Page 295 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 295
TARİH 9 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
Çalışma No.: 13 Çalışma No.: 16
1. Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Arkeoloji, herhangi bir gö- 1. Yönerge:
rüşün kanıtlarının geçmişte aranmasıyla başlamıştır. Bu soru 1.
dinî, ulusal ya da kültürel kimlik arayışı ya da geçmişte olduğu İnsanlığın varoluşundan bu yana bütün gelişmeler göz önü-
düşünülen önemli bir olayın kanıtlanması şeklinde olmuştur. Bu ne alındığında, günümüzde ulaşılan gelişmişlik düzeyi bir
süreç, ortaya bulgular çıktıkça yeni sorular doğurmuş ve ilgiyi tecrübe birikiminin ürünüdür. Bilimsel ve teknik gelişmeler
artırmıştır.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir. ile hayatımızı kolaylaştıran çalışmalar, veri ve bilgi birikimi
sonucunda ortaya çıkmıştır.
2. Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Arkeolojinin temelini oluş- 2. Yönerge:
turan ‘maddi kalıntılar’ insan tarafından doğrudan ya da do- 1. Ulusal kimlik, modern dünyadayalnızlaşan insana sığınacak
laylı olarak kullanılan, değiştirilen, yapılan ya da biçimlendi- bir liman görevi görür. Toplumun ortak hafızası, yani yaşadığı
rilen her şeyi kapsamaktadır. İnsanın geçmişini inceleyen tarih toprak parçası, mitleri, dili, tarihi; kısacası ortak kültürü, ulus
bilimi ise arkeoloji biliminden faydalanarak özellikle tarih ön- kimliğinin oluşmasında önemli bir etkendir.
cesi dönemi ve tarihî devirleri aydınlatmaya çalışır.” şeklinde
cevaplar vermesi beklenir. 2. Öğrenciler bu soruyu kendi bilgi ve birikimiyle yorumlaya-
3. Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Arkeoloji; geçmişi, uygarlı- caklardır.
ğın gelişim sürecini düşünce sistemimize kazandırmaya çalışan
bir bilim alanıdır. Diğer bütün bilim dalları gibi somut verilerle Çalışma No.: 17
çalışır, bu verilerin anlam kazanması için bilimsel yöntemler
kullanır ve elde ettiği sonuçları bilim dünyasına aktararak dü- 1. Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Kimlik, fert ve toplumun
şünce sistemimizin zenginleşmesini sağlar.” şeklinde cevaplar kendini tanımlama şeklidir. Kimlik, geçmişin değerlerini ya-
vermesi beklenir. şanan zaman diliminde yoğurarak yeniden inşa etmektedir.
Kimlik, hatırlama ve şuurluluk hâli olup ahlaki ve tarihî de-
Çalışma No.: 14 ğerlerin belli zaman ve mekânda fert ve toplumun ortak ai-
diyet duygusuyla birleşmesidir.” şeklinde cevaplar vermesi
1. Yönerge: beklenir.
1. Antropoloji diğer bilimlerden farklı olarak yer küreyi bir bütün 2. Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Toplum, kendisini oluştu-
olarak ele alır. Bu yaklaşımla antropoloji insanlığı bütünlüğü ran bireylerin bir kimlik altında toplanması sayesinde ortaya
içerisinde görmeye çalışır. Bu geniş ele alış biçimi antropolojiyi çıkar. Kimlik olmadan bir toplumun devamlılık sağlayabilme-
farklı bir yaklaşıma sahip kılmıştır. Bu yaklaşım antropolojinin si söz konusu olmayacaktır. Millî kimlik, geçmişte bir arada
diğer bilimlerden farkını ortaya koyar. yaşamış ve gelecekte de bir arada yaşamak isteyen toplumun,
birlik ve beraberlik içinde olmasını sağlan hafızasıdır.” şek-
2. İnsan doğası gereği yer yüzünü biçimlendirir. Bu biçimlendirmeyle linde cevaplar vermesi beklenir.
birlikte yer küre toplumsal, kültürel ve biyolojik olarak
çeşitlenmiştir. Yeryüzünde bir dönüşün söz konusudur. Yerkürenin 3. Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Dil, tarih birliği, dinî
koşulları da insana biçim vermiş onu çeşitlendirmiştir. Bu inançlar, devlet yapıları, coğrafi birliktelik, musiki, ülkü birli-
bakımdan yer küredeki çeşitliliğe bağlı olarak insan da farklılık ği” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
göstermiştir.
3. İnsanın kültürel ve fiziki yapısını araştıran antropoloji, insanlığın Çalışma No.: 18
en eski dönemlerinden itibaren aydınlatılmasında tarihe yardımcı
olur. İnsanı bir bütün olarak ele alan antropoloji sosyo-kültürel 1. Türk milletinin at üstünde geriye dönerek ok atacak kadar
dönüşünler açısından da tarihe yardımcı olur. yetenekli savaşçılar olduğu; başka inançlara anlayışlı davra-
nıp saygı gösterdiği; zorda kalanlara, yolculara, fakir ve düş-
künlere yardım ettiği; vatanlarını korumak için gözlerini bile
Çalışma No.: 15 kırpmadan canlarını feda edebileceği gibi bilgilere ulaşılabilir.
1. Yönerge:
2. Tarih bilgisi, insanların ve toplumların kimliklerinin oluşumu-
1. Milletlerin kültürel varlıklarını araştırıp inceleyen, benzer ve na katkı sağlar. Tarih, insanlara geçmişlerini öğreterek kendi-
farklılıkları açıklanan bir bilim dalından bahsedilmektedir. lerini ve ait oldukları toplumu daha iyi tanımalarına yardımcı
Milletlerin kültür ve kültürel etkileşimi konusunda tarih olur. Kendi toplumunun tarihini, nereden geldiğini, kim oldu-
araştırmalarına yardımcı olabilir. ğunu bilen insanlar kendi geleceklerini daha sağlam temeller
2. Etnoğrafya hakkında verilen tanım ile durum birbiri ile üzerine inşa edebilirler. Bu nedenle tarih bilgisi, millî ve top-
örtüşmektedir. Maddi kültür, yemek içmek, giyim kuşam, inanç, lumsal kimliğin oluşmasında büyük bir öneme sahiptir.
dokumacılık, motifler hepsi bir toplumun kültürel varlıklarıdır.
Bu konu hakkındaki araştırmalarda Etnoğrafya bilimi içerisinde 3. Öğrencilerin, “Mimari yapılar, geleneksel sanatlar, yemek
yapılmaktadır. kültürü, hukuk kuralları, yönetim biçimi, eğitim anlayışı, gi-
3. Gelenek ve kültürün aktarımında Etnoğrafya bilimsel olarak yim kuşam vb. konular, toplumsal kimlik hakkında bilgi vere-
aktif rol oynamaktadır. Kadim gelenek ile bugünkü yaşayan bilir.” gibi cevaplar vermesi beklenmektedir.
kültürümüz arasındaki benzerlikleri en iyi açıklayan bilim
dalıdır. Yaşadığımız kültüre hangi kültürler etki etmiş veya bizim
kültürel zenginliklerimiz hangi toplumlarda yaşatılmaktadır gibi Çalışma No.: 19
konularda Etnoğrafyanın etkisi vaz geçilemez bir durumdur.
1. Yönerge:
Öğrencinin bilgi-birikimine bağlı olarak yanıt vermesi
beklenir.
292