Page 297 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 297

TARİH 9                                                          CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

          3.  Öğrencinin, bilgi birikimine göre; “Bir milletin algıladığı
             duygular, ortaya koyduğu düşünceler, uyguladığı davranışlar,   Çalışma No.: 27
             gösterdiği beceriler, ürettiği bilgiler, estetik değerler, şekil-
             lendirdiği sosyal yapılar,  dinî/ahlaki ve hukuki uygulamalar,   1. Yönerge:
             iktisadi ve teknolojik sistemler ve nihayet kendi varlığı hak-
             kında ulaştığı tarih şuuru gibi bütün bu unsurlar, o milletin   1.  A) maddesinde tarih yanlış verilmiştir. Atatürk 1938’de vefat
             zaman içinde yaşadığı gerçekliklerdir. Tarihin anlamla-  ettiği için 1946 seçimlerinde seçilmesi imkânsızdır. B) Mad-
             rından birisi de ‘bir milletin veya insanlığın zaman içinde   desinde yanlış bir kavram kullanılmıştır. Türkiye Cumhuriyeti
             yaşadığı realiteler’ olduğuna göre bir noktada tarih, kültürle   Devleti’nde  veziriazam  bulunmamıştır.  Cumhurbaşkanlığı
             aynılaşmaktadır. En azından bu manası içinde tarih, kültür   sisteminden önce Başbakanlık makamı vardı ve İsmet İnönü
             unsurlarını muhafaza eden bir depo, bir hazine durumunda-  de ilk başbakandır. C) maddesinde ise tarihteki bir uygulama
             dır. Yani kültürün bütün unsurı, bu sefer de tarihin inceleme   günümüz değerleriyle yorumlanmıştır. Bu da farklı bir tarihsel
             konuları olarak karşımıza çıkmaktadır.” şeklinde cevaplar   yanılgıdır. IV. yüzyılda demokrasi olmadığı gibi herhangi bir
             vermesi beklenir.                             uygulamayı antidemokratik olarak nitelemek de doğru değil-
                                                           dir.
          Çalışma No.: 24
                                                        2.  Şoförün,  ileri  doğru  seyrederken  arkasında  bıraktığı  yayaya
          1.  Tahmini anlamı: Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak   çarpacağını zannederek frene basması geçmişe takılıp kaldığını
             “Bir toplumun hayat biçimi, toplumu oluşturan maddi ve   gösterir. Aynı şey siyasetçi için de geçerli. O da güncel ve ge-
             manevi değerler, bir topluma has duygu, düşünce, davranış   lecek politikasını geçmişe takılıp kalarak belirlemeye çalışıyor.
             ve sanat yapıtlarının bütünü...” vb. farklı cevaplar verilebilir.
             Sözlük anlamı: Tarihsel, toplumsal gelişme süreci içinde
             yaratılan bütün maddi ve manevi değerler ile bunları yarat-  2. Yönerge:
             mada, sonraki nesillere iletmede kullanılan insanın doğal   1.  Anakronizme düşmek tarihi yanlış anlamamıza sebep olacak-
             ve toplumsal çevresine egemenliğinin ölçüsünü gösteren   tır. Bu da Tarih disiplininin amacına hizmet etmesini engeller.
             araçların bütünü, hars, ekin.                 Günümüzü anlamlandırıp geleceğimizi inşa ederken bizi ger-
          2.  Gelenek-görenek, giyim-kuşam, dil, din, eğlence, yemek,   çekçi verilerden uzaklaştırır.
             müzik.
                                                        Çalışma No.: 28
          3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Kültürel öğelerin
             tanıtılması için sanatsal faaliyetlerin gerçekleştirilmesi,   1.  Çok uzun süreçlerde yaşanmış geçmiş olayları incelemek, araş-
             sinemanın etkin bir biçimde kullanılması, kültürel öğele-  tırmak ve anlamak bir takım güçlükler yaratacağı için zamanı
             rin televizyon programlarında farkındalık oluşturabilecek   bölümlere ayırmak ve geçmişi incelemek daha kolay olacaktır.
             biçimde yer alması, bireysel ve toplumsal bilincin sağlanması   Ayrıca insanlar günlük yaşamlarını planlarken zamanı saat veya
             için faaliyetlerin arttırılması, kültürel mirasın korunması için   takvim kullanarak ölçmeye ve bölümlendirmeye çalışırlar. Böy-
             gerekli yasa ve yönetmeliklerin düzenlenmesi sağlanmalı-  lece sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasi faaliyetlerin belirli bir
             dır…” vb. farklı cevaplar verilebilir.        düzen içinde yürütülmesi mümkün olabilmektedir.
                                                        2.  Zaman duygusal yaklaşımla tanımlansaydı bir nesnellik sağla-
          Çalışma No.: 25
                                                           namazdı. Nesnellik olmadan da tarihin bilimsel bir kimliğe ka-
                                                           vuşması gerçekleşemezdi. Öğrencinin anlayış ve yaklaşımı doğ-
          1. Yönerge:                                      rultusunda herhangi bir şairin zaman temalı dize ya da dizeleri
                                                           uygun olacaktır.
          1.  Öğrencilerin bilgi-birikimlerine bağlı olarak farklı yanıtlar
             vermeleri beklenir.                        3.  Öğrencinin anlayış ve yaklaşımı doğrultusunda zamanın duygu-
                                                           sal yaklaşımına ilişkin nazım ya da nesir türünde zaman temalı
          2. Yönerge:                                      herhangi bir metni içeren bir davetiye ya da özel bir gün bildiren
                                                           afiş uygun olacaktır.
          1.  Elaziz yerine Elazığ, Dersaadet Şehremini yerine İstanbul Be-
             lediye Başkanı, Kral yerine Cumhurbaş-kanı,  İmparator yeri-
             ne Devlet Başkanı,  II. Mehmed yerine Yavuz Sultan Selim,   Çalışma No.: 29
             568 yerine 88 yazılacaktır.
                                                        1. Yönerge:
          2.  Öğrencinin bilgi-birikimine bağlı olarak yanıt vermesi
             beklenir.                                  1.  Çok uzun süreçlerde yaşanmış geçmiş olayları incelemek, araş-
                                                           tırmak ve anlamak bir takım güçlükler yaratacağı için zamanı
                                                           bölümlere ayırmak ve geçmişi incelemek daha kolay olacaktır.
                                                           Ayrıca insanlar günlük yaşamlarını planlarken zamanı saat veya
          Çalışma No.: 26                                  takvim kullanarak ölçmeye ve bölümlendirmeye çalışırlar. Böy-
                                                           lece sosyal, kültürel, ekonomik ve siyasi faaliyetlerin belirli bir
          Yönerge 1:                                       düzen içinde yürütülmesi mümkün olabilmektedir.
          1.  Tarihî eser kaçakçılığıyla ilgili bir haber. Sorumsuz kişilerin   2. Yönerge:
             tarihî mirasımızı kaçırmalarına engel olunması ilgi çekici bir
             haber.                                     1.  a) Günlük yaşamımızdaki etkinlikler ve önemli günlerin (do-
                                                             ğum, ölüm, evlenme, yaş günü, önemli dini ve milli günler)
          2.  Farklı  haber  sitelerinden,  mümkünse  devlet  kaynaklı  haber   anılması ve kutlanması, bunların planlanması gibi konular-
             ajanslarından  teyit  edilebilir. Ayrıca  habere  konu  olan  mal-  da zorluklar yaşanırdı.
             zeme  hakkında  genel  ağ  arama  motorları  dışında  akademik
             kaynaklardan araştırma yapılabilir. Hristiyanlık tarihiyle ilgili    b) Her öğrenci hesap yapılacağı tarihte kaç yaşında ise bunu
             ansiklopedilere,  tezlere,  dijital  yayımlanmış  olan  makaleler   aya çevirerek yaşını hesaplar.
             incelenerek 2300 yıllık İncil hakkında bilgi toplanabilir. Hz.
             İsa’nın günümüzden 2300 yıl önce yaşamış olma ihtimali bu-  2.  Akademisyenler, bilimsel ve teknik buluşlar yapanlar, bilgisa-
             lunmadığı  için  ele  geçirilen  İncil’in  bahsedildiği  kadar  eski   yar ve telefon yazılımları gerçekleştirenler vb. kişiler toplum-
             olması doğru olamaz.                           da saygın bir konuma sahip olabilmektedirler.
          294
   292   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302