Page 291 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 291

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
        155      TARİH 9                                                Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         6. ÜNİTE     : TÜRKLERİN İSLAMİYET’İ KABULÜ VE İLK TÜRK İSLAM DEVLETLERİ > 6.5. Büyük Selçuklu Devleti’nde Yönetim ve
                       Toplum Yapısı
         Kavram       : Nizamiye Medreseleri
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
          Çalışmanın Adı                          İLİM ARAYANLAR                                 20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Nizamiye Medreseleri’nin Selçuklu yönetim ve toplum yapısındaki etkilerini değerlendirebilme.



         Yönerge: Verilen metinleri inceleyerek soruları yanıtlayınız.


















          Görsel 1

           Selçuklu veziri Nizamülmülk, Şii Fâtımîler’in Sünni Abbâsîler’i ve Selçuklular’ı yıpratmak amacıyla
           siyasi ve askerî faaliyetlerin yanı sıra ilmî açıdan da yoğun bir propagandaya giriştikleri dönemde,
           devletin ihtiyaç duyduğu görevlileri yetiştirmek için ülkenin her tarafında medreseler açmaya karar
           vermiştir. Sultan Alparslan’dan gerekli izni alan Nizamülmülk, Nişabur Nizamiye Medresesinden son-
           ra Bağdat Nizamiye Medresesinin inşasına başlamıştır. Nizamiye Medreseleri külliye biçiminde ta-
           sarlanmıştır. Medreseye ek olarak kütüphane, hastane, mescit ve zaviye de bu yapı grubuna dâhil
           edilmiştir. Medresenin yakınında yaptırdığı çarşı ile birlikte arazi, hamam ve dükkânların gelirlerini
           müderris ve öğrencilere tahsis etmiştir. Nizamiye Medreselerinde, maddi imkânı olmadığı için eğitim
           alamayan öğrencilere de eğitim imkânı tanınmıştır. Nizamiye Medreseleri, devlet desteğiyle kurulan
           ve yaygınlaştırılan medreselerdir.
           Medreselere öğrencilerin ihtiyacına göre dershaneler, geniş bir toplantı salonu, depo, kiler, hamam,
           mutfak, ayrıca ibadet ve aynı zamanda cuma günleri namaz kılınıp halka vaaz verilen mescit de dâhil
           edilmiştir. Eğitim-öğretim süresi 4 yıldır. Dünyadaki ilk diploma uygulaması sayılabilecek ilk icazetna-
           me uygulaması bu kurumda yapılmıştır. Hukuk, İlahiyat, Edebiyat, Siyasal Bilgiler ve belli oranda da
           Fen Fakültesi müfredatını birleştiren Nizamiye Medreselerinde başta Kur’an olmak üzere hadis, fıkıh,
           kelam, Arapça, edebiyat, şiir, hitabet, tarih, coğrafya, müzik, hat, felsefe, mantık, riyaziye, hendese,
           ve hukuk gibi dersler verilmiştir.


         1.  Nizamiye Medreselerinin eğitime kurumsal, düşünsel ve yönetimsel alanlardaki etkileri nelerdir?
             Kurumsal alanda etkileri:
             Düşünsel alanda etkileri:
             Yönetimsel alanda etkileri:
          2.  Nizamiye Medreselerinin hangi özellikleri Büyük Selçuklu Devleti’nin sosyal devlet olduğunu kanıt-
              lar niteliktedir?











          288
   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296