Page 293 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 293
TARİH 9 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
Çalışma No.: 1 Çalışma No.: 4
1. Yönerge: 1. Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Tarihî bilgi veren mal-
zemedir ya da kaynaklar geçmişteki olaylardan, insan faali-
1. TARİH; yetlerinden geriye kalan izlerdir.” şeklinde cevaplar vermesi
beklenir. Tarih bilimi için kaynak kullanmak oldukça önemli-
dir. Çünkü kaynak olmadan tarihî gerçekleri ortaya çıkarmak
Cicero GEÇMİŞ ve onları yazmak mümkün değildir.
2. Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Kendine has bir yöntemi
İNSAN bulunan tarih bilimi, bilinmeyene yönelerek onu kendi yön-
Goethe temleriyle keşfetmeye çalışır ve bilimsel bilgiyi ortaya çıkar-
mak için kaynaklardan yararlanır. Bu nedenle tarihteki olay
Isaac Newton ZAMAN ve olguların ortaya çıkarılması için kaynaklardan yararlanıl-
malı ve kaynakların güvenilirliği test edilmelidir.” şeklinde
Mübahat Kütükoğlu MEKÂN cevaplar vermesi beklenir.
3. Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Hem Tonyukuk Yazıtları
Halil İnalcık KAYNAK hem de Lozan Barış Antlaşması olayın geçtiği döneme ait olup
birinci elden kaynaktır. Dolayısıyla araştırmacılar için olduk-
2. a. Görsellerden 1, 3, 4 ve 5. görseller tarihi çağrıştırmaktadır ça kıymetlidir.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
çünkü tarih bilimi geçmişte yaşanmış konuları inceler.
b. Tarih biliminin ana konusu geçmiştir. Çalışma No.: 5
3. Tarih, insan topluluklarının birbirleriyle olan ilişkilerini yer 1. Öğrencinin, bilgi birikimine göre sırasıyla; “sözlü, yazılı, ses-
ve zaman bildirerek sebep ve sonuç ilişkisi içinde belgelere li ve görüntülü, gerçek eşya ve nesneler” şeklinde cevaplar
dayandırarak inceleyen bilim dalıdır. vermesi beklenir.
2. Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “ T.C. Cumhurbaşkanlığı
Çalışma No.: 2 Devlet Arşivleri Başkanlığı” görseli şeklinde cevaplar verme-
si beklenir. Arşivler, devlet ve toplum hafızasını bünyesinde
barındıran önemli kurumlardan birisidir. Devlet Arşivleri Baş-
1. Yönerge:
kanlığı bünyesinde yer alan Cumhuriyet Arşivi, yakın tarihi-
1. a) I. İnsanlığın geçmişi mizle ilgili resmî belgelerin bulunduğu kurumdur.
II. Yer ve zaman
III. Kaynak 3. Sözlü Kaynaklar: Türk Destanları
IV. Neden-sonuç Yazılı Kaynaklar: Dede Korkut Kitabı, Arşiv Belgeleri,
b) Tarih kavramı ile ilişkilendirilebilir. Tarih insanlığın geç- Tonyukuk Yazıtı
mişini, yer ve zaman göstererek kaynaklara dayalı olarak ne- Sesli ve Görüntülü Kaynaklar: Göbeklitepe Belgeseli, Ataürk
den-sonuç ilişkisi içerisinde inceler. Çanakkale’de
Gerçek Eşya ve Nesneler: Piri Reis Haritası,
2. Yönerge:
Hiroşima Barış Anıtı
1. a) Tarih biliminin ana konusu, insan ve insanlığın geçmişidir.
Michelet ve Fustel de Coulanges ile Marc Bloch’un görüşleri
bu çıkarıma dayanaktır. Çalışma No: 6
b) Tarafsızlık (objektiflik) ilkesi.
2. Görsel 1 ve 2’deki zaman dilimleri tarih biliminin kapsamına 1. Yönerge:
girmez. Çünkü bu dönemde insan henüz yeryüzünde görülme- 1. a) Görsel 1: 1847 yılında Anadolu’da çiçek hastalığının gö-
mektedir. Oysa tarih biliminin ana konusu insandır. rüldüğü ve bu hastalığın aşısının bulunduğu çıkarımında
Gelecek de tarih biliminin kapsamına girmemektedir. Zeki bulunabiliriz.
Velidî Togan’ın ifadelerine göre tarih, insanlığın eylem ve dü- Görsel 2: Dwight D Eisenhower’ın otuz dördüncü Ameri-
şüncelerini takip eden bilgidir. Geçmişe dair eylem ve bilgi kan Başkanı olduğu ve 1953-1961 yılları arasında görevde
mevcuttur. Oysa gelecek henüz yaşanmamıştır ve gelecek ile kaldığı çıkarımında bulunabiliriz.
ilgili bilgiler sadece birer tahmindir. Görsel 3: Fatih Dönemi’nde tapu senedi uygulamasının var
olduğunun çıkarımında bulunabiliriz.
b. Osmanlı dönemine ait bir para olduğu çıkarımını yapa-
Çalışma No.: 3
biliriz.
1. Geçmiş c. Bu eserlere tarihî belge denilebilir çünkü bu eserlerin ta-
İnsanlar veya insan toplulukları rihî bir olayla veya kişiyle ilişkisi vardır ve tarihî bir süreci
Yer ve zaman yansıtmaktadır.
Sebep sonuç
Belgeler 2. Üzerlerinde herhangi bir yazı olmamasına rağmen bu
eserlere de tarihî belge denilebilir çünkü bu eserlerin tarihî
2. Geçmişte insan topluluklarının başından geçen olayları yer bir olayla veya kişiyle ilişkisi vardır ve tarihî bir süreci
ve zaman göstererek sebep sonuç ilişkisi içeisinde belgelere yansıtmaktadır.
dayalı olarak inceleyen bilim dalıdır.
3. Tarihî belgeler resmî ve hukuki hakları koruma, sosyal
3. Geçmişteki beşerî görüntüyü ve kendimizi doğru algılaya- ve kültürel mirasın yeni nesillere aktarılması, ekonomik
bilmemiz için yalnızca geçmişimizi değil günümüzde olup hakların korunması gibi konularda yarar sağladıkları için
biteni anlayabilmemiz geleceğimizde ne olabilir sorusuna önemlidirler.
karşı getirilebilecek yanıtı bulmada yardım edebileceği için
tarih öğrenmeliyiz.
290