Page 297 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 297
TARİH 9 CEVAP ANAHTARLARI
Kavram Öğretimi
3. Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Bir milletin algıladığı
duygular, ortaya koyduğu düşünceler, uyguladığı davranışlar, Çalışma No.: 27
gösterdiği beceriler, ürettiği bilgiler, estetik değerler, şekil-
lendirdiği sosyal yapılar, dinî/ahlaki ve hukuki uygulamalar, 1. Yönerge:
iktisadi ve teknolojik sistemler ve nihayet kendi varlığı hak-
kında ulaştığı tarih şuuru gibi bütün bu unsurlar, o milletin 1. A) maddesinde tarih yanlış verilmiştir. Atatürk 1938’de vefat
zaman içinde yaşadığı gerçekliklerdir. Tarihin anlamla- ettiği için 1946 seçimlerinde seçilmesi imkânsızdır. B) Mad-
rından birisi de ‘bir milletin veya insanlığın zaman içinde desinde yanlış bir kavram kullanılmıştır. Türkiye Cumhuriyeti
yaşadığı realiteler’ olduğuna göre bir noktada tarih, kültürle Devleti’nde veziriazam bulunmamıştır. Cumhurbaşkanlığı
aynılaşmaktadır. En azından bu manası içinde tarih, kültür sisteminden önce Başbakanlık makamı vardı ve İsmet İnönü
unsurlarını muhafaza eden bir depo, bir hazine durumunda- de ilk başbakandır. C) maddesinde ise tarihteki bir uygulama
dır. Yani kültürün bütün unsurı, bu sefer de tarihin inceleme günümüz değerleriyle yorumlanmıştır. Bu da farklı bir tarihsel
konuları olarak karşımıza çıkmaktadır.” şeklinde cevaplar yanılgıdır. IV. yüzyılda demokrasi olmadığı gibi herhangi bir
vermesi beklenir. uygulamayı antidemokratik olarak nitelemek de doğru değil-
dir.
Çalışma No.: 24
2. Şoförün, ileri doğru seyrederken arkasında bıraktığı yayaya
1. Tahmini anlamı: Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak çarpacağını zannederek frene basması geçmişe takılıp kaldığını
“Bir toplumun hayat biçimi, toplumu oluşturan maddi ve gösterir. Aynı şey siyasetçi için de geçerli. O da güncel ve ge-
manevi değerler, bir topluma has duygu, düşünce, davranış lecek politikasını geçmişe takılıp kalarak belirlemeye çalışıyor.
ve sanat yapıtlarının bütünü...” vb. farklı cevaplar verilebilir.
Sözlük anlamı: Tarihsel, toplumsal gelişme süreci içinde
yaratılan bütün maddi ve manevi değerler ile bunları yarat- 2. Yönerge:
mada, sonraki nesillere iletmede kullanılan insanın doğal 1. Anakronizme düşmek tarihi yanlış anlamamıza sebep olacak-
ve toplumsal çevresine egemenliğinin ölçüsünü gösteren tır. Bu da Tarih disiplininin amacına hizmet etmesini engeller.
araçların bütünü, hars, ekin. Günümüzü anlamlandırıp geleceğimizi inşa ederken bizi ger-
2. Gelenek-görenek, giyim-kuşam, dil, din, eğlence, yemek, çekçi verilerden uzaklaştırır.
müzik.
Çalışma No.: 28
3. Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Kültürel öğelerin
tanıtılması için sanatsal faaliyetlerin gerçekleştirilmesi, 1. Çok uzun süreçlerde yaşanmış geçmiş olayları incelemek, araş-
sinemanın etkin bir biçimde kullanılması, kültürel öğele- tırmak ve anlamak bir takım güçlükler yaratacağı için zamanı
rin televizyon programlarında farkındalık oluşturabilecek bölümlere ayırmak ve geçmişi incelemek daha kolay olacaktır.
biçimde yer alması, bireysel ve toplumsal bilincin sağlanması Ayrıca insanlar günlük yaşamlarını planlarken zamanı saat veya
için faaliyetlerin arttırılması, kültürel mirasın korunması için takvim kullanarak ölçmeye ve bölümlendirmeye çalışırlar. Böy-
gerekli yasa ve yönetmeliklerin düzenlenmesi sağlanmalı- lece sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasi faaliyetlerin belirli bir
dır…” vb. farklı cevaplar verilebilir. düzen içinde yürütülmesi mümkün olabilmektedir.
2. Zaman duygusal yaklaşımla tanımlansaydı bir nesnellik sağla-
Çalışma No.: 25
namazdı. Nesnellik olmadan da tarihin bilimsel bir kimliğe ka-
vuşması gerçekleşemezdi. Öğrencinin anlayış ve yaklaşımı doğ-
1. Yönerge: rultusunda herhangi bir şairin zaman temalı dize ya da dizeleri
uygun olacaktır.
1. Öğrencilerin bilgi-birikimlerine bağlı olarak farklı yanıtlar
vermeleri beklenir. 3. Öğrencinin anlayış ve yaklaşımı doğrultusunda zamanın duygu-
sal yaklaşımına ilişkin nazım ya da nesir türünde zaman temalı
2. Yönerge: herhangi bir metni içeren bir davetiye ya da özel bir gün bildiren
afiş uygun olacaktır.
1. Elaziz yerine Elazığ, Dersaadet Şehremini yerine İstanbul Be-
lediye Başkanı, Kral yerine Cumhurbaş-kanı, İmparator yeri-
ne Devlet Başkanı, II. Mehmed yerine Yavuz Sultan Selim, Çalışma No.: 29
568 yerine 88 yazılacaktır.
1. Yönerge:
2. Öğrencinin bilgi-birikimine bağlı olarak yanıt vermesi
beklenir. 1. Çok uzun süreçlerde yaşanmış geçmiş olayları incelemek, araş-
tırmak ve anlamak bir takım güçlükler yaratacağı için zamanı
bölümlere ayırmak ve geçmişi incelemek daha kolay olacaktır.
Ayrıca insanlar günlük yaşamlarını planlarken zamanı saat veya
Çalışma No.: 26 takvim kullanarak ölçmeye ve bölümlendirmeye çalışırlar. Böy-
lece sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasi faaliyetlerin belirli bir
Yönerge 1: düzen içinde yürütülmesi mümkün olabilmektedir.
1. Tarihî eser kaçakçılığıyla ilgili bir haber. Sorumsuz kişilerin 2. Yönerge:
tarihî mirasımızı kaçırmalarına engel olunması ilgi çekici bir
haber. 1. a) Günlük yaşamımızdaki etkinlikler ve önemli günlerin (do-
ğum, ölüm, evlenme, yaş günü, önemli dini ve milli günler)
2. Farklı haber sitelerinden, mümkünse devlet kaynaklı haber anılması ve kutlanması, bunların planlanması gibi konular-
ajanslarından teyit edilebilir. Ayrıca habere konu olan mal- da zorluklar yaşanırdı.
zeme hakkında genel ağ arama motorları dışında akademik
kaynaklardan araştırma yapılabilir. Hristiyanlık tarihiyle ilgili b) Her öğrenci hesap yapılacağı tarihte kaç yaşında ise bunu
ansiklopedilere, tezlere, dijital yayımlanmış olan makaleler aya çevirerek yaşını hesaplar.
incelenerek 2300 yıllık İncil hakkında bilgi toplanabilir. Hz.
İsa’nın günümüzden 2300 yıl önce yaşamış olma ihtimali bu- 2. Akademisyenler, bilimsel ve teknik buluşlar yapanlar, bilgisa-
lunmadığı için ele geçirilen İncil’in bahsedildiği kadar eski yar ve telefon yazılımları gerçekleştirenler vb. kişiler toplum-
olması doğru olamaz. da saygın bir konuma sahip olabilmektedirler.
294