Page 309 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 309

TARİH 9                                                          CEVAP ANAHTARLARI
          Kavram Öğretimi

           3.  Öğrencinin  bilgi  birikimine  göre;  “İngiltere’de  savaşçılık
              hakkını  kraldan  alan  şövalyelerin  özellikle  savaş  olmadığı   Çalışma No.: 104
              zamanlarda toplumda tehdit, katliam ve soygun gibi faaliyet-
              lere girişmesi sonrası şövalyelerin topluma karşı da birtakım   1.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Toplumu düzenleyen ve
              sorumluluk hissiyle dolması gerektiği düşünülmüştür. Bunun   devlet yaptırımıyla güçlendirilmiş bulunan kuralların, yasa-
              üzerine kilise ileri gelenleri şövalyelerin sadece krala değil   ların bütünü.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
              Tanrı’ya da sadakat borçlu olduklarını öğretmeye başlayarak   2.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Büyük Roma İmparator-
              onlara birtakım misyonlar yüklemişlerdir. Buna göre şövalye-  luğu’nun siyasal bakımdan olduğu gibi hukuk açısından da
              ler; kiliseyi savunmak ve kadın, keşiş, rahip, dul ve yetim gibi   en parlak dönem olan Klasik Dönem Hukuku’nu çağının
              güçsüzlere bakmak gibi kutsal bir vazifeleri olduğunu şövalye-  toplumsal ve ekonomik gerçeklerine uygun düşecek ve gerek-
              ler arasında yerleştirmeye çalışmışlardır.” şeklinde cevaplar   sinmeleri karşılayacak şekilde değiştirerek yeniden geçerli
              vermesi beklenir.                            kılma politikasının bir sonucu olarak MS 528-534 tarihleri
                                                           arasında ‘Corpus Iuris Civilis’ adı altında bir kanunlar
           Çalışma No.: 101                                derlemesi yapıldı. Bu durum, eski Roma İmparatorluğu Hu-
                                                           kuku’nun toplanması, çağın ve toplumun gerçeklerine uygun
          1. Katıldıkları  savaşın  siyasi  veya  ekonomik  sonuçlarıyla  genelde   düştüğü oranda yazılı olarak saptanıp yürürlüğe konması
            ilgilenmeyerek hizmetlerini daha çok bir meslek olarak benimse-  biçiminde kendini gösterdi. Iustinianus’un hukuk alanındaki
            yen askerlerden oluşan orduya ücretli ordu denir.   çabaları Roma Hukuku’nu, Klasik Hukuk Dönemi’nde ulaştı-
            Ücretli  askerler  belli  bir  düzenli  orduya  dâhil  olmayan,  askerî   ğı en yüksek düzeye yeniden ulaştırmaya yönelikti.” şeklinde
            eğitim almış, ama bu eğitimi parasını veren herkes için kullanan   cevaplar vermesi beklenir.
            kişilerdir. Hizmet ettiği kişinin amaçlarını sorgulamadan sadece   3.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Roma Hukuku, Kıta Av-
            kendisine verilen işi yapar. Para dışında herhangi bir ticari değeri   rupası hukuk sistemlerini anlayabilmek için bir anahtar nite-
            olan varlıklar da hizmetin karşılığı olabilir.  liğindedir. Roma Hukuku bugün özellikle Kıta Avrupası’nda
          2.  Devletlerin kurulmasıyla askerî bir düzen oluşturulması söz ko-  yürürlükte olan birçok özel hukuk sistemine ve bunların ana
            nusu olmuştur. Devletin güvenliği, milletin can ve mal güvenliği,   kurallarının büyük bir kısmına kaynak olmuştur. Bu nedenle
            devletin sınırlarının genişlemesi, millet içinde adaletin sağlanma-  Roma Hukuku, bu hukuk sistemlerinin dayandığı temellerden
            sı için askeri teşkilatlanma şart olmuştur. Bizans İmparatorluğu   biridir.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
            ve tarihte birçok devlet, ordularında ücretli asker bulundurmuş-
            tur. Farklı milletlerden oluşan siyasi bir yapıya sahip olmak millî   Çalışma No.: 105
            ordu kurma şansını da azaltmaktadır. Sayıca üstün olmanın sa-
            vaşlarda galip gelmek için önemli etken olması ücretli orduların   1.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Corpus Iuris Civilis, 529-
            ortaya çıkmasına neden olmuştur.               534 yılları arasında Doğu Roma İmparatoru I. Justinianus
                                                           tarafından hazırlatılan Roma hukuku konusunda en geniş ve
          3.  Selçuklu ordusunun millî bir ordu olması yani hepsi aynı ideale   derin bilgileri içeren hukuk külliyatıdır.” şeklinde cevaplar
            hizmet eden Türk komutan ve Türk askerlerinden oluşması, sava-  vermesi beklenir.
            şın zaferle sonuçlanmasının en önemli nedenidir.
                                                        2.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Justinianus Kanunları’n-
                                                           da yer alan hukuk kurallarının büyük bir bölümünün özel
           Çalışma No.: 102
                                                           olaylara ilişkin olması nedeni ile her durumda uygulana-
           1.   Devletler savunma hatlarını daha iyi koruma, yayılma, güçlü   bilecek genel kurallar çıkarmak büyük bir güçlük doğurur.
                                                           Bu durum, Justinianus Kanunları’nın kanun metni olarak
              olma gibi hedeflere ulaşmak amaçlarıyla düzenli orduya ihtiyaç   uygulanmasını elverişsiz kılar.” şeklinde cevaplar vermesi
              duymuşlardır.  Gönüllü  orduları  zamanında  toplayabilmek,   beklenir.
              disipline  etmek,  hiyerarşik  düzeni  sağlayabilmek  çeşitli
              külfetleri de beraberinde getirmiştir. Bu amaçla düzenli ordu  3.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Roma hukukunun çok
              daha yapıcı ve kalıcı olmayı sağlamıştır.    uzun bir gelişme süreci ve miraslarının üst üste binmesinin
           2.   Türkler  hayat  şartları  gereği  savaşçı  bir  yeteneğe  sahiptiler.   vardığı son nokta olan Corpus Iuris Civilis’in, Roma’nın yı-
                                                           kılışından sonra da hayatta kalmıştır. Bu durum Roma yıkılsa
              Türkler,  cihan  hakimiyeti  idealleri,  Türk  birliğini  sağlama   da küçük bir şehir devletinin hukuk düzeni olarak doğup gi-
              siyasetleri,  Çin  gibi  devletlerin  baskısı  nedenleriyle  erken   derek bir imparatorluğun hukuk düzeni olarak gelişen Roma
              zamanda  düzenli  ordu  sistemine  geçmişlerdir.  Mete  Han’ın   hukuk sisteminin varlığını çeşitli konularda, özellike özel
              kurduğu onluk sistemi, kendinden sonraki Türk devletlerine,   hukuk alanında sürdürdüğünün işaretidir. Hukuk biliminin
              diğer  toplumlara  düzenli  ordunun  daha  disiplinli  ve  daha   çeşitli dallarında çok değişik açılardan faydalanılabilecek
              hiyerarşik bir yapıya ulaşmasında örneklik sağlamıştır.
                                                           zengin bir kaynak olma özelliğini korumaktadır.” şeklinde
           3.   Düzenli ordu ile profesyonel ordu disiplin ve hiyerarşik yapı   cevaplar vermesi beklenir.
              bakımından birbirine benzemektedir. Profesyonel ordu yetenek
              ve teçhizat bakımından daha gelişmiş bir yapıya sahiptir.  Çalışma No.: 106

           Çalışma No.: 103                             1.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Toplumsal düzeni sağ-
                                                           layan kurallar, devletin yönetimini kolaylaştıran kanunlar,
           1.   Ücretli  asker  para  için,  yağma  için,  kendi  kahramanlığı  için   hukuki sorumluluktur. Sözlük anlamı ise devletin yasama
              savaşır. Bu tip ordularda insani değerler yoktur. Savaş hukuku   organları tarafından konulan ve uyulması gereken kurallar
              bunlar için geçerli değildir. Gerektiğinde parayı fazla verenin   bütünü, kanundur.” şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
              tarafına  geçer  önce  anlaştıkları  birim  veya  kurumu  satarlar.
              Paralı askerler ve ücretli ordular için vatan kavramı devletin   2.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Toplumsal hayatın düzen-
              geleceği gibi konular önemli değildir. Onlar nereden fazla para   lenmesinde etkili olmuştur, toplumsal ihtiyaçların gideril-
              alırlar ise ona değer verirler.              mesi sağlanmıştır, toplumda adalet kavramının yerleşmesi
                                                           amaçlanmıştır, toplumsal ve bireysel davranışları etkilemiş-
           2.   Vatan,  devlet,  gibi  aidiyetleri  veya  gazilik,  şehitlik  gibi   tir, toplumsal barışın ve birliğin oluşmasında rol almıştır.”
              değerleri olmayan ücretli, askerlerin toplumlarda değerleri de   şeklinde cevaplar vermesi beklenir.
              kalıcı değildir. Bu sebepten dolayı belirli bir zamandan sonra
              toplumsal hafızadan silinip yok olurlar.  3.  Öğrencinin bilgi birikimine göre; “Âlimlere değer verildiği-
                                                           ne, bilim insanlarının toplumsal hayattaki önemine, bilimin
                                                           el üstünde tutulduğuna, bilime verilen değere…” şeklinde
                                                           cevaplar vermesi beklenir.

          306
   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314