Page 165 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 165
DERSİN ADI 9
2. Ayşe’nin hesabına göre sehpa örtüsü için gerekli kumaş miktarı,
Çalışma No.: 69
birim olarak kullandığı dikdörtgenler cinsinden 24 birim dikdört-
1. Yönerge: gendir.
3. Ahmet’in hesabına göre sehpa örtüsü için gerekli kumaş miktarı,
birim olarak kullandığı kareler cinsinden 12 birim karedir.
4. İrem’in hesabına göre sehpa örtüsü için gerekli kumaş miktarı,
birim olarak kullandığı kareler cinsinden 48 birim karedir.
Alan: Yüzeysel bir şeklin veya bir nesnenin alanı, bu nesne-
yi veya şekli örtmek (kaplamak) için gerekli olan malzemenin
miktarıdır.
2. Yönerge:
1. Yükseklikleridir.
1. A=C=E=F=48 b r2
2. 1 noktada kesişir.
2. Sarı ve kırmızı üçgenler 4 adet, yeşil üçgen 2 adet, turuncu pa-
3. Diklik merkezi olarak adlandırılır. ralelkenar 2 adet ve beyaz kare 2 adet küçük mavi üçgene eş
üçgenlerle kaplanabilir.
Diklik merkezi: Bir üçgenin üç köşesinden kenarlara inilen
dikmelerin kesiştiği noktadır.
3. Yönerge:
1. A(ABCD) = a.2b = 2ab
Çalışma No.: 70
ABE üçgeninin alanı ABCD dikdörtgeninin alanının yarısı
1. Yönerge: olduğundan A(ABE) = A(ABCD) = 2ab = ab olur.
1. ADB ve BEC üçgenleri benzer olduğundan ve oranlar ölçüleri 2. A(FBCE) = a.b 2 2
eşit olan açılar dikkate alınarak yazıldığından tabloda bulunan FBE üçgeninin alanı FBCE dikdörtgeninin alanının yarısı
oranlar birbirine eşit çıkmıştır. olduğundan A(FBE)= A(FBCE) = a.b olur.
2. ∝ açısının karşı dik kenar uzunluğu 2 2
sin∝=
hipotenüs uzunluğu Çalışma No.: 72
∝ açısının komşu dik kenar uzunluğu
cos∝= 1. Yönerge:
hipotenüs uzunluğu
∝ açısının karşı dik kenar uzunluğu Veri: Bir sonuç çıkarmak ya da çözüme ulaşabilmek için göz-
tan∝= lem, deney, araştırma gibi yöntemlerle elde edilen her bilgiye
∝ açısının komşu dik kenar uzunluğu veri denir.
∝ açısının komşu dik kenar uzunluğu 2. Yönerge:
cot∝=
∝ açısının karşı dik kenar uzunluğu 1. Voleybol millî takımındaki oyuncuların boy uzunluğu, bir böl-
Trigonometrik oran:Açıları aynı olan dik üçgenler benzer oldu- gedeki şehirlere ait içme sularının pH değerleri, farklı illere ait
ğundan bu üçgenlerde belirlenen kenarların uzunlukları arasında- aylık ortalama sıcaklık değerleri.
ki oranlar değişmez, bu oranlara trigonometrik oran denir. 2. Sınıfımızdaki öğrencilerin kardeş sayısı, bir internet sitesini zi-
2. Yönerge: yaret eden günlük kişi sayısı.
3.
İfadeler D/Y Kesikli Veri Sürekli Veri
Trigonometrik oranların bulunabilmesi için dik üçgen kul- D Sınıfımızdaki öğrencilerin Voleybol millî takımındaki
lanılır. kardeş sayısı oyuncuların boy uzunluğu
Aynı açının trigonometrik oranları bulunduğu üçgene göre Y Bir internet sitesini ziyaret Bir bölgedeki şehirlere ait
farklılık gösterir. eden günlük kişi sayısı içme sularının pH değerleri
Benzer üçgenlerde ölçüleri eşit açılara ait trigonometrik D Farklı illere ait aylık ortalama
oranlar eşittir. sıcaklık değerleri
Bir dik üçgenin kenar uzunlukları biliniyorsa iç açılarının D
trigonometrik oranları hesaplanabilir. Kesikli Veri: Belirli bir aralıktaki her gerçek sayı değerini alama-
yan veri türüdür.
Sürekli Veri: Belirli bir aralıktaki her gerçek sayı değerini alabi-
Çalışma No.: 71
len veri türüdür.
1. Yönerge: 4. İfadeler D/Y
1. Sorular Cevaplar Herhangi bir konuya ilişkin veriler daima sayısal değerlidir. Y
Ayşe’nin kaplama için birim olarak kullan- 24 birim dikdörtgen Veriler doğru ya da yanlış bilgiler içerebilir. D
dığı dikdörtgen legolarının sayısı kaçtır?
Araştırma yapılan konuya göre toplanan veri sayısı farklılık
Ahmet’in kaplama için birim olarak kul- 12 birim kare göstermez. Y
landığı kare legolarının sayısı kaçtır?
Sınıfımızdaki öğrencilerin okuduğu kitap sayıları sürekli
İrem’in kaplama için birim olarak kullan- veri türüne örnektir. Y
dığı kare legolarının sayısı kaçtır? 48 birim kare
Bir çiftlikte günlük sağılan süt miktarı sürekli veri iken gün- D
lük toplanan yumurta sayısı kesikli veridir.
163