Page 298 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 298

CEVAP ANAHTARLARI                                                                    TARİH 9
                                                                                              Kavram Öğretimi

                                                           3.  Öğrencinin,  bilgi  birikimine  göre;  “Tarihin  dönemlendiril-
             Çalışma No.: 30                                  mesi, öğrencilerin tarihteki bütünlük algısına zarar verebil-
                                                              mektedir. Ayrıca  tarihin  gerek  göreceli  bir  faaliyet  olduğu
            1. Yönerge:                                       gerekse Avrupa tarihiyle ilgili olayları ölçüt kabul ettiği ve
            1.  Günlük  yaşamda  kolaylıklar  sağladığı  için  insanlar  zamanı   Avrupa tarihi merkezli bir yaklaşım olduğu için tüm toplum-
               saat  veya  takvim  kullanarak  ölçmeye  ve  bölümlendirmeye   ları kapsama yeterliliğini sağlayamamaktadır.” şeklinde ce-
               çalışmışlardır.  Böylece  siyasi,  sosyal,  kültürel  ve  ekonomik   vaplar vermesi beklenir.
               faaliyetler belirli bir düzen içinde yürütülmeye çalışılmıştır.

            2. Yönerge:                                    Çalışma No.: 34
            1.  Halk  takviminde  insanların  geçim  kaynaklarına  göre  farklı   1. Tarihi  süreç,  insanların  yeryüzünde  görülmesiyle  başlar  ve
               yörelere özgü planlamalar yapılmıştır. Yıl, Kasım ve Hıdrel-  yazının  icadıyla  kayıt  altına  alınır.  Bu  süreç  çok  uzun  bir
               lez olmak üzere iki bölüme ayrılmıştır. Dünya genelinde ka-  zaman dilimini kapsamaktadır. Bu uzun dilimde vuku bulan
               bul gören günümüzdeki takvimlerde ise yıl, ay, hafta şeklinde   tarihi  olayların  bir  bütün  halinde  ele  alınması,  bu  şekilde
               daha detaylı bölümlendirmeler yapılmıştır.   araştırılması  ve  anlaşılması  gerçekten  zordur.  Bu  araştırma
            2.  Öğrencilerin “Gün içerinde güneşin hareketlerini dikkate ala-  zorluğu, konusu olayları tespit etmek, araştırmak ve anlamak
               rak planlama yapmaya çalışırdım. Zamanla ilgili herkes için   olan tarihçi için de geçerlidir. Bu yüzden de tarihi sürecin bir
               geçerli teknik bilgiler olmasa iş gitme, arkadaşlarla buluşma   şekilde bölünmesi, çağlara ayrılması gerekli olmuştur.
               veya başka işler için vakitlerini belirlemede aksamalar yaşa-  Tarihin çağlara ya da dönemlere ayrıştırılması olayların ince-
               nırdı.” gibi cevaplar vermesi beklenmektedir.  lenmesini ve tarih öğretimini kolaylaştırmaya yöneliktir.
                                                           2.  Dönemlendirme yapılırken herkes kendi inanç ve düşünce-
             Çalışma No.: 31
                                                             sine  göre  bir  dönemlendirme  yapmıştır.  Yani  günümüzde
                                                             kullanılan Avrupa merkezli sistem, tarih boyunca kullanılan
            1. Yönerge:
                                                             tek sistem olmamıştır. Onun öncesinde farklı din adamları-
            1.  Ahmet Hamdi Tanpınar, zamanı uçup gitmek için fırsat kol-  nın ortaya attığı altılı sistem kullanılmıştır. Ayrıca Avrupa
               ladığı için yeni doğmuş bir kuşa benzetmektedir. Zaman da   merkezci bu sistem genel olarak teologlar tarafından oluştu-
               durmaz, akar.                                 rulmuş olup Hristiyan inancına ve Avrupa tarihine uygunluk
                                                             göstermektedir.
            2.  Geçmiş zamanda yaşanan gelişmeleri unutursak onlarla insan-
               lığın tecrübeleri veya bireysel olarak kendi tecrübelerimiz de   3.  Günümüzde neredeyse tüm milletler tarafından kullanılan bu
               uçup gitmiş olur. Geçmiş olaylardaki değişim ve sürekliliği   çağ sistemi, aslında kendine ait köklü bir tarihi olan bu devlet-
               kronolojik olarak takip etsek onları hatırlayışımız kolaylaşabi-  lerin tarihini yok saymaktadır. Bu durumdan dolayı diğer dev-
               lir ve geçmiş zamanın uçup gitmesini engelleyebiliriz.  letlerin de kendilerine ait bir sisteme ihtiyacı vardır. Geniş bir
                                                              alana yayılan Osmanlı ve Türk tarihi de kendine ait bir sistemle
                                                              yorumlanmalı ve dönemlendirilmelidir.
            2. Yönerge:
            1.  Öğrenci kendi kronolojisini hazırlar.
                                                           Çalışma No.: 35
            3. Yönerge:
                                                           1.  Tarihi bir bütün olarak ilk insandan günümüze kadar tek par-
            1.  Öğrencinin bilgi-birikimine bağlı olarak yanıt vermesi beklenir.  ça hâinde incelemek çok zor olacağından bölümlere ayırma
                                                              gereği duyulmuştur. Bölümlere ayırırken insanlığın büyük
                                                              çoğunluğunu ilgilendiren veya etkileyen olaylar seçilmiştir.
             Çalışma No.: 32                               2.  Bölgenin coğrafi konumu o bölgede yaşayan insanların uğ-
                                                              raşlarını,  ekonomik  düzeylerini,  sosyal  yaşamlarını  etkile-
             1. Yönerge:                                      mektedir.  Bütün  bunlar  da  toplumun  gelişmişliğini  göster-
                                                              mektedir. Ayrıca bölgenin istilalara açık olması da bu konuda
             1.  Öğrencinin bilgi-birikimine bağlı olarak yanıt vermesi beklenir.  etkilidir. Tarihî çağlara, komşularına göre daha önce geçen
                                                              toplumlar ise savaşlarda veya kültürel gelişimde daha ileriye
             2.  Öğrencinin bilgi-birikimine bağlı olarak yanıt vermesi beklenir.  gitmektedir.
                                                           3.  Göç: Gelişmiş toplumlar, kendisinden daha geri olan toplum-
                                                              ların yaşadığı coğrafyaya göç ettiğinde bölgede yaşayan top-
             Çalışma No.: 33                                  lumlarda da gelişim değişim olur.
            1.  Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Çok geniş bir çalışma   Farklı kültür seviyesindeki toplumlar, savaş ve ticaret esnasın-
               alanı olan tarihin araştırılması ve öğretiminin kolaylaştırıl-  da karşı karşıya geldiğinde başta kullandıkları araç gereçler
               ması için başlangıcı ve bitişi belirli zaman dilimlerine ayı-  olmak üzere birbirlerinden etkilenirler.
               rarak incelenmesi, tarihin zamana göre tasnif edilmesidir.”
               şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
                                                           Çalışma No.: 36
            2.  Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Tarihin zamana göre
               tasnifinin sebebi öğrenmeyi, öğretmeyi ve araştırmayı kolay-  1.  Miladi Takvimin başlangıcı, Hz İsa’nın doğumu; kendi yaşan-
               laştırmaktır. Tarih, tıpkı ana malzemesini oluşturan zaman   tımıza etki eden, yeni bir süreci başlatan olay.
               gibi ilk bakışta süreklilik arz edermiş gibi görünür. Ama   2.
               aynı zamanda değişimlerden de oluşmuştur. Aynı zamanda   İnsanın zamana hükmetme, zamanı ölçme, dilimlere ayırma
               uzmanlar uzun süredir bu değişimleri belirlemek ve tanımla-  ve öğrenme isteği saat, takvim, milat, çağ gibi kavramları or-
               mak için ilk başlarda tarihin ‘çağları’, sonra da ‘dönemleri’   taya çıkarmıştır.
               adı verilen bölümleri o süreklilik içinde kesip ayırmışlardır.   3.  Tarihi  dönemlere  ayırma  ihtiyacı  tarihin  özel  bir  ilgi  alanı
               Bu sayede tarihin, zamana göre tasnif edilerek kronolojik   olması  ve    öğretilen  bir  ders  haline  gelmesi  sonucu  olarak
               dilimler hâlinde daha rahat incelenmesi amaçlanır.” şeklinde   doğmuştur. Dönemlendirme için kullanılan kavramlar(milat,
               cevaplar vermesi beklenir.                     yüzyıl,  çağ  vb)  ile  tarih  öğretiminin  kolaylaştırılması  esas
                                                              alınmıştır.
                                                                                                   295
   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303