız              2.  Gerçek değerlerin hepsi tam olarak ortalamadadır veya ortalamaya
               13, 16, 17, 18, 19, 20, 25                     çok yakındır; düşük standart sapma (sıfır bile olabilir) veri noktala-
                                                              rının ortalamaya yakın olduğunu belirtir.
               Bu sıralamanın en büyük değerinden en küçük değerini çıkarırsak,
               25-13=12 olarak elde ederiz.                   Standart  sapma:  Standart  sapma  yalnızca  yayılmayı  veya  da-
                                                              ğılmayı  ölçmek  için  kullanılır.  Bir  gruptaki  verilerin  bu  grubun
            2.  Açıklığı bulmak için, avantajlı maaşları 910, 840, 1050, 980, 1050   aritmetik ortalamasına yakın olup olmadığı hakkında bilgi veren
               şeklinde küçükten büyüğe sıralarız. Açıklığı ise 1050 – 840 = 210   değer, standart sapmadır.
               olarak buluruz.
                                                           2.Yönerge:
                           Çalı-  Çalı-  Çalı-  Çalı-  Çalı-  Veri setleri incelendiğinde her iki şehir için 10 günlük bir süre için-
                  Çalışan
                           şan-1  şan-2  şan-3  şan-4  şan-5  de toplam yağış miktarı 200 mm’dir. A şehrinde üç gün üst üste şid-
                 1 Günlük                                     detli yağmur yağmış ve toplam yağış miktarı 200 mm’ye ulaşmış-
                Çalışma Sü-  8    8     10    9     10        tır. B şehrinde, ayın on gününde daha az ve orta şiddette yağmur
                 resi (Saat)                                  yağmış ve toplam 200 mm artmıştır. Yukarıda belirtilen gözlemler-
                                                              den, B şehri için veri setinde A şehrinden daha fazla dağılım olduğu
                 1 Günlük                                     sonucuna varabilirsiniz. Verilen standart sapmalara bakıldığında B
                 Üretilen   26    20    27    28    29        şehri için veri setindeki değerlerin A şehrinden ortalamaya daha
                Parça Adedi                                   yakın olduğu görülür. A şehrinde art arda gelen şiddetli yağmur
                 1 Haftalık                                   suları alt bölgelere ulaşmış ve toprağın suyu soğurması (içine çek-
                 Avantajlı   910  840  1050  980   1050       mesi), yeterince mümkün olamamıştır. Ancak, B şehrinde sürekli
                  Maaş                                        ve orta derecede yağmur yağmış, suyun emilimi zaman içerisinde
                                                              gerçekleşmiş ve böylece su seviyesi daha yüksek duruma gelmiştir.
             Çalışma No.: 80
                                                           3.Yönerge:
            1.Yönerge:                                            (3 7) +-  2  (5 -  7) +  (8 -  7) +  (12 -  7)  2
                                                                             2
                                                                                   2
                                                                              4
                                                             S B S=          10 1-         =  3,916
            1. Tablo 1
                                                              olarak bulunur.
                   Adım        Sayılar
                                              Sonuç        Çalışma No.: 82
                  Başlangıç  10, 12, 5, 3, 9
                                                           1. Yönerge:
                  1. Adım   10, 12 ↔ 5, 3, 9  10, 5, 12, 3, 9
                                                           1.  Açıklık: 403-100=303
                  2. Adım   10 ↔ 5, 12, 3, 9  5, 10, 12, 3, 9
                                                           2.  Harcanan benzin miktarlarına bağlı her bir aralık için: 100’den
                  3. Adım   5, 10, 12 ↔ 3, 9  5, 10, 3, 12, 9  175’e kadar 76 adet tamsayı bulunmaktadır. 176’dan 251’e ka-
                                                              dar 76 adet tamsayı bulunmaktadır. 252’den 327’ye kadar 76
                  4. Adım   5, 10 ↔ 3, 12, 9  5, 3, 10, 12, 9  adet tamsayı bulunmaktadır. 328’den 403’e kadar 76 adet tam-
                                                              sayı bulunmaktadır.
                  5. Adım   5 ↔ 3, 10, 12, 9  3, 5, 10, 12, 9
                                                          2. Yönerge:
                  6. Adım   3, 5, 10, 12 ↔ 9  3, 5, 10, 9, 12
                                                           1.  1, 1, 1, 2, 2, 2, 2, 2, 3, 3, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 4, 5, 5, 6, 6, 7, 8, 9
                  7. Adım   3, 5, 10 ↔ 9, 12  3, 5, 9, 10, 12
                                                           2.  Açıklık= 9-1=8
            2. Tablo 2                                        Grup genişliği > 8:3~2,6 yani Grup genişliği= 3
                                                Öğrenci
                     Öğrenci Başına   Döviz Ku-  Başına Düşen   3.          Aralık        Frekans
                      Düşen Yıllık   runun Yıllık
                 Yıl                          Yıllık Eğitim
                     Eğitim Harca-  Ortalama                   Yeterli       1 – 3          13
                       ması (TL)   Satış Fiyatı  Harcaması     Fazla         4 - 6           8
                                                (Döviz)
                2011     4008        1,67        2400          Zararlı       7 - 9           3
                2012     4729        1,8        2627,2
                2013     5242        1,9         2759         Histogram:  Gruplandırılmış  bir  veri  topluluğunda,  verile-
                                                              rin  tekrar  etme  sayılarının  bitişik  dikdörtgen  şeklinde  sütun-
                2014     5941        2,19       2712,8        lar  hâlinde  gösterimidir.  His togram  genelde  sürekli  verilerin
                2015     6426        2,72       2362,5        gösterimin de kullanılır.
                2016     7498        3,02       2482,8                        9.Sınıf Matematik Ders Kitabı (MEB)
                2017     8111        3,65       2482,8
                2018     9790        4,82       2031,1





                                                                                                   165
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172