Page 318 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 318
CEVAP ANAHTARLARI TARİH 9
Kavram Öğretimi
Çalışma No.: 155
1. Yönerge:
1. Kurumsal alanda etkileri: Medreselerde eğitimsel donanımın
artmasını ve kampüs anlayışının yaygınlaşmasını sağlamıştır.
Düşünsel alanda etkileri: Nizamiye Medreselerinde verilen
düzenli eğitimle artık eğitim kurumlarından beklentiler artmış
ve eğitim amaçları genişlemiş ve ilim adamı, hâkim, savcı,
imam, vaiz, öğretmen ve diğer devlet kurumları için memurlar
yetiştirmek hedeflenmiştir.
Yönetimsel alanda etkileri: Eğitim devlet erkleri tarafından
kontrollü bir şekilde yaygınlaştırılmaya çalışılmış ve yaygın
hâlden örgün statüsüne yükseltilmiştir. Eğitimin devlet görevi
olduğu doğrultusunda atılan ilk adım olarak değerlendirilebilir.
2. Büyük Selçuklu Devleti’nde medreseler devlet kurumlarıdır ve
medrese eğitimi ücretsizdir bu kurumlarda eğitim gören ihti-
yaç sahibi öğrencilere devlet desteği sağlanmaktadır. Nizamiye
Medreselerinin bu özellikleri Büyük Selçuklu Devleti’nin sos-
yal devlet olduğunu kanıtlar niteliktedir.
3. a)
Örgün bir eğitim kurumudur. X
Külliye şeklindeki yapılardır. X
Özel eğitim kurumlarıdır.
Müderrislerin gelirleri vardır. X
Bir eğitim kurumu olarak inşa edilmiştir. X
Yükseköğretim kurumlarıdır. X
Sadece din adamı yetiştirmektedir.
Gelirlerini vakıflardan sağlarlar. X
b) Türk İslam devletleri, devletin gelişmesi ve bekası için eği-
timin her şeyden önemli olduğu anlayışını benimsemiştir. İslam
medeniyetinde kurulup geliştirilen medreseler Batı’da da benzer
kurumların kurulup yaygınlaşmasında etkili olmuştur. Dünyanın
önde gelen birçok üniversitesi Nizamiye Medreselerinden sonra
kurulmuştur.
315