Page 296 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 296

CEVAP ANAHTARLARI                                                                    TARİH 9
                                                                                              Kavram Öğretimi

             2. Yönerge:
                                                           Çalışma No.: 21
                          Toplumun Özellikleri         D   Yönerge 1:
                                                              Tanımlamalarda ortaya çıkan temel farklılık, millet kavramına
             Farklı amaç ve idealleri paylaşan birey ve gruplardan oluşur.  iki temel bakış açısının olduğudur. Buna göre İlber Ortaylı,
                                                           1.  objektif bakış açısına sahip millet anlayışında Osmanlı Dev-
             Aynı kurallara uyma zorunluluğu bulunan birey ve gruplardan   leti’ndeki millet anlayışının dinî bağlardan yola çıkarak ku-
             oluşur.                                   +      rulduğunu, bunun yanında vatandaşlık tanımının, farklı etnik
                                                              kökenlere sahip yurttaşların aidiyetini de kapsadığını ve ko-
             Çoğu kez aynı toprak üzerinde yaşayan gruplardan oluşur.  +  ruduğunu ifade etmektedir. Mustafa Kemal Atatürk ve Ernest
                                                              Renan ise millet kavramının ortak duygu ve ortak geçmiş çer-
             Pek çok öge ve kurumlardanoluşan bir yapıdır.  +  çevesinde şekillendiğini ifade etmektedirler.
             Toplumu oluşturan insanlar arasında,düzenli ve karşılıklı
             ilişkiler söz konusu değildir.                2.  Millet kavramını oluşturan temel etkenler ortak mazi, birlikte
                                                              yaşama elde edilen mirasın korunması ve ortak bir gelecek
             İşlevsel olarak benzer temel gruplardan oluşmuştur.  planlama iradesi göstermektir.

             Ortak bir coğrafi mekânı vardır.          +
                                                           Çalışma No.: 22
             3. Yönerge:                                   1.  Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Ortak bir geçmişe ve ha-
                                                              tıra mirasına, birlikte yaşamak arzusuna, ortak gelecek için
                Öğrencinin bilgi-birikimine bağlı olarak yanıt vermesi   birlikte çalışma iradesine sahip olan kederde ve tasada aynı
                beklenir.                                     nabzı gösteren insan topluluğuna millet denir.” şeklinde ce-
                                                              vaplar vermesi beklenir.
             Çalışma No.: 20                               2.  Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Millet olabilmek için ırk
                                                              birliği, din birliği veya inanç birliği çok önemli olmakla bir-
             Yönerge 1:                                       likte yeterli ölçütler değildir. Aynı toprak parçası üstünde ya-
                                                              şayan insanların millet olması için şart; ortak bir geçmişe,
             1.  a) Köken olarak ulus ve millet aynı anlama gelmemektedir.   kader birliğine, ortak bir gelecek hedefine sahip olmaktır. Bu,
                Ulus, Türkçe kökenlidir ve aynı boydan olanları ifade etmek-  en tutarlı ve geçerli görüştür. Milliyet bağı böylece maddi ol-
                tedir. Millet ise Arapça kökenlidir ve aynı dinî zümreden olan-  maktan çok manevi bir ilişki hâlini alır ve gelecek kuşaklara
                ları ifade etmek için kullanılmıştır.         aktarılır.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
                b) Yakın Çağ’a damgasını vuran Fransız İhtilali, millet (ulus)
                kavramı hakkında yeni fikirlerin ortaya çıkmasını sağlamıştır.   3.  Öğrencinin,  bilgi  birikimine  göre;  “Geçmişte  bir  arada  ya-
                Kimi düşünürlere göre aynı etnik kökenden gelen, aynı dili   şamış, şimdi de bir arada yaşayan ve gelecekte de bir arada
                konuşan  ve  aynı  dine  inanan  insanların  meydana  getirdiği   yaşama  inancında  ve  kararında  olan  insan  toplulukları  ar-
                topluluklar millet olarak görülmüş, kimilerine göreyse millet   tık millet olma vasfına erişmiş demektir. Bununla birlikte bu
                kavramı manevi unsurlarda aranmıştır. Bu tartışmaların ürünü   bilincin yerleştirilmesi ve daha ileriye taşınması adına yeni
                olan milliyetçilik fikri ise bu çağa ait pek çok savaşın temel   nesillere büyük görevler düşmektedir. Öncelikle kişilerin, mil-
                sebebini oluşturmuştur.                       lete duyduğu bağlılığın diğer tüm bağlılıklardan üstün olması
                                                              gerektiği  öğretilmelidir.  Bu  bağlamda  tarih  bilimine  büyük
             2.                                               görevler düşmektedir. Zira hak edilmiş bir coğrafyada ortak
                                                              değerler etrafında şekillenen bir olgu olarak milliyetçilik, en
                                                              başta ortak tarihe ihtiyaç duyar. Bu anlamda tarih ne kadar
                    Objektif Bakış     Subjektif Bakış        geriye götürülürse kolektif hafızada millet mefhumu o kadar
                                                              yücelir ve gelecek nesillere köklü ve sağlam bir karakter ola-
                 Bu bağlar maddi, yani   Bu bağlar, manevi    rak aktarılır.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
                 elle tutulur, gözle görülür,  niteliktedir; birtakım ortak
                 kısacası beş duyuyla   duygu ve düşüncelerden   Çalışma No.: 23
                 hissedilir niteliktedir.  oluşur.
                 Objektif faktörlerde ortak   Subjektif bağlar arasında,   1.  Öğrencinin,  bilgi  birikimine  göre;  “Kolektif  davranışların
                 özelliklerden çok farklılık-  ortak geçmiş, hatıra,   kurumsallaşmış  hâli  olarak  tanımlanabilecek  kültür;  bilgi,
                 lar belirleyicidir.  amaç, ideal, istikbal, ülkü   inanç, sanat, ahlak, hukuk, örf ve âdet başta olmak üzere insa-
                                    birliği gibi hususlar yer   nın toplumun bir üyesi olması dolayısıyla kazandığı diğer bü-
                                    almaktadır. Geçmişte      tün maharet ve alışkanlıklarını kapsayan karmaşık bir bütün
                                                              olarak tarif edilebilir.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
                                    yaşanılan ortak acılar
                                    veya birlikte kazanılan
                                    başarılar, ortak amaca   2.  Öğrencinin,  bilgi  birikimine  göre;  “Kültür;  insanın  yaşayış
                                    varmak için mücadeleler,   ve  düşünüş  tarzından  günlük  münasebetlerine;  edebiyat  ve
                                    ortak tehlikelere karşı   sanat  anlayışından  inanç  ve  eğlence  dünyasına  kadar  top-
                                    birlikte karşı koyma isteği   lumsal hayatta edindiği ve sürekli karşılaştığı her türlü maddi
                                    gibi faktörler insanları   ve manevi unsurlardır. Bu anlamda insanın günlük hayatında
                                    birbirine bağlamaktadır.  karşılaştığı her türlü maddi ve manevi unsuru kapsar. İnsanın
                                                              yaşadığı şehirdeki tarihî eserler, yediği besinler ve hatta yeme
                                                              yöntemleri, önemli günlerindeki merasim şekilleri, günlük ha-
                                                              yatında iletişim için kullandığı kelimelere kadar hayatının her
         3.   Subjektif millet anlayışını yansıtmaktadır.     safhasında hemen hemen herşey kültürel unsurlara örnek ola-
                                                              rak gösterilebilir.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.




                                                                                                   293
   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301