Page 313 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 313

TARİH 9                                                          CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

                                                        3.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Hz. Peygamber ve Müslü-
          Çalışma No.: 123
                                                            manların Mekke’den Medine’ye hicreti sonrası ilk İslam top-
         1.  İnanç alanı dışında; insan hakları, kadın hakları, ticaret hukuku,   lumu ve medeniyetinin inşa süreci başlamıştır. Hicret sonrası
             ekonomik ve sosyal ilişkiler ile ırkçılığın ve şiddetin önlenmesi   değişim  süreci,  toplumsal  kurumların  inşası  ile  başlamıştır.
             gibi toplumsal konuları kapsamaktadır.         Yeni bir toplumun inşasıyla birlikte sosyal şartlarında yönlen-
                                                            dirmesiyle birlikte ilk İslam şehir devleti kurulmuş ve siyaset
         2.  İnsan haklarının önemsenmesi, şiddetin son bulması, ırkçılığın   kurumu da yeniden yapılandırılmıştır. Medine Sözleşmesi ile
             önlenip insanlar arasında eşitliğin sağlanması, sosyal adalet   devletin  unsurları  tanımlanmış  ve  Medine  şehrinin  sınırları
             dengesinin kurulması, bireysel hakların korunması gibi günü-  tespit edilerek şehircilik faaliyetleri de başlamıştır. Bu deği-
             müz toplumlarını da ilgilendiren dersler çıkarılabilir.  şim süreciyle birlikte işgücü, üretim ve sermayenin faktörleri
                                                            yeniden tanımlanarak ekonomi kurumu da yeniden yapılan-
                                                            dırılmıştır. Toplumsal değişimle birlikte sosyal hayat yeniden
         Çalışma No.: 124                                   şekillenmeye başlamıştır.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
         1.  Öğrencinin bilgi birikimine göre tahmini anlam olarak; “Hiç-
            bir şey bilmemek, bilgisiz olmak, akıl yürütememek, bilgiden    Çalışma No.: 128
            yoksun olmak.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
         2.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Cahiliye âdetlerinin   1.  Şehirde dinî ya da ırki bir bütünlük yoktur. Farklı inançlara sahip
            sonraki dönemlerde de görülmesi, cahiliye unsurlarının   ve farklı toplumlardan insanlar bir arada yaşamaktadır. Araplar
            günümüzde de yaşanması, farklı toplumlarda farklı şekilde   ve Yahudiler şehirde daha baskın bir nüfusa sahiptir. Medine’ye
            de olsa cahiliye geeneklerinin devam ettirilmesi.” şeklinde   göç etmiş Kureyşli Müslüman bir nüfus vardır. Araplar arasında
            cevaplar vermesi beklenir.                     da inanç bakımından bölünmüşlük bulunmaktadır.
         3.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Kadınlar; erkek egemen-  2.  Hukuki, siyasi, askerî, dinî ve toplumsal yaşamla ilgili alanları
            liği altındadır, erkekle eşit görülmez hiçbir konuda erkekler   düzenlemiştir.
            gibi söz hakkına sahip değidir. Toplumsal hayatta kadına
            değer verilmemektedir.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.  3.  Farklı inanç ve etnik kökene sahip insanlardan oluşan Medine
                                                           toplumunda saygın bir konumda bulunduğunu ve itibar gördü-
                                                           ğünü söyleyebiliriz.
          Çalışma No.: 125
                                                         Çalışma No.: 129
         1.  Peygamberler, Allah’ın buyruklarını ve öğütlerini insanlara bil-
            dirmelerinin yanı sıra insani özellikler taşıyan kişilerdir. Onların   1.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Medine şehir devletini bir
            bir  meslekle  uğraşmaları,  sosyal  hayatın  düzenlenmesinde  in-  konfederasyon hâlinde düzenleyen belge, Medine şehir devle-
            sanlara örnek oluşturmuştur. İnanç unsurları, toplumsal yaşamın   tini oluşturan toplulukları, bunların birbiriyle ve yabancılarla
            kuralları içinde yerini alırken peygamberlerin kişisel özellikleri   ilişkilerini, bu toplulukların idari ve adli yapılarını, fertlerin
            yol gösterici olmuştur.                        sahip olduğu din ve vicdan hürriyetini belirli esaslara bağ-
         2.  Peygamberler  inanca  ait  değerlerin  benimsenmesinde,  insani   layan metindir.  Medine’de yaşayan müslümanlar, yahudiler
            değerlerin yaygınlaşmasında, sosyal normların ve ahlak ilkele-  ve müşrik Araplar arasında hicretten kısa bir süre sonra Hz.
            rinin belirlenmesinde, toplumdaki bazı mesleklerin gelişmesine   Peygamber’in önderliğinde hazırlanan Medine vesikasıdır.”
            katkıda bulunmuşlardır. Böylece insanlığın kabile toplumundan   şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
            evrensel uygarlığa doğru gelişiminde doğrudan etkileri olmuştur.
                                                        2.  Öğrencinin  bilgi  birikimine  göre;  “Kureyş’ten  olan  muha-
                                                           cirler,  kendi  aralarında  âdet  olduğu  veçhile  kan  diyetlerini
          Çalışma No.: 126                                 ödemeye iştirak ederler; onlar harp esirlerinin kurtuluş fid-
                                                           yesini müminler arasındaki iyi ve makul bilinen esaslara ve
         1.  Yeni bir inanç olan İslamiyet’in Mekke’de yaygınlaşmaya başla-  adalet ilkelerine göre ödemeye iştirak edeceklerdir, müminler
            dığı anlaşılmaktadır. Bu durum toplumda bazı kesimlerde rahat-  kendi aralarında ağır mali sorumluluklar altında bulunan hiç
            sızlık yaratmıştır. Mekke toplumunda kabilelerin etkili olduğu,   kimseyi (bu hâde) bırakmayacaklar, kurtuluş fidyesi veya kan
            kabileler  arasında  ise  kan  davaları  görüldüğü  anlaşılmaktadır.   diyeti gibi borçlarını iyi ve makul bilinen esaslara göre ve-
            Ayrıca Mekke’nin önemli bir ticari uğrak yeri olduğu sonuçla-  receklerdir. Yahudiler, müminler gibi muharebe devam ettiği
            rına ulaşılabilmektedir.                       müddetçe (kendi harp) masraflarını karşılamak zorundadır-
         2.  Yeni bir devletin ortaya çıktığı ve başkentinin Medine olduğu,   lar. Yahudiler Müslümanlarla birlikte, beraberce harp ettik-
            çevredeki siyasi güçlerle diplomatik ilişkiler kurulduğu söyle-  leri  müddetçe  masrafta  bulunacaklardır.”  şeklinde  cevaplar
            nebilir.                                       vermesi beklenir.
         3.  Yahudileri de içine alacak şekilde devletin ilk anayasası oluştu-  3.  Öğrencinin  bilgi  birikimine  göre;  “Siyasi  ve  sosyal  hayatta
            rulmuştur. Medine’de inen ayetlerle ibadet ve muamelata dair   haklar ve sorumlulukların neler olduğunun bilinmesi, siyasi
            hükümler konularak yaptırımlar getirilmiştir. Devletlerarası hu-  ve sosyal hayatta ortak düşüncelerin üretilmesi, Medine’de si-
            kuku ilgilendiren kurallar belirlenmiştir.     yasi birliğin oluşturulması, sosyal hayatta sosyal rollerin be-
                                                           lirlenmesi, Medine toplumunun bir arada yaşama koşullarının
                                                           oluşturulması.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
          Çalışma No.: 127
                                                         Çalışma No.: 130
         1.  Öğrencinin  bilgi  birikimine  göre;  “Sözlükte  ‘terketmek,  ay-
            rılmak,  ilgisini  kesmek’gibi  anlamlara  gelen  hicret;  kişinin   1.  Hz. Muhammed peygamberlik göreviyle birlikte devlet başkan-
            herhangi  bir  şeyden  bedenen,  lisanen  veya  kalben  ayrılıp   lığı görevini de yapmaktaydı. Onun vefatıyla birlikte İslam Dev-
            uzaklaşması demektir. İslam tarihi terimi olarak ise Hz. Pey-  leti’nin birlik beraberliğini koruyacak, iç çatışmaları engelleye-
            gamber’in ve Mekkeli Müslümanların Medine’ye göçünü ifa-  cek,  İslamiyet’in  yayılmasını  sağlayacak  bir  devlet  başkanına
            de eder.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.  ihtiyaç duyulmuştur.
                                                        2.  Hz. Ebubekir, Hz. Ömer, Hz. Osman ve Hz. Ali’nin halife olarak
         2.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Müşriklerden görülen ezi-
            yet ve baskılar, Mekke’de İslamiyet’i tebliğ imkânının ortadan   görev yaptıkları dönem, Dört Halife Dönemi olarak adlandırıl-
            kalkmış olması Hz. Muhammed’i göç etmek zorunda bırakan   maktadır. Bu dönemde işbaşına gelen halifeler, yapılan istişare-
            sebeplerdir.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.  ler neticesinde seçilmişlerdir. Dolayısıyla bu döneme cumhuriyet
                                                           dönemi de denilmektedir. Emeviler döneminde ise Muaviye’nin
                                                           oğlunu veliaht tayin etmesiyle halifelik babadan oğula geçmiş,
                                                           saltanata dönüşmüştür.
          310
   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318