Page 293 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 293

TARİH 9                                                          CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi


          Çalışma No.: 1                                Çalışma No.: 4
          1. Yönerge:                                   1.  Öğrencinin,  bilgi  birikimine  göre;  “Tarihî  bilgi  veren  mal-
                                                           zemedir ya da kaynaklar geçmişteki olaylardan, insan faali-
          1.  TARİH;                                       yetlerinden geriye kalan izlerdir.” şeklinde cevaplar vermesi
                                                           beklenir.  Tarih bilimi için kaynak kullanmak oldukça önemli-
                                                           dir. Çünkü kaynak olmadan tarihî gerçekleri ortaya çıkarmak
              Cicero                GEÇMİŞ                 ve onları yazmak mümkün değildir.
                                                        2.  Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Kendine has bir yöntemi
                                    İNSAN                  bulunan tarih bilimi, bilinmeyene yönelerek onu kendi yön-
              Goethe                                       temleriyle keşfetmeye çalışır ve bilimsel bilgiyi ortaya çıkar-
                                                           mak için kaynaklardan yararlanır. Bu nedenle tarihteki olay
              Isaac Newton          ZAMAN                  ve olguların ortaya çıkarılması için kaynaklardan yararlanıl-
                                                           malı  ve  kaynakların  güvenilirliği  test  edilmelidir.”  şeklinde
              Mübahat Kütükoğlu     MEKÂN                  cevaplar vermesi beklenir.
                                                        3.  Öğrencinin,  bilgi  birikimine  göre;  “Hem  Tonyukuk  Yazıtları
              Halil İnalcık         KAYNAK                 hem de Lozan Barış Antlaşması olayın geçtiği döneme ait olup
                                                           birinci elden kaynaktır. Dolayısıyla araştırmacılar için olduk-
          2.  a. Görsellerden 1, 3, 4 ve 5. görseller tarihi çağrıştırmaktadır   ça kıymetlidir.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
             çünkü tarih bilimi geçmişte yaşanmış konuları inceler.
             b. Tarih biliminin ana konusu geçmiştir.   Çalışma No.: 5
          3.  Tarih,  insan  topluluklarının  birbirleriyle  olan  ilişkilerini  yer   1.  Öğrencinin, bilgi birikimine göre sırasıyla; “sözlü, yazılı, ses-
             ve zaman bildirerek sebep ve sonuç ilişkisi içinde belgelere   li ve görüntülü, gerçek eşya ve nesneler” şeklinde cevaplar
             dayandırarak inceleyen bilim dalıdır.         vermesi beklenir.
                                                        2.  Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “ T.C. Cumhurbaşkanlığı
          Çalışma No.: 2                                   Devlet Arşivleri Başkanlığı” görseli şeklinde cevaplar verme-
                                                           si beklenir. Arşivler, devlet ve toplum hafızasını bünyesinde
                                                           barındıran önemli kurumlardan birisidir. Devlet Arşivleri Baş-
          1. Yönerge:
                                                           kanlığı bünyesinde yer alan Cumhuriyet Arşivi, yakın tarihi-
          1.  a) I. İnsanlığın geçmişi                     mizle ilgili resmî belgelerin bulunduğu kurumdur.
                 II. Yer ve zaman
                 III. Kaynak                            3.  Sözlü Kaynaklar: Türk Destanları
                 IV. Neden-sonuç                           Yazılı Kaynaklar: Dede Korkut Kitabı, Arşiv Belgeleri,
             b) Tarih kavramı ile ilişkilendirilebilir. Tarih insanlığın geç-                Tonyukuk Yazıtı
             mişini, yer ve zaman göstererek kaynaklara dayalı olarak ne-  Sesli ve Görüntülü Kaynaklar: Göbeklitepe Belgeseli, Ataürk
             den-sonuç ilişkisi içerisinde inceler.                                    Çanakkale’de
                                                           Gerçek Eşya ve Nesneler: Piri Reis Haritası,
          2. Yönerge:
                                                                               Hiroşima Barış Anıtı
          1.  a) Tarih biliminin ana konusu, insan ve insanlığın geçmişidir.
             Michelet ve Fustel de Coulanges ile Marc Bloch’un görüşleri
             bu çıkarıma dayanaktır.                    Çalışma  No: 6
             b) Tarafsızlık (objektiflik) ilkesi.
          2.  Görsel 1 ve 2’deki zaman dilimleri tarih biliminin kapsamına   1. Yönerge:
             girmez. Çünkü bu dönemde insan henüz yeryüzünde görülme-  1.  a) Görsel 1: 1847 yılında Anadolu’da çiçek hastalığının gö-
             mektedir. Oysa tarih biliminin ana konusu insandır.  rüldüğü ve bu hastalığın aşısının   bulunduğu çıkarımında
             Gelecek  de  tarih  biliminin  kapsamına  girmemektedir.  Zeki   bulunabiliriz.
             Velidî Togan’ın ifadelerine göre tarih, insanlığın eylem ve dü-  Görsel 2: Dwight D Eisenhower’ın otuz dördüncü Ameri-
             şüncelerini takip eden bilgidir. Geçmişe dair eylem ve bilgi   kan Başkanı olduğu ve 1953-1961 yılları arasında görevde
             mevcuttur. Oysa gelecek henüz yaşanmamıştır ve gelecek ile   kaldığı çıkarımında bulunabiliriz.
             ilgili bilgiler sadece birer tahmindir.         Görsel 3: Fatih Dönemi’nde tapu senedi uygulamasının var
                                                             olduğunun çıkarımında bulunabiliriz.
                                                             b. Osmanlı dönemine ait bir para olduğu çıkarımını yapa-
          Çalışma No.: 3
                                                             biliriz.
          1.  Geçmiş                                         c. Bu eserlere tarihî belge denilebilir çünkü  bu eserlerin ta-
             İnsanlar veya insan toplulukları                rihî bir olayla veya kişiyle ilişkisi vardır ve tarihî bir süreci
             Yer ve zaman                                    yansıtmaktadır.
             Sebep sonuç
             Belgeler                                     2.  Üzerlerinde herhangi bir yazı olmamasına rağmen bu
                                                             eserlere de tarihî belge denilebilir çünkü bu eserlerin tarihî
          2.  Geçmişte insan topluluklarının başından geçen olayları yer   bir olayla veya kişiyle ilişkisi vardır ve tarihî bir süreci
             ve zaman göstererek sebep sonuç ilişkisi içeisinde belgelere   yansıtmaktadır.
             dayalı olarak inceleyen bilim dalıdır.
                                                          3.  Tarihî belgeler resmî ve hukuki hakları koruma, sosyal
          3.  Geçmişteki beşerî görüntüyü ve kendimizi doğru algılaya-  ve kültürel mirasın yeni nesillere aktarılması, ekonomik
             bilmemiz için yalnızca geçmişimizi değil günümüzde olup   hakların korunması gibi konularda yarar sağladıkları için
             biteni anlayabilmemiz geleceğimizde ne olabilir sorusuna   önemlidirler.
             karşı getirilebilecek yanıtı bulmada yardım edebileceği için
             tarih öğrenmeliyiz.



          290
   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298